Maat velgen
Moderator: Moderators
Maat velgen
Grootte van de velgen en de wielomtrek
In principe verandert de omtrek van de band niet als je een groter wiel koopt. Voornamelijk verandert de verhouding tussen wiel en band. Deze vind je ook terug in de codering op de band.
Voorbeeld:
205/60 R 15 H
205 = breedte velg
60 = verhouding tussen hoogte en breedte van de band
R = Radiaalband (standaard)
15 = Velgdiameter in inches
H = Snelheidscodering
De grootte van de velg en de verhouding bepalen samen de grootte van de omtrek. Als de totale omtrek verandert klopt onder andere je kilometerteller niet meer. Er wordt geadviseerd om niet meer dan 2% af te wijken qua grootte van de omtrek (maar dat verschilt nog wel eens)
Er zijn verschillende rekenprogrammaatjes voor op internet zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.205gti.com/techtyrecalc.htm
Standaardmaat MX-3
205/55/15 (1.8 V6)
185/65/14 (1.6 I4)
De steek is 4 x 100. Dit wil zeggen dat er vier bouten zijn die 100 mm uit elkaar zitten.
Wat is de grootste maat velg die er op een MX-3 past?
Op een min of meer normale manier is dat 18 inch, sommigen hebben nog wat aanpassingen gedaan en hebben 19 inch. 17 inch is eigenlijk de meest gangbare maat.
ET Waarde
De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.
De ET-waarde bepaalt hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkas. Een te hoge ET resulteert in een wiel dat aanloopt aan de binnenkant van de wielkas, een te late ET resulteert in een wiel dat buiten de carrosserie uitsteekt. De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middenlijn van de breedte van een wiel. ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit. ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt. Een negatieve ET is ook mogelijk, het bevestigingspunt zit dan aan de binnenkant van het midden, waardoor het wiel verder naar buiten wordt "geduwd".
Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.
De standaard ET-waarde van de MX-3 is 45
Voordelen grote velg
Ziet er goed uit
Iets lichter
Nadelen grote velg
Dure velg
Dure band
Minder rijcomfort (door de dunne bandjes)
In principe verandert de omtrek van de band niet als je een groter wiel koopt. Voornamelijk verandert de verhouding tussen wiel en band. Deze vind je ook terug in de codering op de band.
Voorbeeld:
205/60 R 15 H
205 = breedte velg
60 = verhouding tussen hoogte en breedte van de band
R = Radiaalband (standaard)
15 = Velgdiameter in inches
H = Snelheidscodering
De grootte van de velg en de verhouding bepalen samen de grootte van de omtrek. Als de totale omtrek verandert klopt onder andere je kilometerteller niet meer. Er wordt geadviseerd om niet meer dan 2% af te wijken qua grootte van de omtrek (maar dat verschilt nog wel eens)
Er zijn verschillende rekenprogrammaatjes voor op internet zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.205gti.com/techtyrecalc.htm
Standaardmaat MX-3
205/55/15 (1.8 V6)
185/65/14 (1.6 I4)
De steek is 4 x 100. Dit wil zeggen dat er vier bouten zijn die 100 mm uit elkaar zitten.
Wat is de grootste maat velg die er op een MX-3 past?
Op een min of meer normale manier is dat 18 inch, sommigen hebben nog wat aanpassingen gedaan en hebben 19 inch. 17 inch is eigenlijk de meest gangbare maat.
ET Waarde
De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.
De ET-waarde bepaalt hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkas. Een te hoge ET resulteert in een wiel dat aanloopt aan de binnenkant van de wielkas, een te late ET resulteert in een wiel dat buiten de carrosserie uitsteekt. De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middenlijn van de breedte van een wiel. ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit. ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt. Een negatieve ET is ook mogelijk, het bevestigingspunt zit dan aan de binnenkant van het midden, waardoor het wiel verder naar buiten wordt "geduwd".
Per autotype en wielbreedte kan de ET-waarde variëren tussen een ondergrens en een bovengrens. Hierbuiten zijn aanpassingen aan de auto vereist.
De standaard ET-waarde van de MX-3 is 45
Voordelen grote velg
Ziet er goed uit
Iets lichter
Nadelen grote velg
Dure velg
Dure band
Minder rijcomfort (door de dunne bandjes)
Laatst gewijzigd door mx almere op 17 nov 2004, 07:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten