Euro95 of Euro98 ?
Moderator: Moderators
Euro95 of Euro98 ?
Ik gebruik normaal euro95. Maar nu raden ze mij euro98 aan. Is dat inderdaad beter en waarom? Kan ik dan meer km maken?
En enig idee (buiten veel gas in te trappen) hoe ik brandstof kan besparen? Want onder de 50km/uur zuipt de mx-3 '92 erg veel heb ik in de gaten...
En enig idee (buiten veel gas in te trappen) hoe ik brandstof kan besparen? Want onder de 50km/uur zuipt de mx-3 '92 erg veel heb ik in de gaten...
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Re: Euro95 of Euro98 ?
Umit schreef:Ik gebruik normaal euro95. Maar nu raden ze mij euro98 aan. Is dat inderdaad beter en waarom? Kan ik dan meer km maken?
En enig idee (buiten veel gas in te trappen) hoe ik brandstof kan besparen? Want onder de 50km/uur zuipt de mx-3 '92 erg veel heb ik in de gaten...
in theorie ZEGT met dat ron98 iets zuiniger is dan gewoon 95...
maar de geleerden zijn hier ook niet 100% met elkaar over eens..
lees ook eens dit topic:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... ght=vpower
en jah, wat vind jij zuipen met de mx3??
goed, hij staat niet bekend om zn zuinigheid, maar daar koop je hem ook niet om..
ik rijd denk ik 400km met een volle tank ( en dan niet altijd planken/goed doortrekken)
dus denk dat je kan zeggen dat een mx ongeveer 1:10 zou moeten lopen ( zie ook de ervaringen in de link die ik je gaf)
dus nu is de vraag, wat doe jij dan met een volle tank ( en wat is dan je rijstijl??)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
WitteFinish schreef:ron 95 of 98 maakt geen fluit uit.......je management weet namelijk niet dat jij 98 tankt dus is zich niet bewust van de extra's
Enigste extra is de kosten van de benzine
Het management weet wel hoe volledig de verbranding is (O2 sensoren) en kan op basis daarvan de air/fuel ratio bijstellen.
- crazyarjan
- Pilot
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
- Locatie: leerdam
het verschil tussen 95 en 98 is nauwelijks te merken..
heb ook ooit eens geprobeerd maar maakte naar mijn idee geen reet uit.
Ik weet overigens niet of de mx-3 een klopsensor heeft.. als die die wel heeft dan past het motormanagement zich helemaal aan aangezien het brandstof mensgel dan klopvaster is.
Of de energie die vrij komt bij 98 nou meer is als bij 95 weet ik niet.
Autogas bijvoorbeeld heeft een octaan getal van boven de 100. en die hebben ook geen reet meer vermogen. maar daarvan is dan weer wel bekend dat de energie die vrijkomt bij het verbranden lager is.
dus het weegt een beetje tegen mekaar op.
maar om een lang verhaal kort te maken tank maar lekker 95
heb ook ooit eens geprobeerd maar maakte naar mijn idee geen reet uit.
Ik weet overigens niet of de mx-3 een klopsensor heeft.. als die die wel heeft dan past het motormanagement zich helemaal aan aangezien het brandstof mensgel dan klopvaster is.
Of de energie die vrij komt bij 98 nou meer is als bij 95 weet ik niet.
Autogas bijvoorbeeld heeft een octaan getal van boven de 100. en die hebben ook geen reet meer vermogen. maar daarvan is dan weer wel bekend dat de energie die vrijkomt bij het verbranden lager is.
dus het weegt een beetje tegen mekaar op.
maar om een lang verhaal kort te maken tank maar lekker 95
To finish first, first you have to finish!