Distributiesnaar van Marcel.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Distributiesnaar van Marcel.

Bericht door xedos »

Hallo ik heb de tandriem van marcel's mx-3 vervangen en hij vond het wel een leuk idee ik daar een paar foto's van maakte om dat dan weer op de site te zetten voor de geintresseerde. Het is echter niet de bedoeling dat men nu denkt van ow das een makkie dat kan ik zelf wel...denk ik.Ik heb foto's gemaakt van een aantal belangrijke zaken om te laten zien hoe het distributiesysteem van onze v6jes nou eigenlijk in elkaar zit.
Het is dus GEEN How to.

Afbeelding

1.Multi riemmen los,poelie van servopomp en poelie waterpomp gedemonteerd.

Afbeelding

2.Oude tandriem er nog omheen. te zien is de onderste omlooprol en nog net te zien de bovenste meelooprol.

Afbeelding

3. Voorste cilinderij. Oude tandriem er nog omheen.

Afbeelding

4. Te zien is de waterpomp en de motorsteun.

Afbeelding

5. Tandriem kappen linker + rechter.

Afbeelding

6. Krukaspoelie + Waterpomppoelie + servopomppoelie + Spanner dynamoriem.

Afbeelding

7. Front mx-3, staat op bokken geplaatst

Afbeelding

8. Te zien is de motorsteun de oude tandriem en de hydraulische spanner

Afbeelding

9. Tandriem er helemaal af.

Afbeelding

10. Motorsteun weer gemonteerd en zoals het hoort met een momentsleutel vastgezet.

Afbeelding

11. Tandriemkappen weer gemonteerd + poelie's van waterpomp en servopomp. Los ligt de krukas positiesensor.

Afbeelding

12. Krukaspoelie gemonteerd, Nieuwe multiriemen gemonteerd.

Afbeelding

13. Nieuwe multiriem dus voor de dynamoaandrijving. Mooi he? ;)

Afbeelding

14. Klaar! Nog een paar dingetjes vastzetten en deze V6 kan er weer een ton tegenaan. (of meer ;) )
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

De snaar is dus pas vervangen op 118000 wel een groot risico, maar hij heeft het goed doorstaan.

Ik kan melden dat de auto hier op een of andere wazige wijze toch een heel stuk lekkerder van is gaan rijden.

Mischien toch iets van tijd af, of iets dergelijks.
De auto is minder nerveus nu, en pingelt minder bij het gas los laten onder in de toeren... !

Toppertje..
Gebruikersavatar
NooNoo
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 jan 2005, 10:39
Locatie: Hilversum

Bericht door NooNoo »

Hoe lang zijn jullie daar mee bezig geweest?
Onderhoud kost een hoop geld maar dan heb je ook wat!!!!!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Jullie? uhh.. ik deed het in mijn eentje. Maar geeft niet ik deed daar een uurtje of 5 over ongeveer. Ik neem er de tijd voor om de riem dan ook exact "op tijd" te zetten en is dan ook echt merkbaar! :mrgreen:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Zeg xedos hoe zit dat met die stuurbekrachtingspomp poulie?

hoe zit die dan vast? hebe r zelf nog nooit naar gekeken eerlijk gezegd..

en als die nieuwe riem erop moet.. licht je hem dan makkelijk op de tandwielen en looprollen?

vandaag eens een keer een ander merk dan opel onder handen gehad
was dan wel een renault maargoed... dat was echt een pain in the ass om die erom te krijgen de distributie riem he...
groeten arjan
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Stuurbekrachtigings poelie zit gewoon vast met een grote moer.

En de riem erom krijgen? tja Ligt eraan hoeveel ervaring je ermee hebt he? soms gaat ie heel lastig en verdraaien de tandwiellen steeds..en soms lukt het in 1 keer. Bij marcel heb ik hem er tot drie keer toe eraf moeten halen vanwegen verspringen van de nokkenassen cq krukas. :nut:

Soms zit het mee 8) en soms zit het tegen :evil:

Maar het is toch de ervaring die je helpt denk ik.Ik ben al aan zoveel distributieriemen gewend. V6 en V8 zowel benzine als diesels Dus ik kan wel tegen een stootje ;)

ps. Het is nu niet de bedoeling dat ik nu allemaal vragen met betrekking tot vervangen tandriem ga beantwoorden want dan word het alsnog een How to. :blink:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Hoe krijg je die krukaspoelie los??

Ik ben nu bezig met mijn eigen oude blok uit elkaar te draaien + toelichting en foto's maar ik krijg die niet los.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

pully trekker , of gewoon met veel geduld ( links en rechts bewegen ) los proberen te trekken .
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Moet eerste de moer loskrijgen maar dat lukt niet, zodra ik daaraan draai, draait de hele distributie etc mee.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

lucht sleutel doet wonderen :mrgreen:
anders sleutel er op en schrikken .
tikken geven met hand of hamer .
Plaats reactie