update custom make sub
Moderator: Moderators
- Mx-3mike
- Test-Pilot
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 sep 2011, 21:35
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Julianadorp NH
update custom make sub
update:
onderkant van de bak verstevigd.
plaats van de kisten afgetekend.
hier heb ik een stuk plexiglas op maat gemaakt waar de versterker onder komt te liggen
Tweeters in de deur gemaakt.
Speakers in de hoedeplank gezet.
(06-05-2012)laatste update
Het was tijd om de kist te gaan bekleden en hem en de mx te zetten dus hier wat foto's van het resultaat
Ik moest me versterker voor me subs nog kwijt dus die heb ik onder een hoek van 45 graden tussen de kisten in gezet
overdag
s'avonds
Dit is dus het eind resultaat is weer is wat anders
Ben benieuwd wat jullie er van vinden
Gr mike
onderkant van de bak verstevigd.
plaats van de kisten afgetekend.
hier heb ik een stuk plexiglas op maat gemaakt waar de versterker onder komt te liggen
Tweeters in de deur gemaakt.
Speakers in de hoedeplank gezet.
(06-05-2012)laatste update
Het was tijd om de kist te gaan bekleden en hem en de mx te zetten dus hier wat foto's van het resultaat
Ik moest me versterker voor me subs nog kwijt dus die heb ik onder een hoek van 45 graden tussen de kisten in gezet
overdag
s'avonds
Dit is dus het eind resultaat is weer is wat anders
Ben benieuwd wat jullie er van vinden
Gr mike
- robert0313
- New member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 aug 2014, 18:05
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Eerbeek
- Contacteer:
Re: update custom make sub
ook al is dit al twee jaar geleden gepost, het is wel super mooi gedaan, niks over te zeggen. alleen waarom 2 losse boxen? kan je niet meer bass krijgen als je een gepoorte box maakt?
Alles past met een hamer
- Donchaid
- Test-Pilot
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1993
- Locatie: Zoetermeer
Re: update custom make sub
Hallo ik ben net nieuw hier en ben erg van de muziek in de auto zoals ik binnen kort ook zal laten blijken
Ik wou even reageren op de reactie over wel of niet porten van een kist
Het ligt geheel aan de sub zelf niet elke sub kan optimaal draaien in wel of niet gepoorte kist
Als je het zeker wilt weten voor je eigen sub zoek ik het graag voor je op en ook hoe groot de kist dan behoort te zijn want een gepoorte kist is ten aller tijden een stuk groter en volume in de kist samen met de demping enzo bepaald heel erg het geluid dat de sub gaat produceren
Ik wou even reageren op de reactie over wel of niet porten van een kist
Het ligt geheel aan de sub zelf niet elke sub kan optimaal draaien in wel of niet gepoorte kist
Als je het zeker wilt weten voor je eigen sub zoek ik het graag voor je op en ook hoe groot de kist dan behoort te zijn want een gepoorte kist is ten aller tijden een stuk groter en volume in de kist samen met de demping enzo bepaald heel erg het geluid dat de sub gaat produceren
- DJ_MIKE
- Site Admin
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: amersfoort
Re: update custom make sub
Hoi Donchaid
welkom hier .
ben benieuwd naar je werk .
En waar baseer je op dat niet elke sub in een gepoorte kist kan.
Dit is voor het eerst dat ik het hoor en doe ook wel eens iets met audio
welkom hier .
ben benieuwd naar je werk .
En waar baseer je op dat niet elke sub in een gepoorte kist kan.
Dit is voor het eerst dat ik het hoor en doe ook wel eens iets met audio
- Donchaid
- Test-Pilot
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1993
- Locatie: Zoetermeer
Re: update custom make sub
hoi dj
ja ik heb jouw project gezien zou hem graag een keer luisteren
eigenlijk zijn er drie soorten subs
1 gebouwd voor kleine behuizingen dus gesloten kist die soms ook in een gepoorte kist kunnen
2 gebouwd voor grotere kisten gepoort in welke orde kist dan ook geen vaak niet goed in gesloten kisten
3 free air zonder kist kunnen vaak ook goed in een groote gepoorte kist
wat niet wil zeggen dat ze alleen maar in der eigen kistje kunnen maar de fabrikant heeft ze gebouwd met een idee
en als je bijvoorbeeld bij DLS kijkt op de site die geven heel netjes aan welke sub je het beste kan gebruiken in welke kist en als die dan gepoort is zelfs met welke diameter de poort moet zijn en hoelang ivm luchtverplaatsing etc
zelfs de platte modellen die nu steeds meer te vinden zijn heb je in verchillende opzettten gesloten of geport
ik hoop dat het wat duidelijk is wat ik probeer te vertellen
ik ga van het weekend proberen een topic te maken met wat uitleg over men eigen projectje
ja ik heb jouw project gezien zou hem graag een keer luisteren
eigenlijk zijn er drie soorten subs
1 gebouwd voor kleine behuizingen dus gesloten kist die soms ook in een gepoorte kist kunnen
2 gebouwd voor grotere kisten gepoort in welke orde kist dan ook geen vaak niet goed in gesloten kisten
3 free air zonder kist kunnen vaak ook goed in een groote gepoorte kist
wat niet wil zeggen dat ze alleen maar in der eigen kistje kunnen maar de fabrikant heeft ze gebouwd met een idee
en als je bijvoorbeeld bij DLS kijkt op de site die geven heel netjes aan welke sub je het beste kan gebruiken in welke kist en als die dan gepoort is zelfs met welke diameter de poort moet zijn en hoelang ivm luchtverplaatsing etc
zelfs de platte modellen die nu steeds meer te vinden zijn heb je in verchillende opzettten gesloten of geport
ik hoop dat het wat duidelijk is wat ik probeer te vertellen
ik ga van het weekend proberen een topic te maken met wat uitleg over men eigen projectje
- DJ_MIKE
- Site Admin
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: amersfoort
Re: update custom make sub
Deels heel goed om schreven.
Maar een free air sub is echt een verkoop verhaaltje.
Elke zo genaamde free air sub zal beter maar vooral mooier klinken in een kist.
Elke sub zal in zo wel een goed berekende gesloten als gepoorte kist kunnen spelen.
Nu is het natuurlijk wel ze dat je sommige sub,s niet in een bepaalde kist wil hebben.
Een sub waar je veel db,s uit wil halen wil je niet in een gesloten kist laten spelen .
En wil je een sub heel snel en strak laten spelen zal je eerder voor gesloten gaan.
Het hangt er dus aan wat je wil berijken
Maar een free air sub is echt een verkoop verhaaltje.
Elke zo genaamde free air sub zal beter maar vooral mooier klinken in een kist.
Elke sub zal in zo wel een goed berekende gesloten als gepoorte kist kunnen spelen.
Nu is het natuurlijk wel ze dat je sommige sub,s niet in een bepaalde kist wil hebben.
Een sub waar je veel db,s uit wil halen wil je niet in een gesloten kist laten spelen .
En wil je een sub heel snel en strak laten spelen zal je eerder voor gesloten gaan.
Het hangt er dus aan wat je wil berijken
- Donchaid
- Test-Pilot
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1993
- Locatie: Zoetermeer
Re: update custom make sub
Mike ik wil je niet tegenspreken maar zal je verwijzen naar een site die het nog eens uitvoerig uitlegd die geeft een vertaling van Scott buwalda oprichter van hybrid audio meervoudig wereldkampioen sq en ontwikkeld nu zelf speakers speciaal voor de auto
http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html
Erg handige site trouwens voor een hoop berekeningen en handige tips
http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html
Erg handige site trouwens voor een hoop berekeningen en handige tips
- DJ_MIKE
- Site Admin
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: amersfoort
Re: update custom make sub
Ken de site en als je goed leest bevestigt het wat ik schrijf.
Free-air montage
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).
Wat zie hier zeggen is dat je je koffer bak zo lucht dicht mogelijk wil hebben.
Dat is al bijna onmogelijk.
En dan nog alles wat gaat gaat trillen.
Je bas zal nooit mooi diep gaan spelen.
Lees maar bij de voor en na delen .
Free-air montage
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).
Wat zie hier zeggen is dat je je koffer bak zo lucht dicht mogelijk wil hebben.
Dat is al bijna onmogelijk.
En dan nog alles wat gaat gaat trillen.
Je bas zal nooit mooi diep gaan spelen.
Lees maar bij de voor en na delen .