Op verzoek: Camco RS-680 inbouwen in een MX-3
Moderator: Moderators
Op verzoek: Camco RS-680 inbouwen in een MX-3
Op veler verzoek hier een uitleg van hoe je een camco dragon-680 alarm inbouwt in een mx-3 incl. startmodule. (Denk dat 95% ook van toepassing zal zijn voor de prostar)
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dus gaan we eerst de draden die we niet nodig hebben lekker afknippen dichtbij de stekker.
Wat houden we dan over:
Stekker 12P
Zoals te zien is heb ik de negatieve schakeldraden(oranje en oranje/zwart) voor de deurmoter alvast verbonden met de massa draad(zwart) van het alarm.
Hetzelfde heb ik gedaan met de 12V(rood) en de positieve draden van deurmoter(geel en geel/zwart)
Verder hebben we 2 bruine draden die gaan richting zekeringskast(daarover later meer), een witte en wit/zwarte draad( lock en unlock) die worden verbonden met de 2 draden van het motertje in de bestuurdersdeur (die moet apart gekocht worden...zit er standaard dus niet in) en last but not least een mooie paarse draad die richting moterblok gaat.
Stekker 7P
Hier hebben we een zwarte draad (gaat naar handrem in de middenconsole), een rooie (gaat naar dashboard), een blauwe (gaat naar de zekeringskast) en een witte (die gaat richting radio)
Give me POWER
Omdat ik de alarmmodule achter de radio ga plaatsen bovenop de ecu is het gemakkelijk om de stroom ook achter de radio vandaan te halen.
Welke draden gaan hierheen? Als eerst de rooie draad van stekker 12P. Dit is de continu 12V draad. Die sluit je aan op de gele draad die naar de radio loopt.
De andere draad die je hier aansluit is de witte draad van 7P. Dit is de key-on draad en die moet dus zien of je de auto op contact hebt staan. Die sluit je aan op de rooie draad die naar de radio loopt.
En de massa dan?
Daar maak ik altijd even een nieuw massapunt voor bij voeteneinde aan de bijrijderskant.
lampies
Het eerste %^$#-werkje.
Onder de zekeringskast zit een groene stekker. Van deze stekker hebben we 3 draden nodig.
Als eerste de schakeldraad van de binnenverlichting. Dit is de rood/witte draad. Hierop sluiten we de blauwe draad aan van stekker 7P.
De andere 2 draden zijn voor de knipperlichten. Dit zijn de groen/witte en de groen/zwarte draad. Hierop sluit je de bruine draden aan van stekker 12P.
Als je hier nu toch bezig bent. Verleng de draden van het motertje wat in de deur geplaatst is ook naar deze plek. Hiervan helaas geen pics...dit omdat bij MXBlade het motertje er al zat van zijn oude alarm. Maar het zijn gewoon de 2 draden van het motertje. Hierop sluit je de witte en wit/zwarte draad aan van stekker 12P. Mocht strax de deur van het slot gaan als je hem via de AB 'op slot' doet. Dan moet je deze 2 draden even omwisselen.
Het handrem draadje
Je schroef de middenconsole los...4 schroefjes...en haalt hem even weg. Dan krijg je het volgende beeld. Naar deze plek breng je de zwarte draad van stekker 7P en sluit hem aan op de groen/gele draad. Nu kan het alarm zien of de auto op de handrem staat. Dit is de beveiliging voor het remote starten.
Het Olielampje
^&*&-klusje nummer 2.
Allereerst moet je hiervoor het tellerhuis verwijderen. Aan de achterkant hiervan zitten 3 stekkers. Eentje achter de benzine meter...die mag je vergeten. Achter de toerenteller zitten 2 stekkers. Eentje daarvan zit horizontaal en ook die mag je weer snel aan de kant leggen. NB: helemaal zeker weet ik het niet, maar ik d8 dat de 1.6l deze stekker niet heeft.
De belangrijke stekker zit verticaal.
Het 2de draadje van onderen(geel/rood) is de positieve draad van het olie-controlelampje. Op dit draadje moet het rooie draadje van stekker 7P worden aangesloten. Dit is echt een heerlijk gepiel want je kunt de stekker amper naar buiten trekken zodat je wat ruimte hebt om te strippen enzo.
Als alles gelukt is ziet het er ongeveer zo uit:
Ben je een roker? Dan ben je nu echt wel aan je 2de peuk toe. Rook je niet, neem dan nu maar even een bakje koffie.
Zo dat was lekker.
Bliep Bliep
Nadat je het paarse draadje door een gaatje hebt gepropt komt ie onder de moterkap terrecht...de plek om de sirene te plaatsen. Dit is gelukkig weer even een lekker simpel werkej. Paarse draad aan de rode van de sirene en de zwarte maak je vast ergens op de auto. Natuurlijk wel zo dat hij massa maakt...anders geen bliep bliep.
De startmodule
Ook hier scheelt een beetje voorbereiding je straks weer een hoop ergernis.
Knip de 2 bruine draden dicht bij de module door en verbind ze met elkaar zodat je maar 1 bruine draad richting je contact hebt lopen.
Aan de linkerkant van de stuurkolom zitten 2 stekkers. Eentje met 2 zwarte draden. Op deze draden staat 12V en hier sluit je de rode draad aan van de startmodule. De andere stekker bestaat uit 4 draden. Hiervan hebben we er 3 nodig. Dit zijn: de blauwe(hierop sluit je de bruine draad aan van de module), een wit/zwarte(hierop komt de blauwe draad van de module) en een blauw/zwarte(hierop sluit je de gele draad van de module aan).
Het resultaat kan er dan zo uit komen te zien:
Nu is de tijd van testen aangebroken.
Doe de deuren dicht en doe ze op slot met je module(knop A). Deuren moeten nl. op slot zitten wil je de auto remote kunnen starten.
Tip van Flip: check ook even of je de auto wel op de handrem hebt staan en in zijn vrij. Doe je dit niet, check dan even of je goed verzekerd bent voor evt. schade.
Druk nu op knop D en vervolgens op B. Nu kun je op je dashboard zien op de auto op contact gaat(lampies gaan branden) en als je het goed hebt gedaan zal enkele seconden later je auto starten. :bounce :bounce
Dan last but zeker niet least (he Darkimpulze): Als je nu gaat rijden, vergeet niet toch je sleutels in je contact te stoppen en op contact te zetten. Doe je dit niet dan krijg je hele leuke dingen als je de bocht om wilt gaan.
Nou dit was het dan. Ik hoop dat jullie er wat aan zullen hebben.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dus gaan we eerst de draden die we niet nodig hebben lekker afknippen dichtbij de stekker.
Wat houden we dan over:
Stekker 12P
Zoals te zien is heb ik de negatieve schakeldraden(oranje en oranje/zwart) voor de deurmoter alvast verbonden met de massa draad(zwart) van het alarm.
Hetzelfde heb ik gedaan met de 12V(rood) en de positieve draden van deurmoter(geel en geel/zwart)
Verder hebben we 2 bruine draden die gaan richting zekeringskast(daarover later meer), een witte en wit/zwarte draad( lock en unlock) die worden verbonden met de 2 draden van het motertje in de bestuurdersdeur (die moet apart gekocht worden...zit er standaard dus niet in) en last but not least een mooie paarse draad die richting moterblok gaat.
Stekker 7P
Hier hebben we een zwarte draad (gaat naar handrem in de middenconsole), een rooie (gaat naar dashboard), een blauwe (gaat naar de zekeringskast) en een witte (die gaat richting radio)
Give me POWER
Omdat ik de alarmmodule achter de radio ga plaatsen bovenop de ecu is het gemakkelijk om de stroom ook achter de radio vandaan te halen.
Welke draden gaan hierheen? Als eerst de rooie draad van stekker 12P. Dit is de continu 12V draad. Die sluit je aan op de gele draad die naar de radio loopt.
De andere draad die je hier aansluit is de witte draad van 7P. Dit is de key-on draad en die moet dus zien of je de auto op contact hebt staan. Die sluit je aan op de rooie draad die naar de radio loopt.
En de massa dan?
Daar maak ik altijd even een nieuw massapunt voor bij voeteneinde aan de bijrijderskant.
lampies
Het eerste %^$#-werkje.
Onder de zekeringskast zit een groene stekker. Van deze stekker hebben we 3 draden nodig.
Als eerste de schakeldraad van de binnenverlichting. Dit is de rood/witte draad. Hierop sluiten we de blauwe draad aan van stekker 7P.
De andere 2 draden zijn voor de knipperlichten. Dit zijn de groen/witte en de groen/zwarte draad. Hierop sluit je de bruine draden aan van stekker 12P.
Als je hier nu toch bezig bent. Verleng de draden van het motertje wat in de deur geplaatst is ook naar deze plek. Hiervan helaas geen pics...dit omdat bij MXBlade het motertje er al zat van zijn oude alarm. Maar het zijn gewoon de 2 draden van het motertje. Hierop sluit je de witte en wit/zwarte draad aan van stekker 12P. Mocht strax de deur van het slot gaan als je hem via de AB 'op slot' doet. Dan moet je deze 2 draden even omwisselen.
Het handrem draadje
Je schroef de middenconsole los...4 schroefjes...en haalt hem even weg. Dan krijg je het volgende beeld. Naar deze plek breng je de zwarte draad van stekker 7P en sluit hem aan op de groen/gele draad. Nu kan het alarm zien of de auto op de handrem staat. Dit is de beveiliging voor het remote starten.
Het Olielampje
^&*&-klusje nummer 2.
Allereerst moet je hiervoor het tellerhuis verwijderen. Aan de achterkant hiervan zitten 3 stekkers. Eentje achter de benzine meter...die mag je vergeten. Achter de toerenteller zitten 2 stekkers. Eentje daarvan zit horizontaal en ook die mag je weer snel aan de kant leggen. NB: helemaal zeker weet ik het niet, maar ik d8 dat de 1.6l deze stekker niet heeft.
De belangrijke stekker zit verticaal.
Het 2de draadje van onderen(geel/rood) is de positieve draad van het olie-controlelampje. Op dit draadje moet het rooie draadje van stekker 7P worden aangesloten. Dit is echt een heerlijk gepiel want je kunt de stekker amper naar buiten trekken zodat je wat ruimte hebt om te strippen enzo.
Als alles gelukt is ziet het er ongeveer zo uit:
Ben je een roker? Dan ben je nu echt wel aan je 2de peuk toe. Rook je niet, neem dan nu maar even een bakje koffie.
Zo dat was lekker.
Bliep Bliep
Nadat je het paarse draadje door een gaatje hebt gepropt komt ie onder de moterkap terrecht...de plek om de sirene te plaatsen. Dit is gelukkig weer even een lekker simpel werkej. Paarse draad aan de rode van de sirene en de zwarte maak je vast ergens op de auto. Natuurlijk wel zo dat hij massa maakt...anders geen bliep bliep.
De startmodule
Ook hier scheelt een beetje voorbereiding je straks weer een hoop ergernis.
Knip de 2 bruine draden dicht bij de module door en verbind ze met elkaar zodat je maar 1 bruine draad richting je contact hebt lopen.
Aan de linkerkant van de stuurkolom zitten 2 stekkers. Eentje met 2 zwarte draden. Op deze draden staat 12V en hier sluit je de rode draad aan van de startmodule. De andere stekker bestaat uit 4 draden. Hiervan hebben we er 3 nodig. Dit zijn: de blauwe(hierop sluit je de bruine draad aan van de module), een wit/zwarte(hierop komt de blauwe draad van de module) en een blauw/zwarte(hierop sluit je de gele draad van de module aan).
Het resultaat kan er dan zo uit komen te zien:
Nu is de tijd van testen aangebroken.
Doe de deuren dicht en doe ze op slot met je module(knop A). Deuren moeten nl. op slot zitten wil je de auto remote kunnen starten.
Tip van Flip: check ook even of je de auto wel op de handrem hebt staan en in zijn vrij. Doe je dit niet, check dan even of je goed verzekerd bent voor evt. schade.
Druk nu op knop D en vervolgens op B. Nu kun je op je dashboard zien op de auto op contact gaat(lampies gaan branden) en als je het goed hebt gedaan zal enkele seconden later je auto starten. :bounce :bounce
Dan last but zeker niet least (he Darkimpulze): Als je nu gaat rijden, vergeet niet toch je sleutels in je contact te stoppen en op contact te zetten. Doe je dit niet dan krijg je hele leuke dingen als je de bocht om wilt gaan.
Nou dit was het dan. Ik hoop dat jullie er wat aan zullen hebben.
Heb ik niet op de foto, maar weet ondertussen wel hoe je de ultrasoon en trunk release moet aansluiten
Trunk release is een eitje(aansluiten op groene draad van 12P)....en best wel makkelijk in gebruik
Ultrasoon is wat meer werk. Daar moet je het stekkertje vanaf knippen en dan 1 draadje naar de continu 12V, eentje naar de massa en dan nog eentje op de blauw/zwarte draad van stekker 3P.
De extra sirene heb ik nog niet in de hand gehad, dus weet ook nog niet hoe die moet worden aangesloten.
Trunk release is een eitje(aansluiten op groene draad van 12P)....en best wel makkelijk in gebruik
Ultrasoon is wat meer werk. Daar moet je het stekkertje vanaf knippen en dan 1 draadje naar de continu 12V, eentje naar de massa en dan nog eentje op de blauw/zwarte draad van stekker 3P.
De extra sirene heb ik nog niet in de hand gehad, dus weet ook nog niet hoe die moet worden aangesloten.
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer: