Goedendag,
Net nieuw op het forum maar ook met een vraag
Ik heb voor de wintermaanden een mx-3 gekocht.
Een 1.6 sohc 88pk uit93 met lage km stand rond de 96000.
Staat nu op een tonnetje.
Ik rij in een maand of 4 wat de voorige eigenaar(de1e ) in een jaar reed.
Heb 2 probleempjes.
ik merk dat de auto met vol doortrekken iets inhoud , beetje schommelt met doortrekken in toeren.
Ook loopt hij wat langzaam en zoekt hij een tijdje naar het stationair toerental als de motor warm is en je stopt bij het stoplicht ofzo.
Nu wil ik de gasklep loshalen en grondig doorblazen met alle slanngetjes van het facuum en de brandstof druk regelaar op de injector rail ook gelijk even.Dat weet ik wel te doen .
MAAR hoe stel ik eventueel ontsteking af?
Moet nog controleren rond de 8/9 graden is juist dacht ik ?
stel ik moet afstellen moet ik dan ten met gnd doorverbinden op de diagnose stekker en dan eventueel stellen?
of kan jer er niet aan stellen?
en ik las een keer iets over dat het toerental niet mag veranderen als je de ten met gnd doorverbind.?!
klopt dat.
Zow dat is even de vraag
afstellen ontsteking en toerental
Moderator: Moderators
- SkippyMX3
- Moderator
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Leersum
Re: afstellen ontsteking en toerental
Heb je de gasklep zelf al schoon gemaakt?? Dat kan ook al een hoop schelen
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!
Re: afstellen ontsteking en toerental
Realistisch: Je ontstekingsmoment is niet verschoven, dit is alles relevant bij nieuwe ontstekingsonderdelen, zoals een nokkenassensor, bobine, HEI-mod, enz.
Maak liever je gasklep GOED schoon/vetvrij, spuit je luchtfilters uit. Loop gelijk je rotor/verdeelkap na op slijtage. Bij slechte staat: vervangen.
Meet je bougiekabels door, er mag een bepaalde weerstand per meter zitten (die ik even niet weet). Bij slechte staat: vervangen
Bougies uitdraaien (op een koude motor!!!) en kijken hoe de slijtage/staat daar van is. Bij slechte staat: vervangen.
Mocht je toch het ontstekingsmoment af willen stellen:
- Motor warm later draaien (bedrijfstemp.)
- Stroboscoop aansluiten
- Bouten op ontsteking iets losser zetten
- Ten en GND verbinden
- Motor starten
- Eerst met de stelschroef het stationair toerental goed zetten (800 toeren)
- Stroboscoop op riem richten
- Daarna zachtjes aan ontsteking draaien tot juiste voorontsteking is bereikt (er staat een mooie markering op het ijzer)
- Ontsteking vastzetten
-TEN GND loshalen
- Done!
Lukraak aan je onsteking draaien gaat je geen succes brengen.
Succes!
Maak liever je gasklep GOED schoon/vetvrij, spuit je luchtfilters uit. Loop gelijk je rotor/verdeelkap na op slijtage. Bij slechte staat: vervangen.
Meet je bougiekabels door, er mag een bepaalde weerstand per meter zitten (die ik even niet weet). Bij slechte staat: vervangen
Bougies uitdraaien (op een koude motor!!!) en kijken hoe de slijtage/staat daar van is. Bij slechte staat: vervangen.
Mocht je toch het ontstekingsmoment af willen stellen:
- Motor warm later draaien (bedrijfstemp.)
- Stroboscoop aansluiten
- Bouten op ontsteking iets losser zetten
- Ten en GND verbinden
- Motor starten
- Eerst met de stelschroef het stationair toerental goed zetten (800 toeren)
- Stroboscoop op riem richten
- Daarna zachtjes aan ontsteking draaien tot juiste voorontsteking is bereikt (er staat een mooie markering op het ijzer)
- Ontsteking vastzetten
-TEN GND loshalen
- Done!
Lukraak aan je onsteking draaien gaat je geen succes brengen.
Succes!
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:53
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1993
Re: afstellen ontsteking en toerental
bedankt,
nee gasklep moet vandaag gebeuren.
de bougies kabels etc zijn nieuw.
ik wil inderdaad de ontsteking niet per see verstellen maar kijken of hij goed staat , je weet immers nooit wat de voorige 'garage'' heeft lopen doen.
God is goed anders even afstelle inderdaad.
nee gasklep moet vandaag gebeuren.
de bougies kabels etc zijn nieuw.
ik wil inderdaad de ontsteking niet per see verstellen maar kijken of hij goed staat , je weet immers nooit wat de voorige 'garage'' heeft lopen doen.
God is goed anders even afstelle inderdaad.
-
- New member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:53
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1993
Re: afstellen ontsteking en toerental
het is best lastig te zien door de v snaarvan de power steering.
Wat is het juiste aantal graden bij een 1,6 sohc om op te stellen?
Wat is het juiste aantal graden bij een 1,6 sohc om op te stellen?
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Re: afstellen ontsteking en toerental
Uit mijn hoofd zou ik zeggen, gelijk aan het v6 blok, 10 graden.
Maar kijk even in de online handleiding, daar moet het in staan.
Maar kijk even in de online handleiding, daar moet het in staan.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences