Koud start kan beter

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Gelukkig dat er dan niks aan het handje is :)!

Voor zo ver ik weet is het de standaard K838, die compatible schijnt te zijn met de KLZE. Vandaag beide lambda's vervangen, ze waren echt diep zwart, ze komen nog uit de oude 1800 en die verbruikte ook 1 op 5 alleen dan kwa olie en dat is ook niet gezond voor de sensoren natuurlijk! Wat me wel op viel is dat de auto enorm fijn liep, en rijd echt stukken beter, stinkt niet meer zo allemachtig naar brandstof en starte relatief goed, morgen ochtend nog een keer starten en dan hopen dat het start probleem is opgelost, Zondag even kijken hoe zuinig hij nu is geworden, en kijken of ik de 1 op 10 kan aantikken!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Vandaag stukje gereden, aantal keer gestart, en hij heeft geen startproblemen meer, morgen zal ik hem nog eens starten en kijken wat hij doet, het lijkt er op dat de lambda's inderdaad het probleem waren, qua verbruik lijkt hij nu al een stuk zuiniger en stinkt niet meer naar brandstof :mrgreen:! oftewel ik ben BLIJ! De lambda's waren al heel lang niet goed meer, het blok klinkt totaal anders, reageert beter op het gas enz. enz. ook tevens de pingelsensor na gekeken en deze bleek nog maar met 1 klein draadje vast te zitten dus deze ook gelijk maar gemaakt :mrgreen:! nu is dus echt alles vervangen, ik laat morgen nog even weten hoe hij loopt en start, als het morgen ook nog goed is dan upload ik het filmpje zodat het probleem makkelijker te herkennen is :mrgreen:!

Thnx mensen voor het meedenken :bier: ik laat het nog even weten wat hij morgen doet!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Re: Koud start kan beter

Bericht door Jeffmx-3 »

Enorm late reactie, maar zijn de afgelopen (maanden/weken) constant bezig geweest met uitproberen, ben aantal keer op de testbank geweest waarbij de CO waardes (al bij stationair toerental) sky-high gingen. hoger dan 10.00 ging de computer niet, dus hebben niet kunnen meten wat de CO precies is, bij olie temp. van 100 en watertemp. van 90, regelde de lambda's niks af, hebben met verschillende ECU's geprobeerd, maar bleef constant het zelfde of ging zelfs nog beroerder lopen. lambda's voor origineel vv, watertemp. ook voor origineel vv, nog geen resultaat, kabelboom nagekeken voor kabelbreukjes, de ECU na gemeten en niks kunnen vinden :cry:, vandaag is de MX-3 weg gegaan naar Jeroen, hij vond de storing heel raar maar vond het een leuk klusje om het uit te zoeken, en zei dat hij het hoe dan ook gaat vinden! Dus ik ben gerust gesteld en ben enorm benieuwd wat voor iets ik straks terug krijg :)!
Afbeelding
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: Koud start kan beter

Bericht door SkippyMX3 »

Wat een project man. Heb je al wel n x kunnen genieten van je wagen of heb je m nog nooit echt voor woon-werk verkeer in gebruik genomen??
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Koud start kan beter

Bericht door WhiteFinish »

Ik gok het erop dat je VAF kapot is.

Heb ook een tijdje gehad dat mijn CO 14+% was.
Had ik per toeval een andere VAF erop gezet en was het gezakt naar 0.04%
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Re: Koud start kan beter

Bericht door Jeffmx-3 »

WhiteFinish schreef:Ik gok het erop dat je VAF kapot is.

Heb ook een tijdje gehad dat mijn CO 14+% was.
Had ik per toeval een andere VAF erop gezet en was het gezakt naar 0.04%


Dat is inderdaad waar we ook een beetje van uit gingen, andere VAF er op en hadden nog steeds hetzelfde :(, er is precies dezelfde (aangepaste) ECU opgekomen en daar schijnt hij het goed op te doen, dus waarschijnlijk wat mazdarati al zei de ECU aanpassen dus daar is Jeroen nu mee bezig, dus fingers crossed en nu hopen dat er Vrijdag een heel fijn belletje komt, ik weet niet of er meerdere zijn die zulk soort problemen hadden?

En Skippy zeker ik had hem al die tijd voor woon-werk/sport-hobby, maar was op een gegeven moment niet leuk meer dat 200 km gemiddeld met een tankje!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Re: Koud start kan beter

Bericht door Jeffmx-3 »

Hey allemaal,

Sorry voor de late reactie, het heeft lang geduurd maar heb afgelopen Zondag mijn auto opgehaald, wou sneller posten en ook de filmpjes alleen heb ik mijn laptop ter reparatie opgestuurd dus heb even geen laptop tot beschikking. Ik heb nu 220 KM gereden en wijzer staat nog iets boven de helft. Qua vermogen is hij nog fijner, aangezien hij niet meer verzuipt als ik het gas volledig in trap, Jeroen heeft de ECU geopereerd en een andere chip er in gezet. Het was blijkbaar wat lastig aangezien om een hele rare reden constant de fin te vroeg aan sloeg en niet meer uit ging terwijl alles goed zat aangesloten. Gelukkig zijn alle rare storingen er uit gehaald, hij start goed, loopt goed, heeft goed vermogen en rijd ook lekker. Nu misschien ooit nog eens op naar een Megasquirt maar geniet nu eerst nog heerlijk van me waggel!

Bedankt voor het meedenken!
Afbeelding
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Koud start kan beter

Bericht door MX3V6_DH »

Mooi dat het probleem nu opgelost is en bedankt dat je de uitkomst nog even met ons gedeeld hebt.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Plaats reactie