knocking/tikken klze

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Mxmaarten3
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 apr 2011, 20:06

Bericht door Mxmaarten3 »

JForce schreef:jah das piston slap, daar had ik ook al aan gedacht maar ergens reageerde iemand hier dat dat niet veel voorkomt bij de mx.

En tevens met olieverbruik gepaard gaat, terwijl ik geen olie verbrand.

ten derde is piston slap ruimte op cylinder wand wat weg gaat nadat de auto warm is door uitzetting van het metaal. Mijn ratel is willekeurig, soms bij koude start, maar niet altijd.

Soms een paar dagen niet, maar als ik elke dag gewoon 30km ofzo had gereden had ik er nooit last van gehad, en het dus ook nooit gemerkt hebben. Want als de motor goed warm is geweest start ie de volgende dag gewoon zonder ratel.

Toch apart probleem.......

Die spanner lijkt me op een of andere manier toch het probleem eigenlijk.

Als ik nou es 'n nieuwe binnenkrijg (fordprobestore schiet op !) dan kan het blok weer terug in de auto en de theorie uittesten.


Okee Dus piston slap is een kantelende zuiger, bedankt voor de update :P
Ten eerste zou ik de hydraulische spanner vervangen en spanrol. en ff alle bouten aantrekken.. nokkenas, krukas, hydraulische spanner, looprol, wellicht waterpomp. Mocht dat het niet zijn dan vrees ik toch dat het inwendig in de motor zit..

BTW effe een nuttige tip.. laat nooit je auto in de versnelling staan. waarom? omdat als je je auto een nacht in de versnelling hebt staan zonder handrem ( bijv op een oprit/afrit ) de hydraulische spanner zich zelf gaat ontspannen. dat wil zeggen als je hem gaat starten de distributie riem niet strak staat en een paar tanden kan verspringen. ( ik zeg natuurlijk niet dat het meteen gebeurt maar het KAN. tenzij je je handrem er bij op hebt.

mvg maarten
Waarom Moeilijk Doen Als het Makkelijk Kan.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Mxmaarten3 schreef:

Ten eerste zou ik de hydraulische spanner vervangen en spanrol. en ff alle bouten aantrekken.. nokkenas, krukas, hydraulische spanner, looprol, wellicht waterpomp. Mocht dat het niet zijn dan vrees ik toch dat het inwendig in de motor zit..


waar dacht je dat ik mee bezig was :P, motor is uit de auto.

Ik heb dat van die spanner wel eens gehoord maar, dat geld wel hoofdzakelijk als je op een helling staat.
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Die theorie gaat voor mij niet op .

Als je de auto gaat starten dan trap je toch je koppeling in ?
Dan spant de spanner zich zelf weer (Door de krukas en nokkenassen)

Als je auto in zijn vrij staat heb je het zelfde probleem .
Weet niet of je wel eens de nokkenassen hebt vervangen van de k serie blokken .
De voorste bank blijft op tijd staan als je hem op de timing punten zet .
De achterste bak wil dat niet en wil iets verdraaien . (zelfde idee)
Dus stel dat je de motor op dat punt uit zet ?

Maar je moet aardig wat kracht uit voeren om de riem een tand te laten verschieten ook al staat de spanner slap .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Mxmaarten3
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 apr 2011, 20:06

Bericht door Mxmaarten3 »

Mazdarati MX-6 schreef:Die theorie gaat voor mij niet op .

Als je de auto gaat starten dan trap je toch je koppeling in ?
Dan spant de spanner zich zelf weer (Door de krukas en nokkenassen)

Als je auto in zijn vrij staat heb je het zelfde probleem .
Weet niet of je wel eens de nokkenassen hebt vervangen van de k serie blokken .
De voorste bank blijft op tijd staan als je hem op de timing punten zet .
De achterste bak wil dat niet en wil iets verdraaien . (zelfde idee)
Dus stel dat je de motor op dat punt uit zet ?

Maar je moet aardig wat kracht uit voeren om de riem een tand te laten verschieten ook al staat de spanner slap .


Daar heeft de koppeling toch niets mee te maken??
ik bedoel ook al trap je de koppeling in dan gaat de spanner zichzelf echt niet weer spannen.. pas als de motor gaat starten gaat hij zichzelf weer spannen. En juist met starten kan hij dus verspringen.
Ik heb het een enkele keer mee gemaakt in de garage ..

correct me if iam wrong
Waarom Moeilijk Doen Als het Makkelijk Kan.
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Hoe zo zou een spanner dan slap gaan staan als de motor uit staat en zich zelf gaan spanner als de motor loopt ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

dat is alleen as de spanner op oliedruk zou werken.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Nou het is weer terug. :evil:

De spanner is nog heel dit keer, dus is het nooit geweest waarschijnlijk.

Motor eruit gehad voor niks :nut:

Misschien is het toch een krukas lager, heb er toch wel weer 10 maanden mee rondgereden zonder problemen.
Plaats reactie