Circuit auto

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Circuit auto

Bericht door Mazdarati MX-6 »

(De tekst kopieer ik vanaf het mx6 forum dus er kunnen soms wat namen of stukjes bij staan die niet bekent zijn hier)

Ik loop er al een tijd mee in me hoofd om een circuit auto te bouwen .
Nu ben ik er dan eindelijk mee begonnen .

Planning was eerst om een 323 BG als basis te gaan gebruiken ivm met het gewicht .
Nu heb ik toch de keuze gemaakt om voor een mx3 te gaan .
De mx3 is er al in een v6 versie dus het ombouwen en op kenteken laten zetten hoef dan niet .

Als eerst ben ik begonnen met het blok .
Ik kon heel wat kze onderdelen kopen (Zuigers nokkenassen en veel klein spul)voor niet al te veel geld en aangezien ik al een donor blok of 2 had staan was de keuze gauw gemaakt .

Het blok wat het moest gaan worden was het oude klde blok van roy (The power) .
Dit is een goed lopend blok geweest en heeft als tijd netjes gelopen .
Helaas is de nokkenaspeolie eraf gelopen toen der tijd en is het blok vervangen voor een ander .

Afbeelding

Als eerst ben ik begonnen met het domonteren van het blok om te kijken of alles nog wel goed was .
En voor een blok met 3 ton op de teller zag alles er echt nog super goed uit .

Afbeelding

Na alles goed schoon gemaakt te hebben heb ik alles laten op meten of het nog allemaal binnen de normen zat .
En geloof het of niet alles zat nog ruim binnen de normen ondangs dat hij 3 ton gelopen heeft .
Het enige wat iets ruimer was uit gesleten was de 6de zuiger maar ook deze zat binnen de normen .

Dus toen begonnen met het op bouwen .

6 kl31 zuigers en drijfstangen

Afbeelding

En wat foto's van het opbouwen .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het onderblok was zover klaar .

Aangezien ik de klde koppen ging gebruiken en een longneck intake zat ik met het probleem dat de poorten niet overeen komen .

klde stock
Afbeelding

klze na poortmatch
Afbeelding

Daarna heb ik de koppen gemonteerd en de rest zover op gebouwd .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nu tot zo ver gekomen .
Moet nog wel wat spullen .

Intake (Als goed is de longneck intake van sebas)
24 x 30 mm hla's (Oude hebben 3 ton erop staan)
db riem setje met water pomp
Krukas kering (Bakzeide)

En voor de rest had ik al veel onderdelen liggen .
bougiekabels , bougies , oem koppeling .

De bedoeling is om volgende jaar de auto te gaan bouwen .
Dan heb ik nog genoeg tijd om spullentjes te kopen voor de mx3 mocht ik wat tegen komen .
Het wordt er wel een van het bouwjaar 93/94 ivm het obd1 systeem .


(2de post)

Zo van de week weer een beetje geknutseld aan het blok .
Stuurbekrachtegingpomp netjes schoon gemaakt en op het blok gezet .
Ook heb ik er even een oude water pomp op gezet zodat ik weet dat ik alle boutjes heb .
Ook gelijk een kapote dynamo erop gezet voor het idee .

Dingen die ik nog moet hebben om hem verder op te bouwen .

klepstoters (Kunnen de nokkenassen erin) , dbriem setje , waterpomp en intake .

Ik heb nog een 64mm tb liggen dus deze komt dan mooi van pas .

Afbeelding
Afbeelding



(3de post)

Zo de bak is ook weer voor zo ver klaar .
De k8 was gescheurd dus die kon ik niet meer gebruiken .
Tot dat de bak er mee stopte (Alle olie eruit liep) werkte hij nog zeer goed .

Ik had ook nog een bak liggen van een v6 mx6 alleen waren hier de 2de en 3de versnelling niet zo lekker meer van .
Dus de baken uit elkaar gesloopt en van 2 bakken 1 goeien gemaakt .

De k8 tand wielen (1st 2de 3de en 4de)
Afbeelding

En een lege mx6 bak .
Afbeelding
Afbeelding


En hier alles weer opbouwen .
Afbeelding
Afbeelding

Dit keer ben ik wel voor de 5de versnelling gegaan van de mx6 V6 bak .
Ik had er eerste een 5de in zitten van een fsde bak maar dit was een overdrive en voor het circuit nou niet echt de beste optie . (Wel lekker zuinig)
De 5de van de k8 is weer erg kort misschien voor het snelweg gebruik .
Mocht de 5de niet bevallen dan kan ik altijd nog overstappen naar de K8 versnelling .
Afbeelding

Tot zo ver weer effe de versnelling bak .
Zit wel te denken om nu een k8 vliegwiel te nemen .
De kl vliegwiel die bij het blok zat was nog wel goed maar toch ook wel een beetje aan de zware kant .
Dus voorlopig ga ik eerst voor een k8 vliegwiel en een stock koppeling .
In de toekomst zit er toch een stage 3 koppeling in de planning maar met een k8 vliegwiel lijkt me dat geen goede optie .
Eerst het spul aan de gang krijgen .
:D
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
rlu-motorsport
MazdaMx-3 Sponsor
MazdaMx-3 Sponsor
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 aug 2011, 15:48
Locatie: son

Bericht door rlu-motorsport »

mooi om te zien dat er meer mensen naar de circuit kant gaan met de mx-3's.

een paar kleine dingen om over na te denken:

- waarom heb je het blok niet geportmatched aan de pakking? en heb je ook je inlaatspruitstuk geportmachted op je pakking en koppen?

- waarom een oem koppeling met k8 (lichter) vliegwiel? en waarom zou een stage 3 een slechte combo zijn met k8 vliegwiel?

heb je verder nog plannen met de auto en onderstel?

succes verder mooi project
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Om de koppen aantepassen naar de grote van de pakking heeft geen nut .
Probleem is ook dat de poorten van de intake kleiner zijn dan de pakking .
Kan ze wel groter maken maar ik pak daar geen vermogen mee .

Rede van de oem koppeling is dat ik nu nog een nieuwe setje heb liggen en dan niet hoef te kopen op dit moment .
K8 vliegwiel is mooi kwa gewicht maar een stage 3 koppeling heeft de vliegwiel zo weg gevreten . (Heb er ervaring mee)
Een gripeforce stage 3 set is een mooi setje (Heb nu een stage 2 in de mx6) en daar zit dan ook een vliegwiel bij met een betere frictieplaat dan dat een oem vliegwiel heeft .
Maar zo setje zit gouw tegen de 4 a 500 euro aan .
En dat geld kan beter effe aan andere onderdelen besteden .

Tja plannen kwa onderstel .
Er zullen wel betere remmen op moeten komen en natuurlijk ook een schroefsetje .
Maar alles op zijn tijd eerst alles aan de gang krijgen en een beetje ervaring doen op het circuit .
Beetje bij beetje kom en koop ik dingen voor de auto .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Weer een interessant project, ik hou het zeker in de gaten :duim1:
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

leuk project Dennis !! :bier: :bier:

Natuurlijk is een mx-3 beter dan een bg ;) :mrgreen:

Succes

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Zo weer een update .

Ondertussen een K8 vliegwiel gekocht en nog heel veel onderdelen over genomen van me maatje/buurman zijn oude mx3 (Rode klde).
Zo heb ik nu een complete catback systeem voor de mx3 . (3 inch)
4 cm verlagings setje (Voorlopig even goed genoeg)
cai
afpr
Veerpootbruggen
en nog genoeg klein spul .

Dat scheelt een heel hoop zoek werk en tijd .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Ik heb evt nog MSD window switches liggen.. Hoef je niet elke keer je chip er uit te halen om je vris tijden te veranderen... ;) Handig voor op het circuit en er naast!
Afbeelding
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Chip die in me mx6 zit ga ik ook gebruiken voor de mx3 .

En mochten de vris tijden aangepast moeten worden dan is dat met 5 min gebeurt . ;)
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Re: Circuit auto

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Tis alweer een tijdje geleden dat ik wat gedaan had aan de motor .
Ben ook nog erg druk met de mx6 .

Dit staat ook op het mx6 forum dus ik kopieer het 1 op 1 dus misschien dat de tekst niet helemaal klopt .


Ik heb toch besloten om voor de oude klepstoters te gaan .
Toen ze nog in het blok zaten waren ze niet aan het tikken dus ik heb ze uit elkaar gehaalt en schoon gemaakt .
Mochten ze gaan tikken dan kan ik ze altijd nog vervangen .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik gelijk de kl31 nokkenassen erin gebouwd en de DB riem erop gelegd .

Aangezien ik nu toch al zover was heb ik er effe gouw een vliegwiel op gezet en de bak zodat ik de compressie kon meten .
Afbeelding
Afbeelding
En nog 1 met de LMM erop en luchtfilter .
Afbeelding

En natuurlijk de compressie .
Alle 5 zitten ze op de 180 psi .
Cilinder 1 zit op de 175 psi dus dan zijn mooi cijfers .
De klze in de mx6 heeft rond de 185 psi maar dit blok heeft natuurlijk al een kleine 30.000 gelopen . (En de olie zit ook tussen de zuigerveren)
De nieuwe klze heeft natuurlijk ook nog niet gelopen dus dat zit ook wel goed .

Afbeelding

Van de week weer het een en ander gedaan aan de motor .

Stage 2 racekoppeling en vliegwiel tijdelijk op het blok gezet .
Bij het monteren zag ik dat de oliekeerring bij de krukas lekte .
Deze heb ik hergebruik omdat deze toch wel aan de prijs zijn en voor dat ik het blok demonteerde lekte de ring nog niet .
Helaas nu wel dus die moeten we nog effe vervangen .

Afbeelding

Afbeelding

En ook gelijk de under drive poelie erop gezet en de nieuwe riemen .
Afbeelding

Blok is bijna klaar op wat kleine dingen na .
Looprollen voor zien van nieuwe lagers en de krukaskeerring vervangen .
Als de krukaskeerring vervangen is dan kan de bak er op en is het blok zover klaar .

Ook het uitlaat systeem is bijna compleet en zal daar morgen een foto van maken .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Re: Circuit auto

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Bij deze de foto's van het uitlaatsysteem .

Moet alleen nog de einddemper lassen zodra het spul eronder hangt .

Y stuk is helaas niet van rvs dus dit heb ik in de primer gezet zodat het niet gaat roest in de schuur .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie