Verschillende uitvoeringen K8 blok

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Verschillende uitvoeringen K8 blok

Bericht door Jeffmx-3 »

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden, zijn er verschillende uitvoeringen van het K8 (1800 V6) blok?

Mijn ontsteking is namelijk kapot en had een andere ontsteking van een '93 maar deze past niet, en heb daarvoor Mazda gebeld voor een andere ontsteking, maar na hun zoek werk op mijn kenteken/chassisnr. zijn ze er uit gekomen dat er hele andere onderdelen op mijn blok zitten en dat hadden ze bij mazda nog niet eerder gezien dus ben benieuwd of er misschien andere wellicht speciale uitvoeringen van de 1800 V6 op de markt zijn gebracht in '94, bij Mazda kwam deze ontsteking niet bekent voor en normaal gesproken kwam dit onderdeel ook niet voor, een nieuwe ontsteking kost voor mijn MX-3 namelijk €710 terwijl bij de (laat ik het voor het gemak even "normale" blokken noemen) een nieuwe ontsteking maar € 300 kost, oftewel bij Mazda vinden ze het vreemd, dus ik denk vraag hier even of iemand er ervaring mee heeft!

En moet ik ook zeggen dat het snelheids verschil tussen mijn oude rode MX-3 en deze zwarte MX-3 enorm groot is, mijn zwarte is namelijk VEEL sneller dan de rode.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

hoi Jeff,

er zijn idd meerdere uitvoeringen, en dus verschillende ontstekingen.
dit verschil in hem in de ontstekings volgorde.

Op de ontsteking zelf staat het type, Bijvoorbeeld; K834

groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Heey M&M,

Dankje voor de reactie, zou je het toevallig ook kunnen toelichten wat je met de ontstekingsvolgorde bedoelt?

Bedoel je daar mee dat bijvoorbeeld bij de ene mx-3 de ontstekingsvolgorde 1,6,2,5,3,4 is en bij de andere bijvoorbeeld 2,5,6,1,4,3?

De meneer bij de Mazda dealer had het over dat er in '94 ook wat meer werd geexperimenteerd met verschillende onderdelen op het K8 blok, kan dat kloppen dat er daarom een aantal andere onderdelen op en in het blok zitten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Klopt wat jij zegt, de ene ontsteking heeft zijn volgorde iets anders dan de andere.

Voor 94 heeft een type, na 94 een type... en tijdens de wissel van oude type naar nieuwe is er ook nog iets raars gebeurd.

Zoek even op het forum naar ontsteking. Je kan dan een duitse site tegenkomen die veel goedkoper nieuwe ontstekingen aanbied.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Top thanks, ik heb Mazda nog even gebeld en heb iemand aan de telefoon gehad die de juiste ontsteking uit duitsland kan laten komen voor €210 dus dat is stukken beter dan de €710!

Tevens heb ik even gevraagd of het hun leuk leek om te kijken wat er nog meer anders is aan dit blok en kan het kloppen dat er verschillende nokkenassen zijn gemaakt? de bestel code van de nokkenassen week ook af van de "normale" 91-94 en 94-98 samen met nog een aantal onderdelen van het blok, is er toevallig ook meer informatie over de geschiedenis van het K8 blok te vinden op internet? Ik kan zelf namelijk niks over verschillende onderdelen/blokken of wellicht fabriek af getunede K8 vinden?! (als zulke blokken al bestaan)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

fordprobestore.co.uk heeft ook ontstekingen toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

SstennizZ schreef:fordprobestore.co.uk heeft ook ontstekingen toch?


Klopt dat had ik ook al voorgesteld alleen die ontstekingen passen niet op deze, althans volgens meneer van de Mazda dealer :clown:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Ik zou FPS geloven. Niet de mazda dealer.. Als je het serienummer van die je nu hebt aan FPS geeft, kunnen zij volgens mij gewoon de juiste leveren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

FPS is duurder dan die 210 die mazda aanbied.

Maar idd mazda probeert het zo te spelen dat je het bij hun koopt.
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

JForce schreef:Maar idd mazda probeert het zo te spelen dat je het bij hun koopt.


En dat is hun toch gelukt, haha ;)!
Maar dat was ook 1 van de redenen dat ik het bij mazda heb besteld omdat ik daar het goedkoopste uit was, toch vind ik 710 euro wel erg overdreven voor origineel terwijl de meesten 300 euro kosten.

Ik heb tevens te horen gekregen dat het mogelijk een "ontwikkelingsblok" kan zijn, is hier meer over bekend of bestaan deze?!
Afbeelding
Plaats reactie