fout code`s

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

fout code`s

Bericht door zilverbird »

hoi ik heb een vraag heb een mx-3 van 98
misschien dat iemand hier dit weet
heb deze fout code`s 11, 13, 14, 15,

ik heb wat gezocht hier op het forum en kwam dit tegen

15 zou de lambda zonde links moeten zijn

14 barometric absolute press sensor wat is dit en waar zit deze

13 kan ik niet vinden wie weet wat dit is voor een fout code ?

11 intake air temperature (iat) sensor

weet iemand waar ik nu als eerste moet kijken kwa fout melding of komen die allemaal van de lambda zonde af?

gr zilverbird
balen wilde nog naar zandvoort rijden maar nu twijfel ik toch wel
ps auto loopt goed alleen bij lagesnelheid stottert hij een beetje jevoelt hem wat schokken zeg maar
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

zijn de OBD-1 codes wel gelijk aan de OBD-2 codes?
Want jij hebt volgens mij een OBD-2..
Die codes zouden anders moeten zijn, me dunkt??

Als je toch OBD-1 hebt: 13 is een pressure sensor.
Foutcode 14 heeft echter maar 1 oorzaak naar het schijnt: ECU

Zie ook: http://www.mazdamx-3.nl/extra/downloads/OBDI_CODES.pdf

11: http://imageshack.us/photo/my-images/235/111uz.jpg/
13 Pressure Sensor No Data
14 Atmospheric Pressure Sensor
If code 14 is present, replace ECU.
15: http://imageshack.us/photo/my-images/333/156sz.jpg/

bron: http://forums.mazdaworld.org/145-techni ... codes.html
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

hoi nee ik heb obd 1 ik heb de diagnose stekker in de motorruimte zitten
dat weet ik niet of dat anders is obd 1 code dan de obd 2 ?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

IAT is niet erg, doet toch vrij weinig.
Alleen met een koude start word er meer benzine toegevoegd

code 13... geen idee Is niks over te vinden ook. Weet je dit zeker?

14 baromatic air sensor? Klinkt als VAF, in de vaf zit namelijk de luchtsensor die de atmosf druk naar de ecu stuurt
---> hierdoor kan ie belabberd lopen

15 Lamda sensor
Vervangen, want als deze foutcode aan wordt gegeven springt je ecu in Noodloop en gaat veel te veel brandstof inspuiten om schade te voorkomen. (kan je mengsel niet goed meten)

OBD-1

02- crankshaft position (ckp) sensor or circuit
03- camshaft position (cmp) sensor or circuit
04- camshaft/crankshaft position sensor or circuit
05- knock sensor
08- Mass Airflow (maf) sensor or circuit
09- coolant temperature sensor or circuit
10- Intake air temperature sensor (IAT)
11- Intake air temperature (IAT) sensor or circuit
12- Throttle Position sensor (TPS) or circuit
14- Barometric Pressure Sensor
15- Oxygen sensor or circuit

16- EGR valve position sensor or circuit
17- Oxygen sensor (check the fuel and ignition system performance)
23- Rear 02 sensor inactivation error
24- Rear 02 sensor inversion error
25- Fuel Pressure Regulator Control Solenoid or circuit
26- Solenoid valve(purge control) or circuit
28- EGR vaccum solenoid
29- EGR solenoid vent or circuit
34- Idle Air Control(IAC) valve or circuit
41- VRIS #1 solenoid
46- VRIS #2 solenoid
67- Cooling fan relay or circuit
69- ECTF sensor

111- System pass
112,113- Intake Air Temperature(IAT) sensor or circuit
116,117,118- Engine Coolant Temperature(ECT) sensor or circuit
121,122,123- Throttle Position Sensor(TPS) or circuit
157,158,159- Mass Air Flow(MAF) sensor or circuit
172,173,179,181- Heated oxygen sensor(H02S) or circuit
211,212,213- Ignition system
214,244- Camshaft position(CMP) sensor or circuit
327,332,337- EGR function sensor or circuit
411,412- Idle Air Control(IAC) valve or circuit
452- Vehicle Speed Sensor(VSS) or circuit
511,512,513- PCM
519,521- Power Steering Pressure(PSP) switch or circuit
522- Transmission range sensor or circuit
536- Brake On/Off (BOO) switch or circuit
538- Dynamic response test
539- a/c sensor or circuit
554- Pressure regulator solenoid valve or circuit
559- a/c relay or circuit
563- cooling fan relay(high speed) or circuit
564- cooling fan relay(low speed) or circuit
565- Purge control solenoid valve or circuit
571- EGR solenoid valve(vent) or circuit
572- EGR solenoid valve(vaccum) or circuit
998- PCM
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

De barometric pressure sensor zit IN de ecu.
Deze meet de lokale luchtdruk.
Onder je motorkap en in je VAF kan niet ivm. druk van de rijwind.
Op plekken waar de druk anders is (in de bergen ed.) is ook minder/meer zuurstof beschikbaar, dus moet het mengsel aangepast worden.
Plaats reactie