Ontstoringsfilter
Moderator: Moderators
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Ontstoringsfilter
Ik heb een klein probleempje met mijn versterker/subwoofer, namelijk dat mijn dynamo stoort op mijn woofer via de RCA kabel (grappig om je toeren ook via je woofer te horen maar liever niet natuurlijk) nu ga ik morgen mijn hele RCA kabel inpakken met zilverfolie, en het is een RCA kabel van het merk KLOTZ en is drie keer geïsoleert en een behoorlijk dure kabel dus daar kan het niet aan liggen (wil het systeem namelijk liever vrij houden van ground loop isolaters tussen de RCA) heb mijn plus van de versterker langs de bestuurderskant en omdat mijn RCA wat te kort was heb ik deze langs het middenconsole gelegd !
nu was mijn vraag zijn er pasklare ontstoringsfilters te krijgen voor "achter" de dynamo (en voor de ontsteking) of zit dit al bij de volt stabilisator in zeg maar? (neem aan dat dat er op zit)
of kan het liggen aan een slechte massa van de dynamo? (dynamo zelf is nog goed)
De massa van de versterker heb ik vrijwel direct op het carr. en het brommen houd op als ik de RCA kabels uit de versterker haal, hij doet het gewoon op de radio (via antenne) maar ook via cd's/usb, dus neem aan dat ik het toch echt bij de RCA/dynamo/ontsteking/ontstoringsfilters moet zoeken?
nu was mijn vraag zijn er pasklare ontstoringsfilters te krijgen voor "achter" de dynamo (en voor de ontsteking) of zit dit al bij de volt stabilisator in zeg maar? (neem aan dat dat er op zit)
of kan het liggen aan een slechte massa van de dynamo? (dynamo zelf is nog goed)
De massa van de versterker heb ik vrijwel direct op het carr. en het brommen houd op als ik de RCA kabels uit de versterker haal, hij doet het gewoon op de radio (via antenne) maar ook via cd's/usb, dus neem aan dat ik het toch echt bij de RCA/dynamo/ontsteking/ontstoringsfilters moet zoeken?
- DJ_MIKE
- Site Admin
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: amersfoort
een ontstorings filter is niet de op lossing.
ik denk dat het in 3 dingen zit of in een van deze dingen.
1 je massa is te dun.
hier bedoel ik mee dat je massa minimaal net zo dik het liefst iets dikker als je plus.
en dit zo wel de massa van je versterker als je massa van je accu naar je caroserie.
2 het dunne draatje bij je rca kabel is geen remote draat maar een massa draad voor je radio.
Dus dat houd in dat je de massa van je radio via deze draad naar het massa punt van je versterker brengt.
Hier mee haal je de grootste aard lus uit je install.
3 je moet ook je audio goed afstellen .
hier mee bedoel ik
als je gain's te ver open staan dan gaat hij ook storen.
Dit komt vaak om dat je spieker te zwaar is voor je versterker .
Je versterker gaat dan proberen dit vermogen te leveren maar kan dit helemaal niet als gevolg dynamo ruis.
hoop dat je met dit wat kan anders horen we het wel
ik denk dat het in 3 dingen zit of in een van deze dingen.
1 je massa is te dun.
hier bedoel ik mee dat je massa minimaal net zo dik het liefst iets dikker als je plus.
en dit zo wel de massa van je versterker als je massa van je accu naar je caroserie.
2 het dunne draatje bij je rca kabel is geen remote draat maar een massa draad voor je radio.
Dus dat houd in dat je de massa van je radio via deze draad naar het massa punt van je versterker brengt.
Hier mee haal je de grootste aard lus uit je install.
3 je moet ook je audio goed afstellen .
hier mee bedoel ik
als je gain's te ver open staan dan gaat hij ook storen.
Dit komt vaak om dat je spieker te zwaar is voor je versterker .
Je versterker gaat dan proberen dit vermogen te leveren maar kan dit helemaal niet als gevolg dynamo ruis.
hoop dat je met dit wat kan anders horen we het wel
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
DJ_MIKE schreef:een ontstorings filter is niet de op lossing.
ik denk dat het in 3 dingen zit of in een van deze dingen.
1 je massa is te dun.
hier bedoel ik mee dat je massa minimaal net zo dik het liefst iets dikker als je plus.
en dit zo wel de massa van je versterker als je massa van je accu naar je caroserie.
2 het dunne draatje bij je rca kabel is geen remote draat maar een massa draad voor je radio.
Dus dat houd in dat je de massa van je radio via deze draad naar het massa punt van je versterker brengt.
Hier mee haal je de grootste aard lus uit je install.
3 je moet ook je audio goed afstellen .
hier mee bedoel ik
als je gain's te ver open staan dan gaat hij ook storen.
Dit komt vaak om dat je spieker te zwaar is voor je versterker .
Je versterker gaat dan proberen dit vermogen te leveren maar kan dit helemaal niet als gevolg dynamo ruis.
hoop dat je met dit wat kan anders horen we het wel
Top dankjewel, leuke dingen om morgen eens even uit te gaan proberen!
Bij punt 1 mijn massa is iets dikker als mijn plus en loopt naar de bout waar de rugleuning mee vast zit, en de massa van de accu is standaard dus zou ik dan een nieuwe massa trekken van mijn accu naar carr. met een wat dikkere kabel dan zou dat al moeten helpen?
En bij punt 2, ik heb 2 losse RCA kabels, dus een "zwarte draad" en een "rode draad" mijn remote heb ik los van de RCA en de massa van mijn radio is standaard, dus moet ik de massa van mijn radio dan door lussen naar de massa van mijn versterker?
Punt 3 ga ik morgen gelijk doen, heeft het trouwens veel zin om de RCA te gaan "bekleden" met folie?
Ik heb trouwens voor het gemak een Magnat Active Reflex 300A Subwoofer dus een woofer met ingebouwde versterker!
Alvast bedankt!
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Alle 3 de punten na gekeken en zonder resultaat :(!
Ik heb eerst alle kabels eens nagekeken en de + van de versterker is even dik als de massa van de versterker die aan de bout van de rugleuning zit ik heb de massa van de versterker eens aan de massa van de accu gezet maar dat hielp ook niet, verder heb ik de + kabel van de versterker vergeleken met de massa van de accu, hier onder de foto's want dat zegt al genoeg, ik heb de gain van de woofer ook alle kanten op verschoven maar hoorde geen verschil :(.
De massa van de accu vergeleken met de + van de versterker;
De massa van de accu (zit vast aan het beugeltje van de diagnose stekker);
De plus vergeleken met de massa van de versterker;
En het verschuiven met verschillende dingen op de radio zelf mocht ook niet baten;
Ik heb eerst alle kabels eens nagekeken en de + van de versterker is even dik als de massa van de versterker die aan de bout van de rugleuning zit ik heb de massa van de versterker eens aan de massa van de accu gezet maar dat hielp ook niet, verder heb ik de + kabel van de versterker vergeleken met de massa van de accu, hier onder de foto's want dat zegt al genoeg, ik heb de gain van de woofer ook alle kanten op verschoven maar hoorde geen verschil :(.
De massa van de accu vergeleken met de + van de versterker;
De massa van de accu (zit vast aan het beugeltje van de diagnose stekker);
De plus vergeleken met de massa van de versterker;
En het verschuiven met verschillende dingen op de radio zelf mocht ook niet baten;
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
DJ_MIKE schreef:Massa van je radio verandert?
Ik denk toch echt dat het in de afstelling zit.
De massa van de radio eens over de massa van mijn versterker gezet, hoorde van mensen dat dat ook wel eens wou helpen, maar geen verschil, en de afstelling, ik heb veel geprobeerd met instellingen te wijzigen en ook de standaard instellingen geprobeerd maar blijf de brom houden, wat voor instellingen zou je aanraden?
En het heeft dus geen zin om tussen de B+ van de dynamo een ontstoringsfilter te zetten?
Bedankt voor het mee denken!
Edit: of zou een condensator tussen de +kabel werken (of extra isoleren), en een massa rechtstreeks via de accu naar versterker werken?
Het kan misschien zijn, dat er een aardlus optreed met de massa van je antenne, dus plug deze uit en test dan ff als het weg is, zo niet, probeer deze stappen:
Stap 1
Om te beginnen halen we de RCA/Tulp/signaalkabels (hierna noem ik ze signaalkabels) uit de versterker en starten de auto. Als de storing nu weg is, weten we dat de storing wordt opgepakt voordat het signaal de versterker in komt. Als de storing blijft, lees dan verder bij stap 4
Stap 2
We bevestigen de signaalkabels weer terug in de versterker en halen ze nu los bij de headunit.
Als de storing nog steeds weg is, lees dan verder bij stap 3.
Als de storing nu terug is, dan wil dat zeggen dat de signaalkabel de storing oppakt.
We gaan nu controleren of de signaalkabel niet dicht langs de voedingkabel loopt. De voedingskabel is namelijk een grote storingsbron waar de signaalkabel zo ver mogelijk (minimaal 16cm) uit de buurt moet blijven.
Het beste is om de voedingskabel via de ene kant van de auto te laten lopen en de signaalkabels langs de andere kant. Let er ook op dat de signaalkabels niet aan die kant lopen waar ook de kabelboom van de auto zelf naar achteren loopt. Dit kan ook storingen veroorzaken.
Mocht het niet anders kunnen en de voedingskabel moet de signaalkabel kruizen, zorg er dan voor dat dit gebeurd onder een hoek van 90 graden.
Laat de signaalkabels niet langs de zekeringenkast/relais lopen. Dit geeft vaak storing.
Vaak zit de brandstof pomp van de auto ook ergens achter in de auto. Probeer de signaalkabels uit de buurt van de pomp te houden.
Mocht dit allemaal niet helpen, probeer dan een beter afgeschermde signaalkabel.
Stap 3
De storing komt dus al uit de headunit. Als eerste moeten we de massa van de headunit controleren, soms hebben we hiervoor een slechte kabel gebruikt en pakt de headunit de massa via de antenne van de radio. Om dit te controleren halen we de antennestekker uit de headunit en controleren we of deze nog aan gaat.
Als de massa goed blijkt, dan gaan we nu proberen om een ander massapunt te gebruiken voor de headunit. Hiervoor leggen we een massakabeltje aan van het centrale massapunt van de versterkers naar de headunit.
Als de storing nog steeds niet verholpen is, dan kan het zijn dat de headunit niet goed is.
Dit zien we vaak bij een installatie die is over gebouwd naar een andere auto. Bij het uitbouwen van de installatie is er dan iets misgegaan: als eerste is de massa van de versterker losgehaald. Hierdoor pakt de versterker zijn massa via de afscherming van de signaalkabels en daarbij brand het massaspoortje in de headunit door, met de bekende storing als gevolg.
Stap 4
De headunit en signaalkabels zijn dus goed, de storing begint pas in of na de versterker.
Meestal is de massa van de versterker de oorzaak.
Vaak worden versterkers tegen de achterbank geschroefd. De behuizing van de versterker zit intern aan massa gekoppeld. Als de schroeven in het metaal van de achterbank zitten, heeft de versterker twee massapunten en dus een aardlus. Om dit te voorkomen schroef je eerst een houten plaat tegen de achterbank en schroef je de versterker in het hout (let op dat je niet door het hout heen schroeft en alsnog het metaal raakt…)
Zorg ervoor dat als je meerdere versterkers gebruikt, deze een gezamenlijk massapunt hebben. Dit noemen we een centraal massapunt. Dit geldt ook voor andere apparaten als een condensator, DSP, equalizer, tweede accu enz. Deze krijgen hun massa allemaal van 1 centraal punt.
Het kiezen van dit centrale punt is ook heel belangrijk. Pak bijvoorbeeld een dikke bout van de achterbank of achtergordels. Zorg ervoor dat er geen lak op de bout zit en schuur de lak weg rond het gat waar de bout in gaat. Een goede verbinding is erg belangrijk.
Stap 1
Om te beginnen halen we de RCA/Tulp/signaalkabels (hierna noem ik ze signaalkabels) uit de versterker en starten de auto. Als de storing nu weg is, weten we dat de storing wordt opgepakt voordat het signaal de versterker in komt. Als de storing blijft, lees dan verder bij stap 4
Stap 2
We bevestigen de signaalkabels weer terug in de versterker en halen ze nu los bij de headunit.
Als de storing nog steeds weg is, lees dan verder bij stap 3.
Als de storing nu terug is, dan wil dat zeggen dat de signaalkabel de storing oppakt.
We gaan nu controleren of de signaalkabel niet dicht langs de voedingkabel loopt. De voedingskabel is namelijk een grote storingsbron waar de signaalkabel zo ver mogelijk (minimaal 16cm) uit de buurt moet blijven.
Het beste is om de voedingskabel via de ene kant van de auto te laten lopen en de signaalkabels langs de andere kant. Let er ook op dat de signaalkabels niet aan die kant lopen waar ook de kabelboom van de auto zelf naar achteren loopt. Dit kan ook storingen veroorzaken.
Mocht het niet anders kunnen en de voedingskabel moet de signaalkabel kruizen, zorg er dan voor dat dit gebeurd onder een hoek van 90 graden.
Laat de signaalkabels niet langs de zekeringenkast/relais lopen. Dit geeft vaak storing.
Vaak zit de brandstof pomp van de auto ook ergens achter in de auto. Probeer de signaalkabels uit de buurt van de pomp te houden.
Mocht dit allemaal niet helpen, probeer dan een beter afgeschermde signaalkabel.
Stap 3
De storing komt dus al uit de headunit. Als eerste moeten we de massa van de headunit controleren, soms hebben we hiervoor een slechte kabel gebruikt en pakt de headunit de massa via de antenne van de radio. Om dit te controleren halen we de antennestekker uit de headunit en controleren we of deze nog aan gaat.
Als de massa goed blijkt, dan gaan we nu proberen om een ander massapunt te gebruiken voor de headunit. Hiervoor leggen we een massakabeltje aan van het centrale massapunt van de versterkers naar de headunit.
Als de storing nog steeds niet verholpen is, dan kan het zijn dat de headunit niet goed is.
Dit zien we vaak bij een installatie die is over gebouwd naar een andere auto. Bij het uitbouwen van de installatie is er dan iets misgegaan: als eerste is de massa van de versterker losgehaald. Hierdoor pakt de versterker zijn massa via de afscherming van de signaalkabels en daarbij brand het massaspoortje in de headunit door, met de bekende storing als gevolg.
Stap 4
De headunit en signaalkabels zijn dus goed, de storing begint pas in of na de versterker.
Meestal is de massa van de versterker de oorzaak.
Vaak worden versterkers tegen de achterbank geschroefd. De behuizing van de versterker zit intern aan massa gekoppeld. Als de schroeven in het metaal van de achterbank zitten, heeft de versterker twee massapunten en dus een aardlus. Om dit te voorkomen schroef je eerst een houten plaat tegen de achterbank en schroef je de versterker in het hout (let op dat je niet door het hout heen schroeft en alsnog het metaal raakt…)
Zorg ervoor dat als je meerdere versterkers gebruikt, deze een gezamenlijk massapunt hebben. Dit noemen we een centraal massapunt. Dit geldt ook voor andere apparaten als een condensator, DSP, equalizer, tweede accu enz. Deze krijgen hun massa allemaal van 1 centraal punt.
Het kiezen van dit centrale punt is ook heel belangrijk. Pak bijvoorbeeld een dikke bout van de achterbank of achtergordels. Zorg ervoor dat er geen lak op de bout zit en schuur de lak weg rond het gat waar de bout in gaat. Een goede verbinding is erg belangrijk.
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Klopt inderdaad het meeste heb ik al geprobeerd!
Ik zal Maandag eens alle massa draden op 1 punt laten samen komen?!
En snap ik, ik heb qua equalizers/afstellingen en zo niet veel verstand maar heb het meeste wel geprobeerd te veranderen maar zonder resultaat.
En misschien even alle massa punten naar de accu leggen en kijken wat daar van het resultaat zal zijn.
Ik ben er alleen wel achter gekomen dat waarschijnlijk mijn ontstekingsmodule kapot is, dus misschien gooit deze roet in het eten ?
Ik zal Maandag eens alle massa draden op 1 punt laten samen komen?!
En snap ik, ik heb qua equalizers/afstellingen en zo niet veel verstand maar heb het meeste wel geprobeerd te veranderen maar zonder resultaat.
En misschien even alle massa punten naar de accu leggen en kijken wat daar van het resultaat zal zijn.
Ik ben er alleen wel achter gekomen dat waarschijnlijk mijn ontstekingsmodule kapot is, dus misschien gooit deze roet in het eten ?