Vragen mbt. aanschaf goedkope mx-3

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Warrior4Jah
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2012, 00:31

Vragen mbt. aanschaf goedkope mx-3

Bericht door Warrior4Jah »

Omdat ik sinds kort mijn rijbewijs heb en wij een goedkope auto zoeken ben ik gaan zoeken op auto's onder de 1000 euro.
Voor rond dat bedrag (1200 vraagprijs) ben ik een Toyota Corolla GTSI of een Mazda 323f tegengekomen, maar omdat er nog geld moet overblijven voor onderhoud en achterstallig onderhoud hebben wij besloten om het budget nog meer terug te schroeven voor de aanschaf.

Tot mijn verbazing kom ik een mx-3 tegen met een lage vraagprijs van 500 euro. Dit is particulier, en de auto rijd uiteraard goed en start altijd volgens de verkoper (ik neem dat met een korrel zout, is natuurlijk altijd zo). Het ding heeft 185.000 kilometer gelopen en heeft apk tot september 2012.
Nu verwacht ik dat er onderhoud op moet worden uitgevoerd. Hiervoor reken ik op 500 a 700 euro wat er in principe bovenop komt. Kan ik dan voor pakweg 1000 a 1200 euro (in totaal tot 2013) een redelijke auto verwachten?

Ik weet dat een distributieriem vervangen 300 a 400 euro kan kosten (riem zelf is maar 30 euro had ik ergens gelezen.. :S) wat betekend dat ik als ik 500 a 700 reserveer voor dit jaar nog 100 tot 400 euro over heb als reserve. Zou dit haalbare kaart kunnen zijn? Of ga ik zoveel kosten hebben dat ik hier ver bovenuit ga komen?

Als jullie meer info nodig hebben zal ik het laten weten. A.s zaterdag wil ik de auto bekijken. Ik kan maar beter eerst wat meningen/tips van te voren verzamelen dacht ik zo :).

[edit] Oh ja, het is een 1.6i 16v SOHC mx3 uit 1993. Bij laatste apk in september 2011 is er een nieuwe achterschokbreker gemonteerd.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Hi,

Mooi dat je erover nadenkt om een mx3 te kopen. Geweldige auto's !!

500 euro is erg goedkoop voor een mx3. Bij mij gaan er dan belletjes rinkelen voorzichtig te zijn.
Maargoed, het kan ook een goede auto zijn.

Het is moeilijk te zeggen of je met 300-500 euro uit kunt komen om reparaties uit te voeren. Hangt namelijk af van:
a) wat er gerepareerd moet worden
b) hoe handig je zelf bent.

Plaats anders eens een paar linkjes naar auto's waar je naar wilt kijken.

Wat een andere tip is; kijk eens in het tekoop gedeelte. Daar zetten mensen vaker mx3's te koop.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Warrior4Jah
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2012, 00:31

Bericht door Warrior4Jah »

Hey dank voor je reactie!
€500,- klinkt mij ook wel erg goedkoop in de oren, klein voordeel bij deze auto is dat hij "er niet uitziet". De eigenaar heeft hem zwart geverft met een verfroller, als hier een deel van het prijsvoordeel inzit zou ik het niet erg vinden. Auto heeft geen noemenswaardige schade gehad zover de eigenaar weet (klein deukje boven rechterachter wiel).

Dit geeft mij wel de kans om zelf van de zomer ook zoiets te proberen:
http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html :lol:

Link naar advertentie:
http://link.marktplaats.nl/513447847

Een beetje handig ben ik wel en ik zal ondanks dat ik erg druk ben de komende tijd nog niet direct volledig afhankelijk zijn van de auto (wil uiteraard wel gaan rijden!) maar ik heb geen sleutel ervaring met auto's.

Ik heb ook bij het te koop gedeelte gekeken op het forum, maar de goedkoopste auto die in orde lijkt heeft een vraagprijs van 1650 euro http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=12186. Ik kan de aankoop thuis alleen verantwoorden als de prijs kan zakken naar pakweg 1000 euro en ik ze thuis kan overtuigen dat er even geen reparaties aan zitten te komen...
Zelfde geld voor: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewforum.php?f=6 deze heeft twee issues waarvan ik niet zou weten hoe of wat.

WhiteFinish schreef:Hi,

Mooi dat je erover nadenkt om een mx3 te kopen. Geweldige auto's !!

500 euro is erg goedkoop voor een mx3. Bij mij gaan er dan belletjes rinkelen voorzichtig te zijn.
Maargoed, het kan ook een goede auto zijn.

Het is moeilijk te zeggen of je met 300-500 euro uit kunt komen om reparaties uit te voeren. Hangt namelijk af van:
a) wat er gerepareerd moet worden
b) hoe handig je zelf bent.

Plaats anders eens een paar linkjes naar auto's waar je naar wilt kijken.

Wat een andere tip is; kijk eens in het tekoop gedeelte. Daar zetten mensen vaker mx3's te koop.


[edit] Er heeft iemand 350 euro geboden... jammer nu kan ik niet proberen nog een stuk te zakken als ik de auto zaterdag bekijk en wil hebben...
Gebruikersavatar
Robjes
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 nov 2011, 18:07
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Bericht door Robjes »

Hmm buiten die lelijke rode strepen op de voorkant ziet hij er van buiten wel netjes uit. Echter mis ik foto's van het interieur, het dashboard en de motor...Ik zou iemand meenemen met verstand van auto's die er even naar kijkt en maak zoiezo even een proefrondje als je gaat kijken zaterdag..
Warrior4Jah
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2012, 00:31

Bericht door Warrior4Jah »

Ik kan iemand meenemen en een proefrit maken.
Echter diegene die ik meeneem heeft niet in het bijzonder verstand van mx3 auto's. Ik heb wel een maat die automonteur is (geweest) maar die kon helaas niet op het moment dat de verkoper kon.

Maar ik heb een PBtje gehad van iemand hier met een interessante optie.
Het is alleen geen mx3.
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Re: Vragen mbt. aanschaf goedkope mx-3

Bericht door Pointy »

Warrior4Jah schreef:Omdat ik sinds kort mijn rijbewijs heb en wij een goedkope auto zoeken ben ik gaan zoeken op auto's onder de 1000 euro.
Voor rond dat bedrag (1200 vraagprijs) ben ik een Toyota Corolla GTSI of een Mazda 323f tegengekomen, maar omdat er nog geld moet overblijven voor onderhoud en achterstallig onderhoud hebben wij besloten om het budget nog meer terug te schroeven voor de aanschaf.

Tot mijn verbazing kom ik een mx-3 tegen met een lage vraagprijs van 500 euro. Dit is particulier, en de auto rijd uiteraard goed en start altijd volgens de verkoper (ik neem dat met een korrel zout, is natuurlijk altijd zo). Het ding heeft 185.000 kilometer gelopen en heeft apk tot september 2012.
Nu verwacht ik dat er onderhoud op moet worden uitgevoerd. Hiervoor reken ik op 500 a 700 euro wat er in principe bovenop komt. Kan ik dan voor pakweg 1000 a 1200 euro (in totaal tot 2013) een redelijke auto verwachten?

Ik weet dat een distributieriem vervangen 300 a 400 euro kan kosten (riem zelf is maar 30 euro had ik ergens gelezen.. :S) wat betekend dat ik als ik 500 a 700 reserveer voor dit jaar nog 100 tot 400 euro over heb als reserve. Zou dit haalbare kaart kunnen zijn? Of ga ik zoveel kosten hebben dat ik hier ver bovenuit ga komen?

Als jullie meer info nodig hebben zal ik het laten weten. A.s zaterdag wil ik de auto bekijken. Ik kan maar beter eerst wat meningen/tips van te voren verzamelen dacht ik zo :).

[edit] Oh ja, het is een 1.6i 16v SOHC mx3 uit 1993. Bij laatste apk in september 2011 is er een nieuwe achterschokbreker gemonteerd.


Het is natuurlijk wat je zelf wil, maar een auto met dergelijke paintjob, dat gaat vast ergeren op een gegeven moment.
Warrior4Jah
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2012, 00:31

Bericht door Warrior4Jah »

Het is niet die mx3 geworden. We hadden wat meer te besteden uiteindelijk en we zijn voor een Toyota Celica gegaan uit 1996 met een 1.8i.
In ieder geval bedankt voor advies tot nu toe! :)
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Ook leuk, maar die 1.8 is geen V6 ;) In ieder geval veel plezier ermee gewenst.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Plaats reactie