Van OBD2 naar OBD1 vraag!!
Moderator: Moderators
- Jaapio
- Test-Pilot
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 sep 2004, 09:47
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Deventer
Van OBD2 naar OBD1 vraag!!
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het inbouwen van een KLZE in mijn OBD2 mx3.
nu heb ik de kabelboom van mijn vorige mx3 (OBD1) overgezet en alles aangesloten.
nu heb ik een probleem met de fuelpump deze slaat niet aan!
nu vraag ik mij af of dit ligt aan de kabelboom die achter het dashboard loopt?
dat ook hier verschillen zijn met aansluitingen.
ik las in andere forum berichten dat ook anderen de kabelboom hebben overgezet en op obd1 rijden.
Gr Jaap
Ik ben bezig met het inbouwen van een KLZE in mijn OBD2 mx3.
nu heb ik de kabelboom van mijn vorige mx3 (OBD1) overgezet en alles aangesloten.
nu heb ik een probleem met de fuelpump deze slaat niet aan!
nu vraag ik mij af of dit ligt aan de kabelboom die achter het dashboard loopt?
dat ook hier verschillen zijn met aansluitingen.
ik las in andere forum berichten dat ook anderen de kabelboom hebben overgezet en op obd1 rijden.
Gr Jaap
"Professional soldiers are predictable, but the world is full of dangerous amateurs"
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
-
- Moderator
- Berichten: 1401
- Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Ik heb dat toevallig een tijdje geleden uitgezocht omdat ik ruzie had met mijn startonderbreker. De fabrieks-af geleverde startonderbreker is een los kastje dat zich onder de ruimte voor je radio bevindt, maar het schijnt wel geïntegreerd te zijn met de ECU. Ik las namelijk dat je er met het loshalen van dat kastje nog niet bent als je van de startonderbreking af wilt.
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Het probleem is dat die startonderbrekers pas in zo ongeveer de laatste twee bouwjaren van de MX3 zijn toegepast (volgens personen op het MX-3.com forum) en dat deze dus ook niet in de elektrische schema's van het werkplaatshandboek vanaf bouwjaar 95 staan. De bekabeling in de auto van Jaapio is enigzins 'hybride', dus deels de originele bekabeling van de 98-er (contactslot en dergelijke) en deels de kabelboom uit zijn oude 91-er (KLZE met bijbehorende ECU). Ik heb het vermoeden dat daarin wellicht de oorzaak ligt, anagezien het relais van de brandstofpomp niet schakelt. Wat me echter wel opvalt is dat dit relais ook niet schakelt door het doorverbinden van FP en GND in de diagnose aansluiting.
Update: inmiddels zijn we wat verder. De 10A 'engine' zekering in het zekeringkastje bij de pedalen brandde door, waardoor de brandstofpomp niet werkte. Oorzaak: kortsluiting. Deze kortsluiting verdween door het loshalen van stekker X-04 naast de ECU. Na wat meten zijn we er achter gekomen dat als we in deze stekker een draad loshalen, er geen kortsluiting meer is. De brandstofpomp werkt dan, alleen hebben we nog geen vnk bij de ontsteking. De bewuste aansluiting op X-04 gaat ondermeer naar aansluiting 1F op de ECU. Volgens de werkplaatshandleiding is deze aansluiting bij een OBD-2 ECU ongebruikt. We werken hier echter met een OBD-1 ECU. Morgen maar weer eens verder zoeken waarom de ontsteking niet werkt. Mocht er ondertussen bij iemand een belletje gaan rinkelen, dan horen we dat graag.
Update: inmiddels zijn we wat verder. De 10A 'engine' zekering in het zekeringkastje bij de pedalen brandde door, waardoor de brandstofpomp niet werkte. Oorzaak: kortsluiting. Deze kortsluiting verdween door het loshalen van stekker X-04 naast de ECU. Na wat meten zijn we er achter gekomen dat als we in deze stekker een draad loshalen, er geen kortsluiting meer is. De brandstofpomp werkt dan, alleen hebben we nog geen vnk bij de ontsteking. De bewuste aansluiting op X-04 gaat ondermeer naar aansluiting 1F op de ECU. Volgens de werkplaatshandleiding is deze aansluiting bij een OBD-2 ECU ongebruikt. We werken hier echter met een OBD-1 ECU. Morgen maar weer eens verder zoeken waarom de ontsteking niet werkt. Mocht er ondertussen bij iemand een belletje gaan rinkelen, dan horen we dat graag.
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
@ leon
Ik zal het nog even duidelijker schrijven..
het signaal om de startonderbreker op te heffen in OBD2 werkt op
de volgende manier (simpel uitgelegt)..
1 de chip in de sleutel geeft een puls
2 deze puls gaat naar de ring om het contactslot
3 de ring geeft een puls naar de startonderbreker
4 en de startonderbreker geeft een puls aan de ecu.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is!
En je kunt dit allemaal omzeilen, en een rechtstreeks een plusdraad vanaf het contactslot naar de branstofpomp te leggen...
Groetjes M&M
Ik zal het nog even duidelijker schrijven..
het signaal om de startonderbreker op te heffen in OBD2 werkt op
de volgende manier (simpel uitgelegt)..
1 de chip in de sleutel geeft een puls
2 deze puls gaat naar de ring om het contactslot
3 de ring geeft een puls naar de startonderbreker
4 en de startonderbreker geeft een puls aan de ecu.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is!
En je kunt dit allemaal omzeilen, en een rechtstreeks een plusdraad vanaf het contactslot naar de branstofpomp te leggen...
Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie