knocking/tikken klze

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Het blijft altijd moeilijk om het zo te zeggen vanaf een filmpje .
Maar een lager hoeft maar heel weinig speling te hebben .

Vergeet ook niet dat je er al een tijdje mee rijd .
De meeste metaal deeltjes zitten waarschijnlijk in je olie filter dan .(als het een lager is)

Het kan best dat de schotels van de nokkenassen slecht zijn .
Alleen is daar het geluid wel erg hard voor .

Tis altijd moeilijk om de oorzaak te vinden .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

jah idd moeilijk te zeggen wat het is.

Bij de garage kost kijken al geld helaas :P

dus probeer zo maar wat info te vergaren, kan iig nu een paar dingen nakijken.

Op mx-3.com kreeg ik te horen:

Carbon knock
Distributieriem spanrol
Een hele slechte HLA
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

heb vandaag weer even gekeken/gehoord, stopt dus niet bij 3000rpm.

Frequentie was zo hoog dat het leek te stoppen maar niet dus.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Vandaag ben even op de snelweg wezen rijden.

En na 10 min 120 km/h weer gehoord naar het ratelen...........weg :shock:

naar het werk gereden, na het werk weer starten geen ratel.

Nog iemand bij laten kijken, hoorde niks verkeerds.


Met de 10W40 was dat dus ook zo, toch geen verschil duurt alleen iets langer voor dat hij weg is.

Maar hij gaat dus weg als ik een lang stuk rijd, en blijft dan ook een paar dagen weg. Maar als ik een paar kleine stukjes rijd is de ratel er weer.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Sja.. deze dingen zijn altijd moeilijk te zeggen.

Als je er zeker van wilt zijn dat het geen drijfstang is kan je de oliepan eraf halen en kijken of er metaalresten in liggen.

Anders zou het een HLA of schotelveer zijn. (neig meer naar het 1e)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Hier zijn een paar video's om te vergelijken

Distributieriem maakt lawaai
http://www.youtube.com/watch?v=E7gYQBsCvmY

Drijfstang
http://s5.photobucket.com/albums/y185/j ... nt=108.mp4
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Mijn hydraulische spanner zag er zo uit :shock:

Hij hing nog wel vast nouja hij zat nog klem met de bout, maar misschien oorzaak geluid? wel vaag dat het dan weg ging bij warme motor.

HLA waren het volgens mij niet, deze zijn nog keihard.

En een drijfstang lager gaat niet weg met warme motor neem ik aan.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ziet er niet helemaal okey uit ;)

Ik ben benieuwd of je het probleem daarmee gaat verhelpen.
Maar complimenten voor vastberadenheid :bier:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Mxmaarten3
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 apr 2011, 20:06

Bericht door Mxmaarten3 »

Misschien een rare theorie hoor, maar een kantelende zuiger misschien??
Waarom Moeilijk Doen Als het Makkelijk Kan.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

jah das piston slap, daar had ik ook al aan gedacht maar ergens reageerde iemand hier dat dat niet veel voorkomt bij de mx.

En tevens met olieverbruik gepaard gaat, terwijl ik geen olie verbrand.

ten derde is piston slap ruimte op cylinder wand wat weg gaat nadat de auto warm is door uitzetting van het metaal. Mijn ratel is willekeurig, soms bij koude start, maar niet altijd.

Soms een paar dagen niet, maar als ik elke dag gewoon 30km ofzo had gereden had ik er nooit last van gehad, en het dus ook nooit gemerkt hebben. Want als de motor goed warm is geweest start ie de volgende dag gewoon zonder ratel.

Toch apart probleem.......

Die spanner lijkt me op een of andere manier toch het probleem eigenlijk.

Als ik nou es 'n nieuwe binnenkrijg (fordprobestore schiet op !) dan kan het blok weer terug in de auto en de theorie uittesten.
Plaats reactie