zoals de belooft de topic over de KL-ZE.
De KL-ZE is de meest krachtige motor in de K serie. Helaas is de KL-ZE alleen in Japan op de markt gebracht in de een aantal modellen namelijk de:
* MS-8 is bij ons MX-6
* Millenia
* Eunos 800
Waaraan herken je een KL-ZE
Het is belangrijk dat je weet waaraan je een KL-ZE kunt herkennen op internet heb ik al verscheidene malen gelezen dat mensen een ZE besteld hadden en een DE geleverd kregen.
Het makkelijkste is om de motorcode te controleren. De motorcode van een ZE is voor het boven blok KL31-101 en KL31-1A1
het onderblok heeft de code KL-01. Wanneer je het blok moet controleren moet je kijken naar de code van het bovenblok het onderblok is namelijk hetzelfde als bij een KL-DE
Verder kan er gekeken worden naar het inlaatspruitstuk, dit kan echter verwisseld zijn. Normaal gesproken heeft een ZE een curved neck
of een long neck
waneer er een ZE met een short neck
wordt aangeboden is dit bijna 100% zeker een DE.
Wanneer je het echt zeker wilt zijn moet je vragen of ze een foto maken van de Ports(cilinders) . Wanneer de ingang namelijk vierkant is hebben we een ZE bij een D vorm is het een DE.
Binnen de ZE zijn 2 varianten te vinden namelijk het hoog compressie en het laag compressie blok. Het hoog compressie blok (10:1) heeft 200 pk en het laag compressie blok (9.2:1) heeft 190 pk. Het laag compressie blok is te vinden in de 2000+ millenia's
Dit verschil zal niet merkbaar zijn maar wanneer je een turbo of supercharger gaat installeren is een laag compressie blok beter omdat je dan meer ruimte hebt om de compressie te verhogen zonder dat het blok schade oploopt.
Een blok importeren?
Je wilt een blok importeren hoe te werk gaan. Nou ff op internet zoeken en je hebt zo een aantal amerikaanse bedrijven gevonden waar je de motor kunt bestellen. Op mx-3.com zijn ook overzichten te vinden van aanbieders. de prijzen van een blok verschillen nogal per aanbieder Osakajdmmotors.com heeft hem bijvoorbeeld voor $800,- hier is de kans echter groot dat ze je opschepen met een DE. Niet voor kiezen dus!!! de gemiddelde prijs voor een ZE ligt tussen de $1000,- en $1300,-
Daar bovenop komt dan nog shipping en invoer. de gemiddelde prijs voor shipping ligt rond de $500,- / $600,- wat er nog aan invoer bij komt durf ik niet te zeggen. Het grote nadeel van importeren is dat je nooit weet wat je krijgt daarom raad ik optie 2 aan.
Optie 2 is een blok bestellen via Bastian, hier betaal je ongeveer 1250 euro voor een blok maar dan kun je het blok wel zien voor je het koopt, tevens heb je zekerheid dat hij je geen DE verkoopt en de inbouw en nazorg neemt hij ook voor zijn rekening.
Kosten voor complete swap met alles erop en eraan
Ik zal nu een overzicht geven van de kosten die er in een swap gaan zitten. Dit is echter wel de duurste variant omdat ik gelijk alles heb aangepast.
* de motor 1150
* inbouw 500
* aangepaste ecu 165
* race koppeling 275
* waterpomp 110
* spanrollen 220
* riemen 100
* accu verplaatsen 75 (alleen bij long neck nodig)
* race uitlaatspruitstuk 275
* olie (0W30) + oliefilter 60
* lagers 50
* klein spul (pakkingen, slangen en dergelijke) 50
* remschijven 400
* remblokken 150
* stalen remleidingen 90
Dit geeft een totaal van 3425,- euro. wanneer je er voor kiest om je reminrichting niet aan te passen kom je op 2785,- uit voor alleen de engine swap. wanneer je voor een swap wilt gaan is dat wel een reeele prijs om aan te houden.
Welke ECU
Wanneer je de swap gaat doen is het ook belangrijk dat je de juiste ecu bij het blok hebt. Je kunt met de 1.8 ecu blijven rijden, dit kan goed gan maar in veel gevallen rijd de auto er niet bepaald zuinig mee 1 op 4 is geen uitzondering.
Het beste is om een bijpassende ecu te nemen. Dit zijn de kl-31 of kl-36 ecu's een andere optie is een omgebouwde k8 ecu bij dennisvs te bestellen dit is de makkelijkste en goedkoopste optie.
voor de 1.6 rijders onder ons
Waneer je denkt dat een swap naar een KL-ZE leuk is om te doen vergeet dat dan snel. Er moet zoveel aangepast worden dat het niet rendabel is. Je kunt beter overwegen om een turbo op je blok te leggen.
Dit is het eindresultaat met dank aan Bastian en Richard
Hopelijk is er nu wat meer duidelijkheid over de motor en de opties. Mochten er nog vragen zijn laat het dan ff weten dan doe ik de info nog toevoegen.
Greetz,
Hugo
KL-ZE hoe en wat
Moderator: Moderators
KL-ZE hoe en wat
Laatst gewijzigd door hyperman op 18 okt 2004, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
De verplaatsing van de accu in de motorruimte naar de kofferbakruimte. Dit is ALLEEN nodig voor de longneck KLZE's.
Bevestiging
De twee rood omcirkelde delen zitten normaal samen vast op de accu.
De groen omcirkelde kabel is de kabel die naar de kofferbak gaat voor de accu.
De geel omcirkelde kabel zit normaal op de startmotor.
Zoals te zien is, worden de kabel van de accu (in de kofferbak) Groen omcirkelde kabel, en de dunste van de twee op de accu aangesloten kabels met elkaar verbonden. Deze worden direct op de startmotor gemonteerd en de originele kabel van de startmotor blijft eraf. Ook de dikke kabel die normaal voor op de accu zit blijft onaangesloten.
Accu
Hierop is te zien hoe de accu is bevestigd in de kofferbak. Ik heb twee gaten geboord en hier staafjes doorheen gedaan. Vervolgens de oude beugel gebruikt van de accu om deze op zijn plaatst te houden.
Je moet het reservewiel hiervoor wel eruit halen en ook de bak waarin deze zit ligt uitdeuken naar buiten.
Het geel omcirkelde gedeelte is het punt waar ik de massa vandaan heb gehaald. Dit is waar normaal de achterbank vast zit. Scheur deze plek wel eerst goed op, maak hem vervolgens goed schoon en gebruik wat vaseline bij de bevestiging.
Bevestiging
De twee rood omcirkelde delen zitten normaal samen vast op de accu.
De groen omcirkelde kabel is de kabel die naar de kofferbak gaat voor de accu.
De geel omcirkelde kabel zit normaal op de startmotor.
Zoals te zien is, worden de kabel van de accu (in de kofferbak) Groen omcirkelde kabel, en de dunste van de twee op de accu aangesloten kabels met elkaar verbonden. Deze worden direct op de startmotor gemonteerd en de originele kabel van de startmotor blijft eraf. Ook de dikke kabel die normaal voor op de accu zit blijft onaangesloten.
Accu
Hierop is te zien hoe de accu is bevestigd in de kofferbak. Ik heb twee gaten geboord en hier staafjes doorheen gedaan. Vervolgens de oude beugel gebruikt van de accu om deze op zijn plaatst te houden.
Je moet het reservewiel hiervoor wel eruit halen en ook de bak waarin deze zit ligt uitdeuken naar buiten.
Het geel omcirkelde gedeelte is het punt waar ik de massa vandaan heb gehaald. Dit is waar normaal de achterbank vast zit. Scheur deze plek wel eerst goed op, maak hem vervolgens goed schoon en gebruik wat vaseline bij de bevestiging.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Even een toevoeging.
KLZE is mogelijk op een odb2 auto.
http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.ph ... 0&start=10
Deze persoon heeft het gedaan.
In het kort... Je hebt een KL02 vaf nodig en een ODB2 scan apparaat om de auto uit te lezen. Aan te raden is om een paar nieuwe O2 sensoren te kopen omdat deze gewoon goed moeten zijn.
http://www.obdpros.com/product_info.php?products_id=133
KLZE is mogelijk op een odb2 auto.
http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.ph ... 0&start=10
Deze persoon heeft het gedaan.
In het kort... Je hebt een KL02 vaf nodig en een ODB2 scan apparaat om de auto uit te lezen. Aan te raden is om een paar nieuwe O2 sensoren te kopen omdat deze gewoon goed moeten zijn.
http://www.obdpros.com/product_info.php?products_id=133
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences