Type Airopomp
Moderator: Moderators
- Brutus
- Co-Pilot
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:56
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
Type Airopomp
Beste mensen,
Ik heb een sloop auto met een airco op het oog. Nu weet ik dat er twee verschillende type airco compressors zijn:
- Het oude R12
- En het nieuwe R134A
Het oude mag niet meer afgevuld worden in verband met mileu eisen. Het nieuwe wordt tot op de dag van vandaag nog gebruikt.
Welke type hebben wij in onze mx3's zitten ?
Alvast bedankt voor de informatie.
Greetz Brutus
Ik heb een sloop auto met een airco op het oog. Nu weet ik dat er twee verschillende type airco compressors zijn:
- Het oude R12
- En het nieuwe R134A
Het oude mag niet meer afgevuld worden in verband met mileu eisen. Het nieuwe wordt tot op de dag van vandaag nog gebruikt.
Welke type hebben wij in onze mx3's zitten ?
Alvast bedankt voor de informatie.
Greetz Brutus
Laatst gewijzigd door Brutus op 13 jun 2011, 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
na een poosje zoeken op internet kwam ik op een overzicht waar stond dat er R134A wordt gebruikt.
http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... _NL_NL.pdf
http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... _NL_NL.pdf
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Als je een hele oude mx-3 hebt van 91 t/m 94 zit er R12 in. daarna meestal R 134A. Ik zou dus wel opzoek gaan naar een R134A systeem. Zou dan wel een nieuw Filter droger adviseren. Deze neemt vocht op uit het systeem. Als hij al lange tijd ´open´ heeft gestaan. kun je het filter weggooien.
*Technical service Mazda mx-3.*
- Brutus
- Co-Pilot
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:56
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
Bedankt voor de informatie.
Volgens de pfd file van Jeff zit in all mx-3's R134a
Ik heb gekeken in een Mazda EPC programma welke ik op de computer heb staan en deze gaf aan dat de betreffende auto niet standaard is uitgerust met airco.
Ergens anders op het forum heb ik ook gelezen dat airco's altijd achteraf zijn ingebouwd door de dialer.
Xedos geeft aan dat het bij een auto van 93 en daarvoor het oude R12 is. Waar zou ik dit nog definitief kunnen uitlezen ? Ik wil natuurlijk wel zeker weten waar ik aan begin of juist niet
Greetz Brutus.
Volgens de pfd file van Jeff zit in all mx-3's R134a
Ik heb gekeken in een Mazda EPC programma welke ik op de computer heb staan en deze gaf aan dat de betreffende auto niet standaard is uitgerust met airco.
Ergens anders op het forum heb ik ook gelezen dat airco's altijd achteraf zijn ingebouwd door de dialer.
Xedos geeft aan dat het bij een auto van 93 en daarvoor het oude R12 is. Waar zou ik dit nog definitief kunnen uitlezen ? Ik wil natuurlijk wel zeker weten waar ik aan begin of juist niet
Greetz Brutus.
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Dat klopt inderdaad, Als men een nieuwe mx-3 met de optie airco kocht werd de mazda bij de dealer afgeleverd met daarbij een bouwpakket airco. Dit was niet zo heel veel werk, er was al veel voorbereid.
R12 kun je herkennen aan de vulnippels op de leidingen. Deze zijn kleinder t.o.v de R134a aansluitingen. Maar als hij van 93 is kun je er wel 99% vanuit gaan dat er R12 in zit.
R12 kun je herkennen aan de vulnippels op de leidingen. Deze zijn kleinder t.o.v de R134a aansluitingen. Maar als hij van 93 is kun je er wel 99% vanuit gaan dat er R12 in zit.
*Technical service Mazda mx-3.*
- Brutus
- Co-Pilot
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:56
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
He Xedos,
De vulnippels lijken op autoband nippels voor het bijpompen van de banden. Rechts zit een rode nippel bij de zekeringen en links een zwarte.
Geeft dit nog iets aan ?
Stel dit is inderdaad R12 zou het dan nog mogelijk zijn om deze aan de praat te krijgen en af te vullen ?
Wederom bedankt.
Greetz Brutus
De vulnippels lijken op autoband nippels voor het bijpompen van de banden. Rechts zit een rode nippel bij de zekeringen en links een zwarte.
Geeft dit nog iets aan ?
Stel dit is inderdaad R12 zou het dan nog mogelijk zijn om deze aan de praat te krijgen en af te vullen ?
Wederom bedankt.
Greetz Brutus
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Je zou er even een foto van moeten maken. De rode en zwarte dopjes houd in: zwart of blauw is lage druk en rode hoge drukaansluiting. De ventiele zien er in beide gevallen uit als bandenventielen inderdaad. Alleen die van R134a zijn stukkie groter dan R12. Er zijn verloopstukken te krijgen waardoor je ene R12 systeem kan vullen met een R134a apparaat. Maar R134a kan niet in een R12 systeem! Rubber afdichtingen gaan kapot. en ook de smeerolie van de compressor is anders.
*Technical service Mazda mx-3.*
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Ik ben hier zelf al een een tijd mee bezig om nou uit te zoeken hoe of wat .
De mx6 heeft ook een r12 systeem .
Deze kan je dus wel vullen met een andere koudenmiddel .
Het schijnt dat r413a wel werk in de oude r12 systemen .
R413a schijnt ook de opvolger te zijn van r12 .
Maar het is niet zo dat r134a je rubbers aan tast maar het probleem is dat de moleculen kleiner zijn dan r12 .
Daar door dichten de rubber niet genoeg voor af en gaan deze lekken .
Op zich kan je de rubbers wel vervangen alleen zit je dan nog met de pomp .
De smering die daar in zit gaat weer niet samen met r134a .
Nu weet ik niet of je er zomaar andere olie in kan doen .
Maar ik ga binnenkort naar een airco bedrijf die r413a verkoop .
Dus mocht je nou toch een r12 systeem hebben dan kan je hem altijd nog vullen met r413a .
http://diensten.marktplaats.nl/auto-mon ... ind=1&df=1
De mx6 heeft ook een r12 systeem .
Deze kan je dus wel vullen met een andere koudenmiddel .
Het schijnt dat r413a wel werk in de oude r12 systemen .
R413a schijnt ook de opvolger te zijn van r12 .
Maar het is niet zo dat r134a je rubbers aan tast maar het probleem is dat de moleculen kleiner zijn dan r12 .
Daar door dichten de rubber niet genoeg voor af en gaan deze lekken .
Op zich kan je de rubbers wel vervangen alleen zit je dan nog met de pomp .
De smering die daar in zit gaat weer niet samen met r134a .
Nu weet ik niet of je er zomaar andere olie in kan doen .
Maar ik ga binnenkort naar een airco bedrijf die r413a verkoop .
Dus mocht je nou toch een r12 systeem hebben dan kan je hem altijd nog vullen met r413a .
http://diensten.marktplaats.nl/auto-mon ... ind=1&df=1
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
- Brutus
- Co-Pilot
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:56
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
Beste Mazdarati,
Deze informatie was ik inderdaad ook al tegen gekomen alleen dan met het vulmiddel: R401a.
Ik ga deze airco dan ook uit bouwen uit de sloop mx3.
Ik bekijk de onderdelen grondig of deze nog goed zijn.
De belangrijkste onderdelen als een condensor en droger kun je nog nieuw krijgen.
Bedankt voor de informatie.
Ik ga er zaterdag mee aan de slag.
Greetz Brutus
Deze informatie was ik inderdaad ook al tegen gekomen alleen dan met het vulmiddel: R401a.
Ik ga deze airco dan ook uit bouwen uit de sloop mx3.
Ik bekijk de onderdelen grondig of deze nog goed zijn.
De belangrijkste onderdelen als een condensor en droger kun je nog nieuw krijgen.
Bedankt voor de informatie.
Ik ga er zaterdag mee aan de slag.
Greetz Brutus
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht