Motor (V6) bromt na vervangen distributieriem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Motor (V6) bromt na vervangen distributieriem

Bericht door DDDDDaaf »

Vorige week heb ik de distributieriem, rollen en waterpomp van mijn '98-er V6 laten vervangen. De dag, nadat ik mijn auto terug had van reparatie, viel me al op dat 'ie in de lage toeren enigszins bromde. Inmiddels begint 'ie steeds duidelijker hoorbaar te ronken in de lage toeren. Kan de timing wellicht verkeerd zijn? Ik merk (vooralsnog) echter niks van evt. afgenomen trekkracht of motorvermogen.

Ik wil sowieso met mijn MX3 terug naar de garage gaan, maar ben eerlijk gezegd niet van plan om nog veel geld aan hem uit te geven, nadat 'ie me deze maand al meer als 1300 euro gekost heeft aan APK, grote beurt, nieuwe banden, remleidingen en -blokken en, last but not least, de distributieset...
In a mad world only the mad are sane
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

klinkt het net zoiets als:
http://www.youtube.com/watch?v=bT55ozfW1T4

heb beetje zitten zoeken op internet op andere forums, en hiervan was de oorzaak dat de uitlaat dus ergens gescheurd was en met optrekken hoorde je dat geluid omdat dan het blok misschien wat kantelt of iets dergelijks.

de persoon in kwestie poste:
Sinds vandaag bromt mijn auto als ik optrek, maar echt een heel luid gebrom alsof ik geen uitlaat heb. Als ik dan op dezelfde toeren blijf vasthouden stopt het gebrom en als ik me koppeling indruk en toeren laat oplopen hoor ik ook geen gebrom.

Het is dus echt tijdens het optrekken zelf in versnelling dat deze bromt, wat o wat is er aan de hand?!


herkenbaar?
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Bericht door DDDDDaaf »

Niet echt herkenbaar; bij mij klinkt het veel gedempter en "donkerder" en ook niet over het gehele toerenbereik, alleen in de lage toeren en níet wanneer de motor stationair draait. Ik heb zelf ook nog eens flink gespeurd op internet en kwam wat verhalen tegen dat versleten/losse motorsteunen ook aardig wat geronk kunnen veroorzaken. Moet er, zoals een maat van me die zelf ook MX3 V6 gereden heeft me vertelde, een motorsteun los gedraaid worden om de distributieriem, rollen en waterpomp te kunnen vervangen?
In a mad world only the mad are sane
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Ik heb inmiddels bijna 20 distributiesnaren van een mx3 v6 vervangen. Maar herken niet de klacht van jou. De motorsteun zou misschien kunnen, zit die misschien los? De steun moet er geheel af om de riem te vervangen.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Je riem staat te strak wss, hij gaat te stroef over een poelie/ rol heen en je hoort dat lager wat op zn donder krijgt. Kan ook van je v snaren zijn ;) spanners gaan nog wel eens stuk als er nieuwe riempjes op zitten
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Dat is inderdaad een goeie tip. zou dan denk ik de multie riem van de waterpomp kunnen zijn die strak staat. We horen het graag wat de oorzaak was! ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Bericht door DDDDDaaf »

Meer als een week lang klinkt 'ie als een afgeragde golf 3 van een petje (zelfs zo erg dat de buren naar buiten kwamen om te kijken of ik me soms een motor gekocht had), vervolgens breekt dat de dag aan dat je met je MX3 terug gaat naar de garage en je raadt het al: hij klinkt alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Ik weet niet of ik me nu lullig moet voelen vanwege m'n "cry wolf"-aktie, of blij omdat er (vooralsnog) niks aan de hand lijkt te zijn... :?
In a mad world only the mad are sane
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

hm.. dat is heel apart, en dat zul je inderdaad altijd zien. maar misschien blijft het nu wel weg ook, laten we het hopen
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

zitten je riemen er nog wel om? ;)
Plaats reactie