knocking/tikken klze
Moderator: Moderators
well here it is:
deze koude start met wat licht gasgeven:
http://www.youtube.com/watch?v=I0S44JmmrxI
en bij deze hou ik het toerental gelijk, het geluid stopt dan zo nu en dan even.
http://www.youtube.com/watch?v=0qKPvIpJ5LI
en dit viel me ook op, condens i think? heb al me KVS nog.
http://www.youtube.com/watch?v=UZgZobTJYh8
Het geluid is het luidst, bij de middelste cylinder van de achterste bank.
Klinkt toch niet zo ernstig als rod knock, vergeleken met die ander filmpjes.
Maar ik hoop dat jullie er wat in herkennen.
deze koude start met wat licht gasgeven:
http://www.youtube.com/watch?v=I0S44JmmrxI
en bij deze hou ik het toerental gelijk, het geluid stopt dan zo nu en dan even.
http://www.youtube.com/watch?v=0qKPvIpJ5LI
en dit viel me ook op, condens i think? heb al me KVS nog.
http://www.youtube.com/watch?v=UZgZobTJYh8
Het geluid is het luidst, bij de middelste cylinder van de achterste bank.
Klinkt toch niet zo ernstig als rod knock, vergeleken met die ander filmpjes.
Maar ik hoop dat jullie er wat in herkennen.
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Ik zelf denk eerder aan een drijfstang lager als ik het zo hoor .
Dit is meer klapperen dan tikken .
Tikken zou een hla moeten zijn maar daar klappert hij te hard voor vindt ik .
Optie wat je zou kunnen doen om het zeker te weten is de auto op een brug te zetten en de karter pan open maken .
Als daar al hele kleine metaal deeltjes in zitten (metalic lak) dan heb je een kapote lager .
Zit er niks dan de kap los halen van de krukas en de lagers bekijken .
Nokkenas is het denk ik ook niet omdat dat meer gerammel/tikken is .
Dit is meer klapperen dan tikken .
Tikken zou een hla moeten zijn maar daar klappert hij te hard voor vindt ik .
Optie wat je zou kunnen doen om het zeker te weten is de auto op een brug te zetten en de karter pan open maken .
Als daar al hele kleine metaal deeltjes in zitten (metalic lak) dan heb je een kapote lager .
Zit er niks dan de kap los halen van de krukas en de lagers bekijken .
Nokkenas is het denk ik ook niet omdat dat meer gerammel/tikken is .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
Het ratelen stopt trouwens om de bij 3000 toeren( of de rest van de motorgeluiden maakt het onhoorbaar )
Carterpan kan ik er wel onderweg halen maar dat moet dan wel op de parkeerplaats met bokjes
Maar het is er al een paar maanden nu, dus als het een drijfstanglager is de krukas dan ook niet kapot? ik weet niet hoe lang dat dat vol houdt
zelf had ik ook al aan de distributie rollen gedacht, maar dan is het toch vreemd dat het geluid er meer is met 5w30...........
En de schotelveer kan die het ook zijn? Het klinkt toch meer dat het geluid van de bovenkant komt.
Carterpan kan ik er wel onderweg halen maar dat moet dan wel op de parkeerplaats met bokjes
Maar het is er al een paar maanden nu, dus als het een drijfstanglager is de krukas dan ook niet kapot? ik weet niet hoe lang dat dat vol houdt
zelf had ik ook al aan de distributie rollen gedacht, maar dan is het toch vreemd dat het geluid er meer is met 5w30...........
En de schotelveer kan die het ook zijn? Het klinkt toch meer dat het geluid van de bovenkant komt.
- sjaakk91
- Pilot
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Baarn
als er voor de 5w-30 er 10w 40 in zat kan het kloppen dat het nu erger klinkt. 10w-40 is wat dikker waardoor het beter tussen je lagerschalen en de krukas blijft zitten waardoor je het weer minder hoort. En kan je niet eerst proberen de olie af te tappen en dan kijken of je ijzerslijpsel ziet voordat je gelijk de hele caterpan er onder uithaalt? als je niets ziet kan je altijd als nog de caterpan er onder uithalen.
sjaakk91 schreef:als er voor de 5w-30 er 10w 40 in zat kan het kloppen dat het nu erger klinkt. 10w-40 is wat dikker waardoor het beter tussen je lagerschalen en de krukas blijft zitten waardoor je het weer minder hoort. En kan je niet eerst proberen de olie af te tappen en dan kijken of je ijzerslijpsel ziet voordat je gelijk de hele caterpan er onder uithaalt? als je niets ziet kan je altijd als nog de caterpan er onder uithalen.
In de 10W40 die er uithaalde was niks te zien.
Bij de 10W40 was het harder bij koude motor en ging het weg na 15 min.
Bij de 5W30 is het geluid er ook bij warme motor.
heb zelf ook getik in de motor gehad. ook de achterste kleppendeksel en in het midden. heb olie ververst en toen was het even weg maar kwam later terug. vreemd genoeg toen ik bij de garage compressie heb laten meten en nieuwe bougies erin had gedraait was het weg ( hij liep trouwens ook merkbaar beter) maar dat kan toch geen effect hebben op kleppen etc?
jeff88 schreef:heb zelf ook getik in de motor gehad. ook de achterste kleppendeksel en in het midden. heb olie ververst en toen was het even weg maar kwam later terug. vreemd genoeg toen ik bij de garage compressie heb laten meten en nieuwe bougies erin had gedraait was het weg ( hij liep trouwens ook merkbaar beter) maar dat kan toch geen effect hebben op kleppen etc?
nee, losse bougie misschien?
maar ik heb bijna vakantie, dan kan ik iig een aantal zaakje nakijken.