Stotteren tussen koude en warme motor.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Soerokromo
New member
New member
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2011, 19:46

Stotteren tussen koude en warme motor.

Bericht door Soerokromo »

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn volgende probleem. Mijn MX-3 1.6 uit 1992 stottert in het gebied van koud en warm. Stationair loopt dan ook verhoogt (1500-1600 rpm). Als de motor koud is geen probleem, maar na 5 minuten begint het probleem en houdt aan todat de motor warm is (ca 15 minuten). Pas wanneer de motor goed warm is verdwijnt het probleem.

De volgende dingen heb ik aan de auto gedaan om het probleem te verhelpen, maar tervergeefs.
- TPS vernieuwd en afgesteld.
- Gasklep schoongemaakt en afgesteld.
- Stappenmotor doorgemeten (Deze is volgens specificatie).
- Massa meter doorgemeten (Deze is volgens specificatie).
- Warmte meter is vernieuwd, koelvloeistof warmtemeter is vernieuwd.
- ECU gereset, ECU uitgelezen (geen foutmelding)
- Nieuwe bougies en kabels. Tevens de rotor vervangen.

Graag jullie reactie en alvast bedankt.
Groeten.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Heb je al de ecu uitgelezen ?

Kijk eens in het FAQ gedeelte waarin staat ecu uitlezen met een LEDje.

Misschien dat er een slechte lamdasensor is of verstopte EGR (weet niet of de 1.6 een aangesloten EGR heeft)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Soerokromo
New member
New member
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2011, 19:46

Bericht door Soerokromo »

Ik heb de ECU uitgelezen met een ledtje,maar die geeft geen storingen.
EGR zit waarschijnlijk niet in de 1.6,ik kan het nergens kunnen lezen,wat doet eigenlijk een EGR?
De lamdasensor zal wel goed zijn,omdat bij uitlaat metingen de waarde
goed waren.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

EGR voert een deel van je uitlaatgassen terug naar je inlaat voor betere milieu-eisen. In dit systeem zit een klep die regelt hoeveel er terug mag. De gaan nog wel eens vastzitten..staat ie vol open krijg je dus ALTIJD, warm of koud je uitlaat gassen terug. Maar dan zou die het tijdens aanslaan al moeilijk doen. Kan zijn dat ie dicht blijft staan, zelf nog niet meegemaakt dus kan ik geen uitspraak over doen wat de motor dan doet ;). Is je inlaatlucht temperatuursensor nog goed?..of heeft een 1.6 alleen een Lucht Massa meter? :oops:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Plaats reactie