is het het waard?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

is het het waard?

Bericht door jeff88 »

ik rijd in een 1.8 v6 met 224xxx op het chassis klokje en een blok wat een ton minder gelopen zou hebben.
motor loopt naar mijn idee goed alleen krukaspoelie is van de week kapot gegaan dus die wordt vervangen aanstaande week. ik heb er 5 w 30 olie in zitten nu en dat slurpt die op als een gek ( tijdens koude start rookt die aardig). heb pas wel een compressiemeting laten doen en die leek mij mee te vallen:

cyl 1: 12 bar
cyl 2: 11,5 bar
cyl 3: 10,5 bar
cyl 4: 10,5 bar
cyl 5: 12 bar
cyl 6: 12 bar

nu beginnen de homokineeten ook te rammelen en het druklager van mijn koppeling suist ook op moment dat die in de versnelling of vrij staat.

ook zitten er een paar roestplekjes aan.
Afbeelding
Shot at 2011-05-15
Afbeelding
Shot at 2011-05-15
Afbeelding
Shot at 2011-05-15Afbeelding
Shot at 2011-05-15

de onderkant van de auto is volgens een maat van me ( automonteur geweest) nog wel goed

nou is dus simpelweg de vraag: is het het waard om deze punten aan te pakken en behandelen of is het een aflopende zaak en kan ik beter wat anders zoeken?
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

kijk wat het waard is, is heel simpel; dat ligt aan jezelf wat je het waard
vind, dat kunnnen wij niet voor jouw bepalen ;)

De compressie ziet er volgens mij goed uit.

Probeer eens wat dikkere olie, bijv 10w 40 ;)
Waarschijnlijk zal dan het olieverbruik iets minder worden...

Die andere dingen op de roest na, is gewoon onderhoud.


Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik zou ook wat dikkere olie gebruiken. 10w40

Compressie is niet zoveel mis mee, had verwacht dat cilinders 5 en 6 minder zouden zijn maar zien er gewoon goed uit.

En ja... onderhoud is nu eenmaal iets wat aan elke auto moet gebeuren.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

ja oke, dat het blok nog goed schijnt te zijn scheelt al wel. die homokineten en miss een nieuwe koppeling zal bij het juiste adres misschien ook wel meevallen. heeft iemand hier een adres voor om onderdelen te halen? en ja wat is het me waard.. die roest valt idd wel mee maar moet wel weggehaald worden. ik vind het voor de rest een hele fijne auto en wil er best wat geld in steken voor zover. en olie moet idd vervangen worden, heb al de benodigdheden in de auto liggen maar heb geen brug en ben dus afhankelijk van een ander.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Als ik jou was zou ik naar een universeel/dorpsgarage gaan, scheelt al een hoop in arbeidskosten. Olie gewoon verversen voor de standaard 10w40 ;)
Homokineten + nieuwe hoezen zal wel wat gaan kosten maar is het wel waard. Druklager van de koppeling is uurtje of 3-4 werk ( als de bak er toch afligt laat meteen de gehele koppelingset vervangen ben je er meteen van af, als je koppeling er over een tijdje uit mocht knallen scheelt dat weer arbeidskosten op den lange duur. Ik kan niet in je portomonee kijken natuurlijk , het is een suggestie ;)
Wat betreft de roest zou ik een offerte laten maken bij een schadebedrijf of mischien dat de garage het zelf kan, wie weet ;)
Succes! :bier:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

ik heb wel een beunhaas in de buurt die reparaties kan doen zoals homokineet en koppeling . zal idd alleen voor de roest even een garage op moeten zoeken denk ik. homokineten kun je beter nieuw halen zeker? en er daagt me ook nog iets dat ik de laatste keer de boel uit heb laten lijnen en dat achter niet kon, terwijl er wel een heel klein beetje in zit. ze kregen de (spoorstang?) niet los en waren bang dat die zou knappen maar hebben verder geen suggesties gegeven wat ik eraan kon doen. en enig idee waar ik best een complete koppeling set kan halen?
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Koppelingsset kan je bij een universele onderdelenzaak halen zijn er zat door het hele land door en hebben overal een andere naam :P hoop zijn er van de RAM groep als ik het goed heb.

Ik zou zeker weten nieuwe homokineten nemen, universeel zijn ze goedkoper dan origineel mazda. Tenzij iemand goeie 2e hands heeft maar ik zou persoonlijk de gok niet nemen ;)

Ik snap wat je bedoeld met die spoorstang, zelf ook eens gehad bij een auto. Je versteld met uitlijnen de spoorstang die met een moer vast zit...die moeren rotten vast en als je neit uitkijkt na 15 jaar breken ze gewoon af en kost het een hoop geld alles weer goed te krijgen :nut:

Het is en blijft jouw beslissing of je dit alles waard vind, daar kunnen wij geen mening over geven, iedereen houd op zijn eigen manier van z'n auto en heeft daar een bepaalde prijs voor over. ;)
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

oh oke eerst even donderdag afwachten, dan wordt de nieuwe krukaspoelie gemonteerd en gaat de auto gelijk voor de APK. maar wat moet je precies vervangen als die stangen dus vastgerot zijn? alleen die stangen? en die zijn ook wel ergens anders te krijgen als bij de dealer toch? ja zolang ik er het geld voor heb heb ik er wel wat voor over, maar ik werk mezelf niet in het rood :P en bijvoorbeeld een zaak als HAMU of BREZAN valt dat ook onder de universele zaakjes?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

yep die vallen daar onder.
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

ooh oke, als ik weer met de auto kan rijden ga ik wel even langs de hamu. krijg daar inmiddels al vaste klanten korting :P heb je miss een adresje voor de homokineten dan? de aftermarket versie
Plaats reactie