tankontluchting/vacuum benzine tank

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot

tankontluchting/vacuum benzine tank

Bericht door Bart Sambeek »

Mijn vraag:

Wanneer ik mijn tankdop los draai wanneer ik ga tanken merk ik dat er een onderdruk is in de benzine tank. Ook merk ik dat wanneer mijn tank steeds leger wordt(meer onderdruk in tank) de auto moeizamer wil starten. Weet iemand waar de tankontluchting zit(ik geloof niet in de dop??)
SstennizZ
Pilot
Pilot
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Je tank heeft geen ontluchting naar buiten en weet je zeker dat het onderdruk is wat je hoord? Zou namelijk een beetje overdruk moeten zijn. Onderdruk dan zou het betekenen je benzine een negatieve druk op bouwt en dat lijkt me sterk..
Moeizamer starten moet je denk ik ergens anders zoeken..
Afbeelding
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot

nee dat is niet waar, de brandstofpomp pompt brandstof uit de tank maar wanneer er geen lucht de tank in kan treedt er volume verkleining op. (het effect van een rietje in je glas drinken, vinger op het rietje en trek het rietje eruit dan blijft er drinken in het rietje zitten. haal de vinger eraf en je hoort de onderdruk waar op de normale luchtdruk komen.

maar er zit geen tankontluchting op mx3 modellen?
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot

RE:

en overdruk opbouwen kan benzine in de brandstof tank ook als je bij -10graden celsius de tank vol gooit, en laat hem opwarmen tot +25 dan staat er een flinke overdruk op de tank.
SstennizZ
Pilot
Pilot
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

met water klopt dat ja, maar in dit geval praat je over klotsende benzine.. moet je voor de gein eens zown kleine jerrycan vullen en er dan mee gaan gooien.. Je hebt altijd overdruk boven je benzine. En de dampafvoering gaat via het dampsysteem. Dit gebeurd alleen bij het starten van de motor. Dan voert hij het af via het koolstoffilter naar je intake.
Onderdruk zal je niet zo snel krijgen, tenzij je er een mega benzinepomp op hebt zitten. Overdruk is normaal.
Afbeelding
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door martinenijenhuis »

uiteraard zit er een ontluchting op een bezinetank OOK bij
een mx-3, het zit alleen niet meer zoals vroeguh ;)

Ik zal in het boek opzoeken hoe het precies zit..

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
SstennizZ
Pilot
Pilot
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

martinenijenhuis schreef:uiteraard zit er een ontluchting op een bezinetank OOK bij
een mx-3, het zit alleen niet meer zoals vroeguh ;)

Ik zal in het boek opzoeken hoe het precies zit..

Groetjes M&M

Zei ik toch net? Ik heb het namelijk al een keer opgezocht ivm een lekkage in dát systeem..
Afbeelding
Bart Sambeek
Co-Pilot
Co-Pilot

@stenniz

dat klopt met die klotsende benzine heb je ook een punt. maar waar het mij om ging is dat mn benzine ontluchting dus verstopt is. ik hoop nog te horen als iemand kan opzoeken waar ik dit kan vinden.
SstennizZ
Pilot
Pilot
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Bart Sambeek schreef:@stenniz

dat klopt met die klotsende benzine heb je ook een punt. maar waar het mij om ging is dat mn benzine ontluchting dus verstopt is. ik hoop nog te horen als iemand kan opzoeken waar ik dit kan vinden.

Dat zijn de twee leidinkjes naast je vulhals (afvoer en retour). Die lopen naar een collector die benzine van de damp scheidt. Vervolgens gaat er een leidinkje met damp naar een ventiel die er voor zorgt dat er geen benzine mee komt en een die zorgt dat de damp bij het starten richting je koolstof filter gaat.
Afbeelding
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot

Bericht door martinenijenhuis »

Zo even opgezocht, maar ik zie imiddels dat ik er weinig aan hoef toe te voegen :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie