Versleten zuigerveren? KLZE longneck
Moderator: Moderators
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Okee, dat ziet er mooi uit :P
Ben benieuwd hoe het bij mij eruit ziet dan..
Ik wil niet al teveel geld kwijt zijn (voor zover dat nog kan), maar het lijkt me wel verstandig om gelijk een aantal dingen mee te pakken.. Waar moet ik aan denken? d-riem, waterpomp, cilinderwanden honen, hydraulische spanner..?
Kan iemand overigens nog vertellen of het veel kwaad kan om hier nog even mee door te rijden?
Ben benieuwd hoe het bij mij eruit ziet dan..
Ik wil niet al teveel geld kwijt zijn (voor zover dat nog kan), maar het lijkt me wel verstandig om gelijk een aantal dingen mee te pakken.. Waar moet ik aan denken? d-riem, waterpomp, cilinderwanden honen, hydraulische spanner..?
Kan iemand overigens nog vertellen of het veel kwaad kan om hier nog even mee door te rijden?
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Wanneer je allemaal die spullen recent hebt vervangen zou ik het gewoon terug monteren. Die kunnen 90.000-100.000km mee. Zou het verspilling van geld zijn als het er pas de helft opzit.
Cilinderwand honen weet je meestal pas wanneer je blok uit elkaar is. Wanneer er veel schade in de wand zit moet je hem een klein beetje honen. Anders is simpelweg nieuwe veren ook voldoende.
Ik zou wel nieuwe koppakkingen nemen. Trekbouten is iets waar de meningen over verdeeld zijn. Heb mensen gezien die ze 2x hergebruiken, anderen zweren erbij dat je ze altijd moet vervangen na 1x gebruik.
Cilinderwand honen weet je meestal pas wanneer je blok uit elkaar is. Wanneer er veel schade in de wand zit moet je hem een klein beetje honen. Anders is simpelweg nieuwe veren ook voldoende.
Ik zou wel nieuwe koppakkingen nemen. Trekbouten is iets waar de meningen over verdeeld zijn. Heb mensen gezien die ze 2x hergebruiken, anderen zweren erbij dat je ze altijd moet vervangen na 1x gebruik.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Ik heb toen der tijd alles gedaan aan de motor .
Dan kom je op een kleine 5 a 600 euro als je alles doet .
Heb het toen besteld bij de probestore .
Op ebay heb je soms ook wel eens leuke setjes te koop en andere onderdelen .
Vergeet alleen niet dat de douane er soms ook nog eens bij komt .
Ik heb alleen wel zo iets als je het doet doe het dan goed en doe alles .
Kost dan wel een hoop geld maar je heb dan wel een nieuw blok zeg maar .
Je kan er wel mee blijven rijden alleen wordt je blok er niet beter op .
Dan kom je op een kleine 5 a 600 euro als je alles doet .
Heb het toen besteld bij de probestore .
Op ebay heb je soms ook wel eens leuke setjes te koop en andere onderdelen .
Vergeet alleen niet dat de douane er soms ook nog eens bij komt .
Ik heb alleen wel zo iets als je het doet doe het dan goed en doe alles .
Kost dan wel een hoop geld maar je heb dan wel een nieuw blok zeg maar .
Je kan er wel mee blijven rijden alleen wordt je blok er niet beter op .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
Als je nieuwe zuigerveren erin zet moet je ALTIJD je cilinders honen, dit omdat dan de zuigerveren beter kunnen inslijten. Doe je dit niet dan zal die altijd olie blijven verbruiken.
Denk er tevens aan dat als je er nieuwe zuigerveren inzet je NIET rustig gaat inrijden zoals iedereen zegt, maar juist even flink mee gaat gassen.
Dus flink doortrekken in de versnellingen en dan weer laten afremmen op de motor en zo verder.
Hierdoor zullen je zuiger veren beter inslijten omdat ze dan veel harder tegen de wand aan gedrukt worden. Als je rustig gaat inrijden dan zal dit veel minder gaan gebeuren waardoor de zuigerveren niet volledig zullen afdichten en je dus weer olie gaat verbruiken.
Denk er tevens aan dat als je er nieuwe zuigerveren inzet je NIET rustig gaat inrijden zoals iedereen zegt, maar juist even flink mee gaat gassen.
Dus flink doortrekken in de versnellingen en dan weer laten afremmen op de motor en zo verder.
Hierdoor zullen je zuiger veren beter inslijten omdat ze dan veel harder tegen de wand aan gedrukt worden. Als je rustig gaat inrijden dan zal dit veel minder gaan gebeuren waardoor de zuigerveren niet volledig zullen afdichten en je dus weer olie gaat verbruiken.
Project Mazda MX-3 V6 24V In Progress
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Daar ben ik het niet mee eens .
Als je je motor voor het eerst start gewoon rustig laten lopen totdat hij goed warm is .
In het begin zal hij tikken door dat de hla's gevuld moeten worden .
En dan de eerste 30 a 45 min je motor rustig naar de 3500 a 4000 toeren brengen en je gas los laten .
http://www.youtube.com/watch?v=nhP-RGhV ... re=related
Dan laat je je zuigerveren zich zelf zetten .
De eerste 100 km moet je gewoon rustig rijden .
Je lagers moeten zich inslijten en je kleppen moeten zich ook nog zetten .
Probeer wel zo veel mogelijk op de motor af te remmen .
Als jij gelijk de motor naar de 6000 toeren jankt door alle versnellingen dan wordt je motor er niet beter op .
Na mate je meer km maakt ga je gewoon steeds meer gas geven .
Dus niet na 1000 km in 1 keer vol het gas erop .
En wat WhiteFinish zegt .
Als je cilinderwanden goed zijn waarom honen ?
De eertse 1000 a 1500 km verbruikt hij wel wat olie omdat de zuigerveren zich moeten zetten .
En na de 1000 km moet je wel de olie vervangen .
Die van mij verbruikt 1 liter olie op de 2000 a 2500 km .
Ik heb ook mijn zuiger veren vervangen maar niet gehoond .
Totaal geen problemen met de motor.
Als je je motor voor het eerst start gewoon rustig laten lopen totdat hij goed warm is .
In het begin zal hij tikken door dat de hla's gevuld moeten worden .
En dan de eerste 30 a 45 min je motor rustig naar de 3500 a 4000 toeren brengen en je gas los laten .
http://www.youtube.com/watch?v=nhP-RGhV ... re=related
Dan laat je je zuigerveren zich zelf zetten .
De eerste 100 km moet je gewoon rustig rijden .
Je lagers moeten zich inslijten en je kleppen moeten zich ook nog zetten .
Probeer wel zo veel mogelijk op de motor af te remmen .
Als jij gelijk de motor naar de 6000 toeren jankt door alle versnellingen dan wordt je motor er niet beter op .
Na mate je meer km maakt ga je gewoon steeds meer gas geven .
Dus niet na 1000 km in 1 keer vol het gas erop .
En wat WhiteFinish zegt .
Als je cilinderwanden goed zijn waarom honen ?
De eertse 1000 a 1500 km verbruikt hij wel wat olie omdat de zuigerveren zich moeten zetten .
En na de 1000 km moet je wel de olie vervangen .
Die van mij verbruikt 1 liter olie op de 2000 a 2500 km .
Ik heb ook mijn zuiger veren vervangen maar niet gehoond .
Totaal geen problemen met de motor.
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
Mazdarati MX-6 schreef:Daar ben ik het niet mee eens .
Als je je motor voor het eerst start gewoon rustig laten lopen totdat hij goed warm is .
In het begin zal hij tikken door dat de hla's gevuld moeten worden .
En dan de eerste 30 a 45 min je motor rustig naar de 3500 a 4000 toeren brengen en je gas los laten .
http://www.youtube.com/watch?v=nhP-RGhV ... re=related
Dan laat je je zuigerveren zich zelf zetten .
De eerste 100 km moet je gewoon rustig rijden .
Je lagers moeten zich inslijten en je kleppen moeten zich ook nog zetten .
Probeer wel zo veel mogelijk op de motor af te remmen .
Als jij gelijk de motor naar de 6000 toeren jankt door alle versnellingen dan wordt je motor er niet beter op .
Na mate je meer km maakt ga je gewoon steeds meer gas geven .
Dus niet na 1000 km in 1 keer vol het gas erop .
En wat WhiteFinish zegt .
Als je cilinderwanden goed zijn waarom honen ?
De eertse 1000 a 1500 km verbruikt hij wel wat olie omdat de zuigerveren zich moeten zetten .
En na de 1000 km moet je wel de olie vervangen .
Die van mij verbruikt 1 liter olie op de 2000 a 2500 km .
Ik heb ook mijn zuiger veren vervangen maar niet gehoond .
Totaal geen problemen met de motor.
Van dat warm lopen dat klopt. Maar dat zette ik er niet bij omdat ik ervan uit ga dat iedereen weet dat zeker bij een aluminiumblok je die eerst goed warm moet laten worden. Verder wat je zegt ben ik het dan weer niet mee eens.
Wat moet je laten inslijten aan je lagers? dat was heel vroeger maar op vandaag zijn de materialen zo goed dat dit helemaal niet hoeft. als je de eerste 100km rustig doet is het al te laat.
Lees deze link. Ik gebruik hem van de xtremethings site. Hij is niet van hun zelf maar van een andere race site. Hier staat alles duidelijk in beschreven voor je inrijden.
http://www.xtremethings.com/Engineering ... ecrets.pdf
1 liter op 2000 km vindt ik persoonlijk veel. Je zuigerveren hoeven zich helemaal niet te zetten ofzo iets enige wat ze moeten doen is inslijten en dit kan alleen als je blok gehoond is.
Hoe denk je dat ze in de fabriek de auto's testen. Rustig laten lopen enzo. Helemaal niet daar jagen ze ze ook gewoon door de toeren heen.
Ik zeg ook niet dat je meteen naar de 6000 of in de toerenbegrenzer moet komen maar gewoon goed doortrekken tot 5000 zeker. En dan weer laten afremmen op de motor. In principe is het circuit het beste terrein om je motor goed te laten inlopen, vanwege het optrekken en remmen de hele tijd.
Project Mazda MX-3 V6 24V In Progress
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
We hebben het ook niet over een blok wat nieuw uit de fabriek komt .
Heb je wel eens een rebuild gedaan ?
Als je dan de lagers ziet van de dijfstangen en de krukas dan zie je daar allemaal kleine strepen(Krassen) op zitten .
Deze strepen zitten niet op de nieuwe lagers .
Het krukas tap van de krukas heeft ook deze sporen .
De nieuwe lagers moet je eerst in rijden anders krijg je binnen de kortste tijd een kapot gelopen lager door de slijtage sporen .
Rem blokken en schijven moet je ook eerst in remmen omdat anders de blokken verglazen op de punten waar hij alleen de schijf raakt .
Dit is het zelfde idee als met de lagers .
We hebben het hier ook over een blok van 10 jaar oud of ouder .
Onze blokken kan je niet vergelijken met de blokken die tegen woordig gemaakt worden .
Hier kan je eigenlijk al gelijk stevig mee rijden .
De k serie blokken staan bekent om hun olie verbruik .
Zolang je blok niet meer dan 1 liter olie verbruikt op de 1000 km zit dit nog in de marge . (Mazda normen)
Dus 1 op de 2000 a 2500 km is niet slecht .
De link heb ik nog niet gelezen dus die moet ik nog bekijken .
Maar goed iedereen doet het op zijn eigen manier .
Ik zal het alleen niet zo doen .
Heb je wel eens een rebuild gedaan ?
Als je dan de lagers ziet van de dijfstangen en de krukas dan zie je daar allemaal kleine strepen(Krassen) op zitten .
Deze strepen zitten niet op de nieuwe lagers .
Het krukas tap van de krukas heeft ook deze sporen .
De nieuwe lagers moet je eerst in rijden anders krijg je binnen de kortste tijd een kapot gelopen lager door de slijtage sporen .
Rem blokken en schijven moet je ook eerst in remmen omdat anders de blokken verglazen op de punten waar hij alleen de schijf raakt .
Dit is het zelfde idee als met de lagers .
We hebben het hier ook over een blok van 10 jaar oud of ouder .
Onze blokken kan je niet vergelijken met de blokken die tegen woordig gemaakt worden .
Hier kan je eigenlijk al gelijk stevig mee rijden .
De k serie blokken staan bekent om hun olie verbruik .
Zolang je blok niet meer dan 1 liter olie verbruikt op de 1000 km zit dit nog in de marge . (Mazda normen)
Dus 1 op de 2000 a 2500 km is niet slecht .
De link heb ik nog niet gelezen dus die moet ik nog bekijken .
Maar goed iedereen doet het op zijn eigen manier .
Ik zal het alleen niet zo doen .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Bedankt voor jullie inzichten.
Als het blok toch al open moet, wil ik het inderdaad wel gelijk goed aanpakken, maar ook weer niet boven de 600/700 euro aan onderdelen kwijt zijn..
Wat is verstandig om te vervangen? (nog even zonder te weten of en wat de vorige eigenaaar, MissLeo/Fullsize, destijds heeft vervangen)
distributieriem
hydraulische spanner (?)
waterpomp
oliepomp (?)
trekbouten (?)
klepseals (?)
krukaslagers
drijfstanglagers
pakkingen
Nog iets vergeten?
Als het blok toch al open moet, wil ik het inderdaad wel gelijk goed aanpakken, maar ook weer niet boven de 600/700 euro aan onderdelen kwijt zijn..
Wat is verstandig om te vervangen? (nog even zonder te weten of en wat de vorige eigenaaar, MissLeo/Fullsize, destijds heeft vervangen)
distributieriem
hydraulische spanner (?)
waterpomp
oliepomp (?)
trekbouten (?)
klepseals (?)
krukaslagers
drijfstanglagers
pakkingen
Nog iets vergeten?
- Dikkekobus
- Co-Pilot
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
- Locatie: Sappemeer
Liquid schreef:Als je nieuwe zuigerveren erin zet moet je ALTIJD je cilinders honen, dit omdat dan de zuigerveren beter kunnen inslijten. Doe je dit niet dan zal die altijd olie blijven verbruiken.
Denk er tevens aan dat als je er nieuwe zuigerveren inzet je NIET rustig gaat inrijden zoals iedereen zegt, maar juist even flink mee gaat gassen.
Dus flink doortrekken in de versnellingen en dan weer laten afremmen op de motor en zo verder.
Hierdoor zullen je zuiger veren beter inslijten omdat ze dan veel harder tegen de wand aan gedrukt worden. Als je rustig gaat inrijden dan zal dit veel minder gaan gebeuren waardoor de zuigerveren niet volledig zullen afdichten en je dus weer olie gaat verbruiken.
Jij spoort echt niet!! Cilinders honen is bullshit gaat om het RA of ook wel genoemd VO olie houdend vermogen van een cilinderwand. en met nieuwe zuigerveren nooit direct gaan gassen tenzei je mazda wil sponseren. denk dat jij nog ff moet googlen. geeft niks tis je vergeven. maar met dit soort advies kan je beter naar de garage gaan krijg je dezelfde onzin.
ff serieus nieuwe zuigerveren, ff VO meten (ruwheidsmeter) Altijd rustig inrijden, dus niet boven 3000 rpm uitkomen en na 500 km rustig opbouwen.naar 500o rpm daarna vlammen.
En denk erom na flink scheuren motor rustig laten afkoelen, door de laatste kilometers kalm aan te rijden. NETZO BELANGRIJK ALS WARM RIJDEN.
Eventuele excuses voor spelfouten etc, heb avond dienst gehad en zit aan de cola bb..
Greetzzz
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten