veel te hoge HC waarde
Moderator: Moderators
-
- New member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:00
- Locatie: rotterdam
veel te hoge HC waarde
hallo,
weet niet zeker of het het juiste gedeelte is, ben nieuw.. maar heb in elk geval een probleem.
heb pas een mx-3 1.8 V6 gekocht, met enkele mankementen.. nou vind ik bepaalde dingen minder erg, en zal ik vrij weinig moeite voor doen om het eventueel te repareren. ik ben echter benieuwd of jullie bepaalde dingen herkennen, en mij hiermee makkelijk kunnen helpen.
na de aanschaf, werd ik gek van het geluid van een sport demper. heb er toen een nieuwe midden + eindpijp onder gezet. hierna is echter de HC waarde nog steeds torenhoog (lees: 170-180) op de viergasmeter. hij heeft dus veel onverbrande brandstof? enig idee waar dit aan kan liggen? nieuw setje bougies misschien?
kat zag er nog heel mooi en schoon uit van binnen, toen ik de pijp verving kon ik dit mooi zien!
uitlaat dichtgehouden na vervangen, deze lekte niet!
verder is mijn rechter buitenspiegel niet meer electrisch verstelbaar, is hier een bekende kwaal van? of zal dit het motortje zijn?
verder vermoed ik waterlekkage, aangezien de ruit met vorst ook aan de binnenkant bevroren was. is dit iets dat vaak voorkomt?
motor heeft ook bij koude start een bijgeluid, bij warme motor is dit echter niet te horen. zegt dit jullie iets?
alvast bedankt,
wouter
edit: mijn linker raam, bestuurderszijde, gaat het laatste stuk zwaar. slijtage van het mechaniek?
weet niet zeker of het het juiste gedeelte is, ben nieuw.. maar heb in elk geval een probleem.
heb pas een mx-3 1.8 V6 gekocht, met enkele mankementen.. nou vind ik bepaalde dingen minder erg, en zal ik vrij weinig moeite voor doen om het eventueel te repareren. ik ben echter benieuwd of jullie bepaalde dingen herkennen, en mij hiermee makkelijk kunnen helpen.
na de aanschaf, werd ik gek van het geluid van een sport demper. heb er toen een nieuwe midden + eindpijp onder gezet. hierna is echter de HC waarde nog steeds torenhoog (lees: 170-180) op de viergasmeter. hij heeft dus veel onverbrande brandstof? enig idee waar dit aan kan liggen? nieuw setje bougies misschien?
kat zag er nog heel mooi en schoon uit van binnen, toen ik de pijp verving kon ik dit mooi zien!
uitlaat dichtgehouden na vervangen, deze lekte niet!
verder is mijn rechter buitenspiegel niet meer electrisch verstelbaar, is hier een bekende kwaal van? of zal dit het motortje zijn?
verder vermoed ik waterlekkage, aangezien de ruit met vorst ook aan de binnenkant bevroren was. is dit iets dat vaak voorkomt?
motor heeft ook bij koude start een bijgeluid, bij warme motor is dit echter niet te horen. zegt dit jullie iets?
alvast bedankt,
wouter
edit: mijn linker raam, bestuurderszijde, gaat het laatste stuk zwaar. slijtage van het mechaniek?
Laatst gewijzigd door woutermx-3 op 28 dec 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
trotse eigenaar sinds kort!
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Re: veel te hoge HC waarde
woutermx-3 schreef:hallo,
weet niet zeker of het het juiste gedeelte is, ben nieuw.. maar heb in elk geval een probleem.
heb pas een mx-3 1.8 V6 gekocht, met enkele mankementen.. nou vind ik bepaalde dingen minder erg, en zal ik vrij weinig moeite voor doen om het eventueel te repareren. ik ben echter benieuwd of jullie bepaalde dingen herkennen, en mij hiermee makkelijk kunnen helpen.
na de aanschaf, werd ik gek van het geluid van een sport demper. heb er toen een nieuwe midden + eindpijp onder gezet. hierna is echter de HC waarde nog steeds torenhoog (lees: 170-180) op de viergasmeter. hij heeft dus veel onverbrande brandstof? enig idee waar dit aan kan liggen? nieuw setje bougies misschien?
kat zag er nog heel mooi en schoon uit van binnen, toen ik de pijp verving kon ik dit mooi zien!
uitlaat dichtgehouden na vervangen, deze lekte niet!
verder is mijn rechter buitenspiegel niet meer electrisch verstelbaar, is hier een bekende kwaal van? of zal dit het motortje zijn?
verder vermoed ik waterlekkage, aangezien de ruit met vorst ook aan de binnenkant bevroren was. is dit iets dat vaak voorkomt?
motor heeft ook bij koude start een bijgeluid, bij warme motor is dit echter niet te horen. zegt dit jullie iets?
alvast bedankt,
wouter
Bougies helpen vaak bij een betere verbranding.
Kijk ook gelijk even je vacuumslangen na, er wil nog wel eens een porruse slang tussen zitten die kan lekken. Dan heeft je ECU ook verkeerde gegevens om af-ratio aan te sturen.
Rechterbuitenspiegel is vaak een gevalletje "losse stekker"
Lekkage kan zijn, maar het is nu ook koud weer. Er kan gewoon veel vocht in je auto zitten wat s 'nachts bevriest.
"Een geluidje" is moeilijk te verklaren. Maar mijn eerste gedachte is je HLA's. De zullen waarschijnlijk nog niet volgelopen zijn met olie wanneer je een koude start hebt maar wanneer ze vol zitten hoor je het niet meer.
Wil je het zeker weten moet je toch zorgen voor een geluidsfragment.
ow ja, ook even verplaatst naar onderhoud.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
Hoi Wouter
Welkom hier op de mx-3 club
Heb met echt WARME motor gemeten?
Dit is heel belangrijk omdat het bij de mx-3 best lang duurd voordat
de lambda sensor op tempateur is!
Aangezien je ook aan de binnenkant moest krabben lijkt het er idd op dat je lekkage heb
Dit is net als met je spiegel een NIET veel voorkomend probleem
Het geluid waar je het over hebt beschrijf dat eens, wat wel vee lvoorkomt
is dat je bij een koude motor de klepstoters even hoort tikken, dit is na een paar tellen weer over.
Groetjes M&M
Welkom hier op de mx-3 club
Heb met echt WARME motor gemeten?
Dit is heel belangrijk omdat het bij de mx-3 best lang duurd voordat
de lambda sensor op tempateur is!
Aangezien je ook aan de binnenkant moest krabben lijkt het er idd op dat je lekkage heb
Dit is net als met je spiegel een NIET veel voorkomend probleem
Het geluid waar je het over hebt beschrijf dat eens, wat wel vee lvoorkomt
is dat je bij een koude motor de klepstoters even hoort tikken, dit is na een paar tellen weer over.
Groetjes M&M
Laatst gewijzigd door martinenijenhuis op 28 dec 2010, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie
-
- New member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:00
- Locatie: rotterdam
oke, bedankt voor de antwoorden.
alleen 1 ding snap ik niet.. een te hoge HC duid op teveel inspuiting. dan zou het probleem denk ik in een kapotte LM-meter of een kapotte lamda sonde oid. hoe zou luchtlekkage voor teveel brandstof zorgen?
ik ben zelf beginnend auto-monteur, dus ik kan alle kennis gebruiken! zou je dit kunnen uitleggen?
verder vermoed ik lekkage, omdat de bekleding achter mijn voorstoelen drijfnat is. de vochtigheid in de auto zou inderdaad dat kunnen verklaren, maar hoe komt de bekleding zo nat?
alleen 1 ding snap ik niet.. een te hoge HC duid op teveel inspuiting. dan zou het probleem denk ik in een kapotte LM-meter of een kapotte lamda sonde oid. hoe zou luchtlekkage voor teveel brandstof zorgen?
ik ben zelf beginnend auto-monteur, dus ik kan alle kennis gebruiken! zou je dit kunnen uitleggen?
verder vermoed ik lekkage, omdat de bekleding achter mijn voorstoelen drijfnat is. de vochtigheid in de auto zou inderdaad dat kunnen verklaren, maar hoe komt de bekleding zo nat?
trotse eigenaar sinds kort!
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Te hoge Hc waarden? dat betekend een slechte verbranding. Wat heeft je mx gelopen? want als ie bijna 2 tot gelopen heeft bijvoorbeeld en ook nog wat olieverbruik, is 170 hc niet echt te veel te noemen. Op 0 krijg je hem nooit. Motor met slechte compressie heeft al gauw een te hoge hc waarden. Kan ook in combinatie met een te hoge Co. hoe is deze? Als deze ook hoog is gaat Hc ook omhoog.
Luchtlekkage geeft zogenoemde ''valse lucht'' buiten de luchtmassameter om. dus deze berekend een verkeerde hoeveelheid lucht. er komt meer lucht in de motor dan de luchtmassameter meet.
Waarom de bekleding nat is? omdat er water naar binnen komt..
Luchtlekkage geeft zogenoemde ''valse lucht'' buiten de luchtmassameter om. dus deze berekend een verkeerde hoeveelheid lucht. er komt meer lucht in de motor dan de luchtmassameter meet.
Waarom de bekleding nat is? omdat er water naar binnen komt..
*Technical service Mazda mx-3.*
-
- New member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:00
- Locatie: rotterdam
het principe valse lucht ken ik. maar deze lucht zou hij dan niet registreren, en dus te arm lopen naar mijn idee. dat zou de HC niet verklaren, zo redeneer ik. als ik het verkeerd heb leg het me aub uit!
CO is bij warme motor goed, 0,03 stationair helaas heb ik hem niet op toeren gemeten omdat de viergastester op hol sloeg van mijn HC waarde.
verder staat er ong. 211.000 op de teller, dus hij is al aardig op weg.
verder denk ik erover om het gasklephuis een x goed te reinigen, maar kwam al verschillende topics tegen waarin gesproken werd dat dit snel in storingen kan resulteren. klopt dit?
wat zou de beste oplossing zijn om het naar beneden te krijgen?
heb al een keer brandstofsysteem reiniger toegevoegd op een volle tank.
CO is bij warme motor goed, 0,03 stationair helaas heb ik hem niet op toeren gemeten omdat de viergastester op hol sloeg van mijn HC waarde.
verder staat er ong. 211.000 op de teller, dus hij is al aardig op weg.
verder denk ik erover om het gasklephuis een x goed te reinigen, maar kwam al verschillende topics tegen waarin gesproken werd dat dit snel in storingen kan resulteren. klopt dit?
wat zou de beste oplossing zijn om het naar beneden te krijgen?
heb al een keer brandstofsysteem reiniger toegevoegd op een volle tank.
trotse eigenaar sinds kort!
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Als je co goed is, en je hc te hoog. dan heeft je motor een slechte verbranding door naar mijn inzien comprressie te kort/ slecht afsluiten van kleppen o.i.d. Valse lucht, dan zou de motor ook niet mooi stationair lopen. gaat deze zagen. naald van toerentelller op en neer..
Valse lucht krijgje inderdaad een arm mengsel, maar daar kan een motor niet goed op lopen en ook dan heb je een slechte verbranding. Blaas maar eens zachtjes tegen een vlam van een kaars, dan gaat deze zwarte walmen geven.. te veel lucht.. slechte onvolledige verbranding.. snappie?
Bij zo'n km stand kom ik wel vaker autos tegen die een hoge hc waarden hebben. Ik zou me daar niet te druk over maken. Ik zou beginnen met een compressie test. het kan 1 cilinder zijn die de hoge hc veroorzaakt.Als alle cilinders matige compressie hebben is het een optelsom.
Valse lucht krijgje inderdaad een arm mengsel, maar daar kan een motor niet goed op lopen en ook dan heb je een slechte verbranding. Blaas maar eens zachtjes tegen een vlam van een kaars, dan gaat deze zwarte walmen geven.. te veel lucht.. slechte onvolledige verbranding.. snappie?
Bij zo'n km stand kom ik wel vaker autos tegen die een hoge hc waarden hebben. Ik zou me daar niet te druk over maken. Ik zou beginnen met een compressie test. het kan 1 cilinder zijn die de hoge hc veroorzaakt.Als alle cilinders matige compressie hebben is het een optelsom.
*Technical service Mazda mx-3.*
-
- New member
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 dec 2010, 20:00
- Locatie: rotterdam
oke, dus hierbij kan je valse lucht afschrijven. motor loopt wel netjes en zaagt niet.
resteerd alleen nog dat het onvolledige/geen goede verbranding is. zal proberen snel een compressie test te doen. eventueel nog andere oorzaken als slechte compressie?
misschien bougies? LM-meter? lamda sonde? dit zou neem ik aan een storingscode moeten geven.
resteerd alleen nog dat het onvolledige/geen goede verbranding is. zal proberen snel een compressie test te doen. eventueel nog andere oorzaken als slechte compressie?
misschien bougies? LM-meter? lamda sonde? dit zou neem ik aan een storingscode moeten geven.
trotse eigenaar sinds kort!
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Defecte luctweger zou juist het co weer omhoog moeten gaan. Hoeft geen foutcode te geven, omdat de ecu dat nietals defect aanziet. Hij denkt bijvoorbeeld dat je in de bergen rijd.(schrale lucht) wat niet het geval is.
Slechtebougie's en kabels.. zou theoretisch kunnen maar dan moeten ze wel heel slecht zijn, dit moet je dan weer voelen met rijden, dat de motor gaat stotteren/inhouden.
We horen graag de compressie test uitslag.
Slechtebougie's en kabels.. zou theoretisch kunnen maar dan moeten ze wel heel slecht zijn, dit moet je dan weer voelen met rijden, dat de motor gaat stotteren/inhouden.
We horen graag de compressie test uitslag.
*Technical service Mazda mx-3.*