afremmen op de motor

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

afremmen op de motor

Bericht door cristof19 »

hey

aangezien ik zelf maar een beperkte kennis heb van motoren in mijn ogen
zit ik al een tijdje met de vraag tot in hoeverre het toelaatbaar of gezond het is om op je motor afteremmen

ik vind zelf als je bv in 4e rijd tegen 6-7000 toeren en dan je gas loslaat dan gaat et nog
maar als je terugschakelt en je toeren dan oplopen tot pakweg 6000 toeren dan vind ik het precies niet echt gezond klinken

wat is er nu goed aan en wat niet??
i live my life for a mx-3
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

je koppeling slijt hierdoor veel sneller iig. daar is het meeste stress.

en als je dat dan toch doet, dan kan je heel-toe techniek gebruiken. klein beetje bij gassen om rpm te matchen. dan zou de schakeling soepeler moet verlopen.

maar waarom wil je dit? je hebt toch remmen?
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

ja, dr wordt gezegd dat het benzine bespaard en het beste voor
de motor is als deze in contact staat met de wielen (dmv koppeling en
onderstel)...

Ik denk dat er hierover veel verkeerd wordt gedacht:

Veel mensen schakelen terug, van 5 naar 4 enz., om zo op de motor af te
remmen. Zo krijgt je koppelingsplaat natuurlijk iedere keer een "opdonder".

Maar wat eigenlijk de bedoeling is dat je de auto in dezelfde versnelling
laat uitrollen. Als je vanuit bv. 50 km/h naar stilstand gaat laat je alleen
het gas los. Vlak voor dat je auto stil valt trap je de koppeling in en schakel
je terug naar de 1.
Afbeelding
私は私の"遠隔開始" ボタンを愛する
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Amen!

D-PAC schreef:ja, dr wordt gezegd dat het benzine bespaard en het beste voor
de motor is als deze in contact staat met de wielen (dmv koppeling en
onderstel)...

Ik denk dat er hierover veel verkeerd wordt gedacht:

Veel mensen schakelen terug, van 5 naar 4 enz., om zo op de motor af te
remmen. Zo krijgt je koppelingsplaat natuurlijk iedere keer een "opdonder".

Maar wat eigenlijk de bedoeling is dat je de auto in dezelfde versnelling
laat uitrollen. Als je vanuit bv. 50 km/h naar stilstand gaat laat je alleen
het gas los. Vlak voor dat je auto stil valt trap je de koppeling in en schakel
je terug naar de 1.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

D-PAC schreef:ja, dr wordt gezegd dat het benzine bespaard.


hij heeft net een klze gekocht :P, dus daar zalt wel niet om gaan.

maar dit word ook wel gedaan om de toeren in de powerband te houden op het circuit.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik schakel ook altijd terug en laat de koppeling weer opkomen.

Als je hoger in toeren zit rem je harder af op de motor.

Waarschijnlijk ligt het gewoon in ieders persoonlijke voorkeur.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Ik trap altijd een beetje gas erbij als ik terugschakel..RPM matchen..
Zorgt voor een vloeiende schakeling (dus jijzelf en je passagier zitten niet constant te hotsen en te klotsen als je schakelt)
En volgens mij van je zo de klap op die je platen/motor krijgt omdat ze van 1000 naar 5000 toeren knallen..
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

klopt je moet er voor zorgen dat je vliegwiel evenveel toeren draait als je aandrijflijn.
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Cristof heeft een stage 3 koppeling, die is blij als deze wat meer afgesleten wordt, geloof me :)
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

ik heb het niet over de koppeling
ik heb het over de motor of dat wel gezond is om die zo hoog in toeren te laten afremmen aangezien dat die alleen maar via de wielen belast word
i live my life for a mx-3
Plaats reactie