Teveel RPM stationair
Moderator: Moderators
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Teveel RPM stationair
De laatste tijd heb ik steeds vaker last van het feit dat mijn stationair toerental erg hoog is als de motor warm is (rond de 1200 RPM).
Vandaag dus even het gasklephuis losgehaald om schoon te maken. In het gasklephuis en de buis tussen het gasklephuis en de LMM zat aardig wat olie. (Oil Catch Can nodig?)
Alles goed schoongemaakt en met nieuwe pakking weer gemonteerd. Als ik nu de motor start, begint ie hoog maar zakt ie snel terug naar 600/700 RPM. Echter als ik even het gaspedaal intrap blijft ie stationair 1500 RPM lopen.
Hoe kan dit?
Moet ik:
- TPS opnieuw afstellen?
- Schroef van gasklep opnieuw afstellen?
- ECU resetten?
Of iets anders?
Vandaag dus even het gasklephuis losgehaald om schoon te maken. In het gasklephuis en de buis tussen het gasklephuis en de LMM zat aardig wat olie. (Oil Catch Can nodig?)
Alles goed schoongemaakt en met nieuwe pakking weer gemonteerd. Als ik nu de motor start, begint ie hoog maar zakt ie snel terug naar 600/700 RPM. Echter als ik even het gaspedaal intrap blijft ie stationair 1500 RPM lopen.
Hoe kan dit?
Moet ik:
- TPS opnieuw afstellen?
- Schroef van gasklep opnieuw afstellen?
- ECU resetten?
Of iets anders?
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Nee geen vacuum lek, heeft het verder altijd goed gedaan en heb niets veranderd.
Normaal zakt mn toerental gewoon netjes terug naar 600/700 als ik gas in trap.. en daarbij komt dat als ik een stukje rijd, ie bij het stoplicht ook gewoon telkens op 1500 RPM blijft hangen.. niet goed dus
Hoe kan ik in die diagnostische mode kijken of de TPS goed staat?
Normaal zakt mn toerental gewoon netjes terug naar 600/700 als ik gas in trap.. en daarbij komt dat als ik een stukje rijd, ie bij het stoplicht ook gewoon telkens op 1500 RPM blijft hangen.. niet goed dus
Hoe kan ik in die diagnostische mode kijken of de TPS goed staat?
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Zonet een keer of 5 de stappen uit methode 1 doorlopen.
Stationair kan ik em goed laten lopen (met warme motor, rond de 700 RPM), maar als ik dan 30 meter rijd en weer stil sta blijft ie stationair weer rond de 1500 RPM lopen.
Als ik dan tijdens het stil staan het gas in trap valt ie weer terug op 1500 RPM.
Heeft dit dan toch nog met de TPS te maken?
Stationair kan ik em goed laten lopen (met warme motor, rond de 700 RPM), maar als ik dan 30 meter rijd en weer stil sta blijft ie stationair weer rond de 1500 RPM lopen.
Als ik dan tijdens het stil staan het gas in trap valt ie weer terug op 1500 RPM.
Heeft dit dan toch nog met de TPS te maken?
- zilverbird
- Co-Pilot
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
- Locatie: limburg