CO veel te hoog voor APK. Help!!!
Moderator: Moderators
CO veel te hoog voor APK. Help!!!
Hoi mannen.
Nu zit ik met een serieus probleem: ik krijg mijn auto niet door de keuring. Deze moet de 23e gedaan zijn.
Probleem: CO waarde is dubbel de toegestane hoeveelheid bij 3000 toeren (stationair gaat het geloof ik nog wel).
Mijn garage heeft vanalles geprobeerd: labda sonde, vacuumsysteem, maar kan niet vinden waar het aan ligt. Damn.
Het enige waar ze nu nog aan denken is een nieuwe catalysator. Maar dat blijft een gok.
Wie heeft er een idee? Help!
Nu zit ik met een serieus probleem: ik krijg mijn auto niet door de keuring. Deze moet de 23e gedaan zijn.
Probleem: CO waarde is dubbel de toegestane hoeveelheid bij 3000 toeren (stationair gaat het geloof ik nog wel).
Mijn garage heeft vanalles geprobeerd: labda sonde, vacuumsysteem, maar kan niet vinden waar het aan ligt. Damn.
Het enige waar ze nu nog aan denken is een nieuwe catalysator. Maar dat blijft een gok.
Wie heeft er een idee? Help!
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Lees eens je auto uit.
Als bijvoorbeeld een temperatuursensor kapot is (of lamda) dan gaat je ecu in een noodstand.
Een ander ding, wat niks kost: Hoe staat je vaf?? Deze moet horizontaal gemonteerd zijn, anders krijg je ook hele slechte co waarden (zelf ervaring gehad :( )
Als bijvoorbeeld een temperatuursensor kapot is (of lamda) dan gaat je ecu in een noodstand.
Een ander ding, wat niks kost: Hoe staat je vaf?? Deze moet horizontaal gemonteerd zijn, anders krijg je ook hele slechte co waarden (zelf ervaring gehad :( )
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Dank je voor je reactie.
De jongens van de garage zeggen dat ze geen fout kunnen uitlezen, maar dat is een algemene garage, geen Mazda dealer.
Misschien moet ik het zelf doen. Ooit heb ik iets gelezen over knipperende lampjes ofzoiets.........?
Enne VAF? Wat is dat? Kan ik dat zelf checken?
Groetjes,
Maik
De jongens van de garage zeggen dat ze geen fout kunnen uitlezen, maar dat is een algemene garage, geen Mazda dealer.
Misschien moet ik het zelf doen. Ooit heb ik iets gelezen over knipperende lampjes ofzoiets.........?
Enne VAF? Wat is dat? Kan ik dat zelf checken?
Groetjes,
Maik
Trouwens, mijn auto pendel(de) bij stationaire warme motor en het rempedaal ingeduwd. Vooral als de motor flink warm was. Het garagebedrijf heeft vanalles schoongemaakt en de luchttoevoer bekeken en nu lijkt het voor het grootste deel over (soms nog wat stootjes als het heet is buiten). Toen ik bij de Tinq ging tanken werd het ook minder.....
Maar dat terzijde. Eerst moet die auto door de keuring, maar misschien helpt bovenstaande bij de diagnose...
Maar dat terzijde. Eerst moet die auto door de keuring, maar misschien helpt bovenstaande bij de diagnose...
Hiwo schreef:zelf uitlezen kan je alleen doen als je obd1 hebt..
De vaf is is de air flow meter, die zit tussen het luchtfilter en het gasklep huis in, vaak word die bij het monteren van een sportfilter verticaal gehangen wat niet altijd goed is..
Dank je.
Ik zal kijken of deze goed gemonteerd is. Ik heb geen sportfilter, dus waarschijnlijk zit die gewoon goed.
Bij het garagebedrijf zeiden ze: hij geeft geen foutmeldingen. Ik weet niet precies hoe ze dat gemeten hebben. Misschien hebben ze alleen gekeken of er waarschuwingslampjes branden. Misschien hebben ze er een computer op gehad. Ik weet het niet.
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
wij hebben dit "probleem" ook elk jaar
En dat komt omdat in ons geval, omdat we te rustig rijden...
Oplossing, ga een paar keer een flink eind rijden en hou de motor
hoog in toeren! net niet in het rode gaan (wel met warme motor natuurlijk!!)
En natuurlijk wanneer je weer gaat keuren, warm erheen en echt veel toeren houden.....
Controleer eerst voordat je dit gaat doen even de vloeistoffen.
Het is misschien niet zo leuk, maar het werkt wel!
Groetjes M&M
En dat komt omdat in ons geval, omdat we te rustig rijden...
Oplossing, ga een paar keer een flink eind rijden en hou de motor
hoog in toeren! net niet in het rode gaan (wel met warme motor natuurlijk!!)
En natuurlijk wanneer je weer gaat keuren, warm erheen en echt veel toeren houden.....
Controleer eerst voordat je dit gaat doen even de vloeistoffen.
Het is misschien niet zo leuk, maar het werkt wel!
Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie
- clean mx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 aug 2004, 19:21
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Betuwe
- Contacteer:
Co
Meastro,
Wat Martine zegt kan inderdaad goed werken. Zeker bij een vervuilde kat. Is de moeite waard om 's te proberen. Wel met beleid natuurlijk.
Vrees toch dat dat je probleem niet oplost. Het is sowieso verstandig de auto vlak voor de keuring goed warm te rijden. Let wel dit duurt zeker 20km!
De Co Tolleranties voor een auto uit '97 zijn behoorlijk. D.w.z. als jou MX in staat is deze te overschrijden dan is er naar alle waarschijnlijkheid meer aan de hand. Sterker nog, Mijn V6 voldoet zonder kat met gemak aan de Co waarden. Toch is deze verplicht ivm U-vermelding op kenteken! Japanse blokken zijn over het algemeen bijzonder 'schoon' tov europeze fabrikanten.
Ik vermoed dat je auto te rijk (brandstof) is afgesteld. Wellicht staat je ontsteking niet op tijd.
Raad je aan om met deze klacht niet naar een universele garage te gaan maar naar de officiele Mazda dealer. Dan heb je een juiste diagnose. Waarschijnlijk is het direct te verhelpen. We denken vaak goedkoper uit te zijn bij de universele garage maar vaak is het tegendeel waar.
Wat ze bij jou allemaal uitgevoerd hebben zonder resultaat.
Zegt meer over de monteurs dan over jouw MX-3!
Niet opgeven, succes en houd ons op de hoogte!
Wat Martine zegt kan inderdaad goed werken. Zeker bij een vervuilde kat. Is de moeite waard om 's te proberen. Wel met beleid natuurlijk.
Vrees toch dat dat je probleem niet oplost. Het is sowieso verstandig de auto vlak voor de keuring goed warm te rijden. Let wel dit duurt zeker 20km!
De Co Tolleranties voor een auto uit '97 zijn behoorlijk. D.w.z. als jou MX in staat is deze te overschrijden dan is er naar alle waarschijnlijkheid meer aan de hand. Sterker nog, Mijn V6 voldoet zonder kat met gemak aan de Co waarden. Toch is deze verplicht ivm U-vermelding op kenteken! Japanse blokken zijn over het algemeen bijzonder 'schoon' tov europeze fabrikanten.
Ik vermoed dat je auto te rijk (brandstof) is afgesteld. Wellicht staat je ontsteking niet op tijd.
Raad je aan om met deze klacht niet naar een universele garage te gaan maar naar de officiele Mazda dealer. Dan heb je een juiste diagnose. Waarschijnlijk is het direct te verhelpen. We denken vaak goedkoper uit te zijn bij de universele garage maar vaak is het tegendeel waar.
Wat ze bij jou allemaal uitgevoerd hebben zonder resultaat.
Zegt meer over de monteurs dan over jouw MX-3!
Niet opgeven, succes en houd ons op de hoogte!
Mooi rood is niet lelijk!