Lekkend dakraam Webasto Top Slider 2

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

sjawel
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 feb 2010, 23:16
Locatie: Beverwijk

Lekkend dakraam Webasto Top Slider 2

Bericht door sjawel »

Beste mensen,

Ben net nieuw op dit forum en heb sinds kort een Mx-3 in mijn bezit. Dit is een rode uit 1993. Rijdt geweldig!

Moet nog wel aardig wat aan gebeuren, maar voor de rest ben ik er hardstikke blij mee.

Hier zit (helaas) een dakraam van Webasto in dat lekt. Nu heb ik uit wanhoop hem dicht moeten kitten(Sikaflex), maar dat heeft geen effect gehad. Heb namelijk nog steeds lekkage. Nu heb ik zitten lezen over afvoerslangen en dergelijke, over de rubbers en dergelijke. Maar kom er niet helemaal uit.

- Weet iemand of op dit raam afvoerslangen zitten, want las op een ander forum dat de top slider 2 dat dus NIET heeft?
- Weet iemand ook waar bijvoorbeeld het lek nog meer zou kunnen zitten en of dat zelf makkelijk is op te lossen? (Of dat ik naar een service point moet om het te laten nakijken, waar waarschijnlijk aardige kosten aan zitten verbonden).

mvg
Ian
:D
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Volgens mij is dat een spoilerdak (opent over het dak heen open gaat, ipv plat in het dak, zoals af fabriek). Volgens mij kunnen die alleen lekken bij de aansluiting met het autodak en langs de rubber afdichtstrip onder de glasplaat. Meestal hebben deze daken geen aparte afvoer.

Tip: haal de trimshell (de kunststof afwerking aan de binnenzijde) eens los en zet een tuinslang op het dak. Dan zie je snel genoeg waar hij lekt.

De dealers kan je op de Webasto site vinden. Daarnaast hebben ze ook een inbouwstation in Kampen (bij het NL hoofdkantoor van Webasto).

Succes ermee!
Gebruikersavatar
D-PAC
Pilot
Pilot
Berichten: 738
Lid geworden op: 24 jun 2004, 22:40
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Schiedam

Bericht door D-PAC »

Dat gaat een duur grapje worden, ik had precies hetzelfde probleem. Bij mij
waren de vloer, stoelen en middenconsole na een regen/sneeuwbui nat. Ik ben
toen naar een Webasto dealer gegaan om het te laten maken: € 200 ,- !!!

Dan wordt je raam geheel eruit gehaald, alle oude resten worden eruit gehaald,
Nieuwe (betere) strips worden erin geplakt en dan wordt het er weer in gezet.

Volgens de monteur had niets geholpen omdat de rubbers die erin zaten plat
waren gedrukt en door de jaren heen heeft het zo de vaste vorm
aangehouden. Dit was het enige wat hij kon doen.

Nu werkt alles naar behoren!
Afbeelding
私は私の"遠隔開始" ボタンを愛する
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

de mijne lekte ook
oplossing : nieuw dakpaneel zonder dakraam :mrgreen:
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
sjawel
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 feb 2010, 23:16
Locatie: Beverwijk

Bericht door sjawel »

Oke dus het ziet er naar uit dat ik of een nieuw geval moet kopen, of naar de dealer.

In ieder geval bedankt ga een van deze dagen wel ff beslissen wat ik ermee moet.

Mvg ian
:D
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Tussen het autodak en het schuifdak zit meestal een schuimrubber-achtige strip met een soort kit die niet uithardt. Daardoor scheurt het niet tijdens het wringen. Bij een oud dak kan die kit echter wel uitgedroogd zijn, waardoor lekkage ontstaat.

Ik denk dat het ook wel zelf opnieuw te kitten is (als dat inderdaad de oorzaak is), maar bij de dealer weet je zeker dat het goed gebeurt.
sjawel
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 feb 2010, 23:16
Locatie: Beverwijk

Bericht door sjawel »

Ja ik denk ook dat dat de beste oplossing is. Het gaat me wel weer wat kosten maar dan is het ook gelijk goed gedaan ook.

Thanks voor de info ik weet voldoende.

mvg ian
:D
Gebruikersavatar
Brutus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:56
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998

Bericht door Brutus »

Een klein beetje offtopic maar is de mx3 eigenlijk standaard met een opendak geleverd geweest ? Of is het allemaal aftermarket ?

Greetz Brutus
Gebruikersavatar
mazdamaster
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 27 jul 2004, 17:09
Locatie: prof groningen

Bericht door mazdamaster »

Brutus schreef:Een klein beetje offtopic maar is de mx3 eigenlijk standaard met een opendak geleverd geweest ? Of is het allemaal aftermarket ?

Greetz Brutus


Ook standaard geleverd.. ik heb er eentje namelijk
MentaleJelleMx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54

Bericht door MentaleJelleMx-3 »

das balen, TIP voor mensen die een dakraam willen plaatsen in de auto, niet doen:P

Dit gaat altijd lekken na verloop van tijd(kan jaren zijn), dit omdat het gat in het dak handmatig wordt uitgezaagd(gesneden).Pasvorm nooit perfect.(a fabriek natuurlijk gelaserd dus pasvorm 99,9%)
Als je dakje plaatst wordt het gekit, altijd mooi in het begin, maar na een tijd zal dit lekken ivm poreusheid en scheurtje in de kit.

Beste wat je zou kunnen doen, dakje eruithalen alle kit verwijderen en schoonmaken, screenbond(Womi) (dit is een hechtingprimer voor kit) en ruitenkit opnieuw aanbrengen.
Me a like Mx-3
Plaats reactie