motor dreigt uit te vallen tijdens langzaamrijden en remmen
Moderator: Moderators
motor dreigt uit te vallen tijdens langzaamrijden en remmen
Een enkele keer komt het voor dat de motor telkens erg terug valt in toeren als ik filerijd en dan moet remmen. Dan valt het toerental terug tot een dieptepunt waarna hij weer hersteld. Maar soms valt de motor ook uit.
Dynamo is in orde (gemeten)
Geen storingscodes
Enig idee hoe ik dit kan verhelpen ?
Alvast bedankt
Dynamo is in orde (gemeten)
Geen storingscodes
Enig idee hoe ik dit kan verhelpen ?
Alvast bedankt
- Jaapio
- Test-Pilot
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 sep 2004, 09:47
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Deventer
hey ricoh,
mijne doet dat ook heeel af en toe, valt ie in eens uit.
maar dit gebeurt zeker niet regelmatig. eerst dacht ik veel vocht ofzo totdat hij het ook 1 keer deed met droog weer.
hij loopt ook perfect stationair en hij pakt ook heel goed op.
gr Jaap
mijne doet dat ook heeel af en toe, valt ie in eens uit.
maar dit gebeurt zeker niet regelmatig. eerst dacht ik veel vocht ofzo totdat hij het ook 1 keer deed met droog weer.
hij loopt ook perfect stationair en hij pakt ook heel goed op.
gr Jaap
"Professional soldiers are predictable, but the world is full of dangerous amateurs"
-
- Super-Pilot
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
- Locatie: regio weert
- Contacteer:
Jorn schreef:hoe zijn je accuklemmen? als hier veel oxidatie opzit willen die af en toe niet genoeg amperes doorlaten en mss dat het wel zo is dat je ecu dan zegt: "uitschakelen die hap". Dit kan een oorzaak zijn, maar denk het eerlijk gezegd niet. kleine moeite om na te kijken
ik heb zelf een vergelijkbaar geval gehad.
een accu pool zat niet goed vast , en maakte minder contact.
hierdoor wou de auto niet starten ( je hoorde een klik , dat de startmotor rond wou draaien , maar gelijk viel alles uit )
maar ik denk niet dat dit hier het geval is
Aandrijving bij lage toerentallen is het lastigst voor de motor, de regeling van inspuiting en ontsteking is dan erg kritisch. Een kleine afwijking kan dan al veel gevolgen hebben. Misschien een idee om bij te houden onder welke omstandigheden het gebeurt (motortemp, buitentemp, toerental, versnelling, enz.). Dan kan je het probleem reproduceren.
Andere dingen om te bekijken:
1. Er staat me iets bij dat er een regelsysteem is dat bij remmen of schakelen iets aan het stationair toerental wijzigt. Misschien dat je het daar in kan zoeken.
2. Ik heb ooit een Seat gehad die het perfect deed. Alleen na meer dan 100 km snelweg begon de ellende. Als ik dan afremde en ontkoppelde begon het toerental te schommelen en sloeg hij af. Na 10 minuten reed hij weer zonder problemen. De oorzaak: een klein scheurtje in de inlaat, waardoor de computer na een langere rit ontregeld raakte en de mengverhouding totaal verkeerd afregelde bij lage toerentallen. Niet helemaal hetzelfde probleem, maar het zou een idee kunnen zijn om eens naar het inlaattraject en het vacuumsysteem te kijken.
3. Misschien dat de combinatie van KLZE met bepaalde computer/sensoren/actuatoren toch niet helemaal perfect werkt (vergelijk jouw setup eens met die van Jaapio).
Succes ermee.
Andere dingen om te bekijken:
1. Er staat me iets bij dat er een regelsysteem is dat bij remmen of schakelen iets aan het stationair toerental wijzigt. Misschien dat je het daar in kan zoeken.
2. Ik heb ooit een Seat gehad die het perfect deed. Alleen na meer dan 100 km snelweg begon de ellende. Als ik dan afremde en ontkoppelde begon het toerental te schommelen en sloeg hij af. Na 10 minuten reed hij weer zonder problemen. De oorzaak: een klein scheurtje in de inlaat, waardoor de computer na een langere rit ontregeld raakte en de mengverhouding totaal verkeerd afregelde bij lage toerentallen. Niet helemaal hetzelfde probleem, maar het zou een idee kunnen zijn om eens naar het inlaattraject en het vacuumsysteem te kijken.
3. Misschien dat de combinatie van KLZE met bepaalde computer/sensoren/actuatoren toch niet helemaal perfect werkt (vergelijk jouw setup eens met die van Jaapio).
Succes ermee.
ik had het verglijkbare probleem,, bij gebruik van een verbruiker met name aan achterruitverwarming of me rem, dreigde me motor uit tevallen,, in combinatie van bijde viel die meteen uit,, nu heb ik die stelschroef geprobeert en het toeren tal met 100 verhoogt en nu loopt die net zo mooi als ik alles aanzet ( zelfs met me audio en extra verlichting aan) eerder trok die het niet ( komt denk ik door de dynamo, op het moment van inschakelen gaat je dynamo meer stroom leveren en duz zwaarder draaien waardoor je motor het niet meer trekt en uitvalt
stap niet in stap niet uit ik ga nog een rondje in zen achteruit!!!
Bedankt voor de reacties.
Heb het zowel bij koude motor als warme motor.
Maar alleen bij koppelen en remmen tot stilstand.
Ik heb geen inlaat luchtslang, maar een CAI
Ik heb het stationair toerental iets verhoogd, en nu maar afwachten of het weer voorkomt.
Heb ook nog twee nieuwe lambdasensoren liggen die gemonteerd gaan worden, mogelijk dat hiermee het probleem ook opgelost is.
Die lambdasondes heb ik aangeschaft omdat 1 niet meer herkent werd bleek laatst bij de dealer. Ik hoop dat hiermee mijn uitzonderlijk hoge verbruik ook verholpen is
Hou jullie wel op de hoogte
Heb het zowel bij koude motor als warme motor.
Maar alleen bij koppelen en remmen tot stilstand.
Ik heb geen inlaat luchtslang, maar een CAI
Ik heb het stationair toerental iets verhoogd, en nu maar afwachten of het weer voorkomt.
Heb ook nog twee nieuwe lambdasensoren liggen die gemonteerd gaan worden, mogelijk dat hiermee het probleem ook opgelost is.
Die lambdasondes heb ik aangeschaft omdat 1 niet meer herkent werd bleek laatst bij de dealer. Ik hoop dat hiermee mijn uitzonderlijk hoge verbruik ook verholpen is
Hou jullie wel op de hoogte