Wat moet je doen om een koppaking 1.8 v6 te vervangen?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hyperbass
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:47
Locatie: Sliedrecht

Wat moet je doen om een koppaking 1.8 v6 te vervangen?

Bericht door hyperbass »

Goededag,

Ik heb waarschijnlijk een lekke koppaking omdat die +/- 3 liter koelvloeistof via mijn expansie vat er uit heeft gespuugd. Nou wil ik dus mijn koppaking(en) gaan vervangen.

Nou hoorde ik alleen een verhaal over dat waarschijnlijk je motor gelichjt moet worden om bij je achterste kop te komen om die los te halen.

Wat is er waar van dit verhaal en wie weet er wat vanaf? zodat ik wat tips kan krijgen van waar ik op moet letten

Mvg

Boy

Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

soow zeg :shock: dat ziet er nasty uit. Ik heb helaas niet veel motorische kennis dus kan je niet helpen.
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Om bij de achterste kop te komen moet het inlaatspruitstuk worden gedemonteerd.
De distri. riem moet los!

Koppakkingen vervangen is veel werk!!

De motor mag blijven zitten.

Alleen vraag ik mij af of het wel zo handig is, wanneer jij dit zelf gaat doen, vanwege de vraag die je stelde........
Maar misschien ben je ook gewoon heel handig.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
MentaleJelleMx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54

Bericht door MentaleJelleMx-3 »

Koppakingen vervangen is inderdaad veel werk.
Zowiezo moet je rekening houden met het vervangen van andere pakkingen zoals klepdekselpakkingen en spruitstukpakkingen, aangezien deze ook los moeten en zo lekken te voorkomen.Ook moet je de distributieriem loshalen en dat is een secure werkje omdat die echt op tijd moet blijven staan.
Als je dit nog nooit gedaan hebt bij een auto, raad ik je echt aan om iemand die ervaring hiermee heeft te vragen, om je te helpen.We kunnen het wel uitleggen hier maar dan ben ik een paar bladzijdes verder met uitleggen, en het is lastig uit te leggen.
Anders een garage, maar dan moet je rekening houden met de rekening die je krijgt, want die zal niet laag zijn, dit vooral door de uren die erin gaan zitten, dat is namelijk minstens een werkdag sleutelwerk.
Me a like Mx-3
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

zoals hierboven beschreven.

Daarnaast moet je je koppen laten vlakken, en aangezien het een aluminium blok is moet je heel precies de kop monteren, volgens de voorgeschreven aanhaalmethode en aanhaalmomenten, doe je dat niet kan je alsnog een kromme kop krijgen.

naar een andere k8 kijken is goedkoper.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
The-Xtreme_Mazda
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 apr 2009, 14:30
Locatie: Delft

Bericht door The-Xtreme_Mazda »

Of een klde of klze :angel:
Het leven is kort maar mazda mx-3 is krachtiger
Gebruikersavatar
hyperbass
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:47
Locatie: Sliedrecht

Bericht door hyperbass »

dank u allen voor het antwoorden.


@martinenijenhuis:

Ik ben op zich best handig met sleutelen aan een motor heb bij mijn vorige auto mx-5 al koppaking set en distributie set zelf vervangen en afgesteld. Dit bij mijn oude zaterdag werk gedaan bij een autobedrijf dus alles bij de hand dus ook een monteur(A)

@MentaleJelleMx-3:

zie hier boven. Ja wat ik zelf kan ga ik niet uit handen geven want garage is gewoon duur en ik kan hetzelf tis alleen ff iets anders als mijn mx-5

@MarcX3:

Ik doe het bij mijn oude werkgever en die heeft alle spullen voor handen zoals momentsleutel en afstelschema en de aanhaal momenten. Dat vlakken is ook geen probleem daar ken ik weer iemand bij een bedrijf bij.


bedankt allemaal voor jullie info ken er gelukkig ook nog wat mee. Heb mijn spullen net besteld bij ProbeStore.

lijstje:

Distributie set
Koppakking set
Nieuwe kopbouten (zijn rekbouten kan je niet 2 x gebruiken)
Waterpomp set
Koppelings set

scheelt al de helft als met hier in nederland bestellen

hier in nederland zat ik al dik tegen de 1200 euro aan alleen al materiaal en in Engeland net geen 560 euro met verzend kosten.

Mvg

Boy
Niet geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

als je je koppen en je koppeling gaat vervangen kan ik je aanraden om ff het blok eruit te hijsen werkt een stuk makkelijker. vergeet niet je kleppen te demonteren en deze opnieuw in te schuren is mischien langdradig kutwerk, maar wel belonend. Voorgeschreven rand waarop een klep moet afdichten is 1.2 mm ik doe altijd 1.8/1.9

Veel suc6
Gebruikersavatar
hyperbass
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:47
Locatie: Sliedrecht

Bericht door hyperbass »

er mag een slotje op het is allemaal geluk
Niet geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
Marc_DvD
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2009, 10:49
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door Marc_DvD »

Hey,

Las het allemaal zo'n beetje en heb hetzelfde probleem gehad.

Motor eruit is een heeeeel stuk makkelijker..
Maar het blijft een rot werk xD.. ook je nokkenassen e.d. moet je goed merken en eruithalen uiterraard.
Kopbouten kunnen soms opnieuw gebruikt worden (ligt aan de lengte) en anders nieuwe.

Maar een ander blok kopen bij een sloop o.i.d. is inderdaad vaak goedkoper, en een heel stuk sneller. (heb ik ook gedaan)

Veel succes ermee.!

Groetjess Marc
Plaats reactie