Omhoogschietende temperatuurmeter !!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

De mooiste oplossing is een aparte temperatuur meter installeren.
Een sensor op je koelslang (linkse kant van motor, korte stukje). Die zijn precieser dan die in je dash.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

De sensor die op 2E uit komt is niet de sensor die voor de temperatuuraanduiding is in je dash. Weet je daarom wel zeker dat je de goeie sensor hebt vervangen?

De bestaande temperatuurmeter is voldoende als je geen getunede motor hebt, een exacte temperatuur is dan ook niet belangrijk. Wat wel belangrijk is dat je kan zien dat de motor heter wordt dan anders of niet warm genoeg wordt.
De originele meter moet gewoon werken want dat ziet er niet uit als je hem een keer zou willen verkopen en het ding geeft rare waarden aan.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Bericht door Chester »

Nee precies. Vandaar dat hij bij mij dus (denk ik) vastgeplakt zat. Maar zitten er nog meer sensoren dan ?
Als ik et stekkertjevan die sensor die ik vervangen heb eraf haal zakt de temperatuurmeter dus ik denk dat ik wel de goeie vervangen heb..

Ik ga wellis een los draadje leggen naar de klok. is kijken wat hij dan doet.

Maar dan nog schiet de fan niet aan... regelt de computer dat of meet hij vanaf de teller... Ik noem maar iets he.

Bedankt voor de hulp alvast. Prettig id dat er meer mensen meedenken.
Ik heb al veel gehad met auto's maar zoiets nog nooit !

Greetz
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

De fan voor de motorkoeling wordt volledig door de ecu geregeld en daarvan zie je niets op je dash.
Ik heb even een plaatje geleend hier van het forum en daar wat pijltjes op gezet.
De zwarte en groene stekkers zijn sensoren voor de ecu zodat deze kan bepalen wanneer de fan moet draaien en hoe warm de motor is voor de injectie en ontsteking.
De derde pijl wijst naar de kleinste sensor, net achter de groene stekker. Dat is de sensor die alleen voor de temperatuuraanduiding in je dash is.
Afbeelding
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Hoi

even dit leg de temp sensor in water breng dit langzaam aan de kook wel dit is dus best wel veel werk maar zeer nauwkeurig
maar als je het wil proberen maak de stekker los van de tempmeter en meet het terwijl je de motor op warmt als je de ohm waardes uit leest via een multimeter zie hier onder krijg je een over zicht of hij naar behoren werkt en kun je ook kijken wanneer de fan aan moet slaan de fan moet aan slaan bij ongeveer 100gr zie tabel hier onder voor de ohm waarde

de sensor kan dus stuk zijn en ja ik weet je hebt een nieuwe maar ook die kunnen stuk zijn .maar als je boven staande op volgt en dit is allemaal goed kunnen we verder kijken
ik heb gekeken in het handboek als de fan aan gaat in de diagnose mode dan is deze niet stuk en moet gewoon aan gaan


bij 91 gr is dit 1,70-1,85 ohm
bij 97 gr is dit 1,43-1,53 ohm
bij 108gr is dit 1,03-1,11 ohm

p.s. de ECM stuurt de fan wel aan

p.s. kijk ook even naar de termosstaat als deze niet stuk is die moet je wel uit bouwen om te testen als die stuk is en niet meer open gaat word de radiator dus ook niet warm dit is wel te controleren door je hand tussen de twee fans te leggen naar maten de motor warm word de radiator ook warmer dit kun je samen testen


hoop dat je er een beetje wijs uit wordt


groeten zilverbird
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je de groene stekker lostrekt moet je fan aanspringen, andere temp sensor is van je dash (zwarte)

Groene is moeilijk te krijgen aangezien die van mij klze uitvoering was/is.

Tip: Neem even je oude sensor mee als je hem gaat vervangen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Bericht door Chester »

Update.

De volgende dingen heb ik nou geprobeerd zonder resultaat:

Ik heb de (kleine) sensor direct aangesloten op de klok en hij schiet dan nog steeds gelijk omhoog.

Verder heb ik de draadjes vanaf de 2 sensoren gevolgt en ben erachter gekomen dat het kabeltje van de kleine sensor (oranje,zwart) uitkomt op de ECU op de "massa output".

Op de andere sensor die voor die kleine zit zeg maar zitten 2 draadjes. 1 voor de massa en de ander loopt naar de ECU en komt uit op de plek voor de watertempsensor. Deze heb ik ook direct naar et dash gedaan en ook weer geen resultaat.

Nou et volgende, Op de foto staan 3 sensoren maar ik heb er 2 die in het waterkanaal zitten. Die kleine en een grotere met een grijze stekker. Als ik de grijze erafhaal gaat de motor in noodloop en gaan de fans draaien.
Der zit nog een grijze stekker maar dat draadje loopt naar een sensor tussen de 2 banken.

Ik heb dus geen groene stekker en ook geen zwarte.

Ik zal vanavond is proberen die kleine sensor in water op te warmen en te kijken of de weerstand klopt.

Zoals al eerder vermeld zijn de kleine sensor en de thermostaat beide vervangen voor nieuwe. Thermostaat werkt ook gewoon want de radiateur wordt ook warm.

Greetz
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Hoi

ik heb even wat geprobeerd met die van mij ik heb de kleine zwarte stekker de van de temp dus los gemaakt op on gezet motor eerst effe warm gereden temp valt naar onderen terwijl de motor liep dus dit is goed

daarna motor uit gezet sleutel van contact afgehaalt

dat draadje van de temprateur meter op de min aangesloten gewoon met een klein draadje op het inlaat spuitstuk gehouden

moeders de auto op contact on laten zetten en even kijken naar de temp meter die dus meteen op liep moeders aan het gillen hij loopt op tot in het rood :lol: in het rood

uit gezet en kabel weer aan gesloten en hij liep op naar de helft met warme motor 8)


probleem wat jij dus hebt is ergens een massa sluiting en das lastig want ga dat maar eens zoeken wat je kunt gaan doen is kabel na meten of dat deze ergens sluiting maakt

100% dat hier je probleem in zit

wat je kunt doen is als je de kabel los haalt van de temp sensor moet de meter onder blijven
als je hem aansluit en hij loopt op kan dit duiden op sluiting in de massa of een temp sensor die stuk is of niet de goede waardes heeft dan weet je dat je meter goed is maar de sensor niet
maar als je meter op loopt is deze niet stuk


ik heb ook de sensor koud gemeten deze gewoon gemeten zonder er uit te halen en deze gaf als waarde aan 0,82,5 k ohm

gestart en hij liep vrij snel op
bij mij ongeveer 45 sec tot een min laten draaien gaf hij 168.5 k ohm aan

stekker er weer op gestoken en de meter liep op tot net boven het kleine streepje van onderen.

dit is een lastig probleem
wat je niet moet doen is zomaar kabeltjes gaan aansluiten kun je de ecu unit mee om zeep helpen als dit al niet is gebeurt door de vorige eigenaar






wil best wel eens komen kijken als je wil

groeten zilverbird

hoop dat je er aan uit komt










Chester schreef:Update.

De volgende dingen heb ik nou geprobeerd zonder resultaat:

Ik heb de (kleine) sensor direct aangesloten op de klok en hij schiet dan nog steeds gelijk omhoog.

Verder heb ik de draadjes vanaf de 2 sensoren gevolgt en ben erachter gekomen dat het kabeltje van de kleine sensor (oranje,zwart) uitkomt op de ECU op de "massa output".

Op de andere sensor die voor die kleine zit zeg maar zitten 2 draadjes. 1 voor de massa en de ander loopt naar de ECU en komt uit op de plek voor de watertempsensor. Deze heb ik ook direct naar et dash gedaan en ook weer geen resultaat.

Nou et volgende, Op de foto staan 3 sensoren maar ik heb er 2 die in het waterkanaal zitten. Die kleine en een grotere met een grijze stekker. Als ik de grijze erafhaal gaat de motor in noodloop en gaan de fans draaien.
Der zit nog een grijze stekker maar dat draadje loopt naar een sensor tussen de 2 banken.

Ik heb dus geen groene stekker en ook geen zwarte.

Ik zal vanavond is proberen die kleine sensor in water op te warmen en te kijken of de weerstand klopt.

Zoals al eerder vermeld zijn de kleine sensor en de thermostaat beide vervangen voor nieuwe. Thermostaat werkt ook gewoon want de radiateur wordt ook warm.

Greetz
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Opgelost !

Bericht door Chester »

Duurde even door gebrek aan tijd en zo'n vervelende vakantie tussendoor ;) maar het probleem is gevonden.

Op de achterkant van het tellerhuis zit een printplaat zoals jullie weten.
In die printplaat hoort tussen 2 verbindingen een weerstand te zitten maar die was er bij mij dus niet.. was gewoon aan mekaar gesoldeerd.

Nu met een nieuwe printplaat loopt hij mooi rustig op naar net onder het midden....

Dus Opgelost ! Bedankt voor de reactie's en op naar et volgende probleem met m'n waterpomp. Maar ik open wel even een nieuw topic.

Gr. Stijn
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Plaats reactie