Ontsteking vervroegen 1.8v6
Moderator: Moderators
Ontsteking vervroegen 1.8v6
Dag, Ik ben pas in het bezit gekomen van een MX-3 1.8 v6 uit 1997. (OBDII als ik het hier correct heb gelezen).
De auto loopt perfect, maar ik wil graag toch net wat meer vermogen. (geen KLZE aangezien dit wat boven mijn budget ligt)
Nu bleek de middendemper rot te zijn, dus was dit een mooi excuus om een ander uitlaatsysteem te maken.
Maar nu vroeg ik mijn eigen af of hier iemand al eens de ontsteking een paar graden heeft proberen te vervroegen. Ik las in de handleiding dat ik minimaal RON90 moest tanken, waardoor ik aanneem dat de ontsteking is afgesteld op +/- RON 87. Aangezien we hier minimaal RON 95 tanken, denk ik dat de ontsteking wel een paar graden vroeger kan, dan loopt ie in mijn ogen wat zuiniger en heeft ie wat meer vermogen.
Maar kan dit zomaar?
Of is bijvoorbeeld het motormanagement het daar niet mee eens.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, voordat ik iets probeer wat misschien geen zin heeft of erger.
Alvast bedankt...
De auto loopt perfect, maar ik wil graag toch net wat meer vermogen. (geen KLZE aangezien dit wat boven mijn budget ligt)
Nu bleek de middendemper rot te zijn, dus was dit een mooi excuus om een ander uitlaatsysteem te maken.
Maar nu vroeg ik mijn eigen af of hier iemand al eens de ontsteking een paar graden heeft proberen te vervroegen. Ik las in de handleiding dat ik minimaal RON90 moest tanken, waardoor ik aanneem dat de ontsteking is afgesteld op +/- RON 87. Aangezien we hier minimaal RON 95 tanken, denk ik dat de ontsteking wel een paar graden vroeger kan, dan loopt ie in mijn ogen wat zuiniger en heeft ie wat meer vermogen.
Maar kan dit zomaar?
Of is bijvoorbeeld het motormanagement het daar niet mee eens.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, voordat ik iets probeer wat misschien geen zin heeft of erger.
Alvast bedankt...
is inderdaat een goede vraag maar het probleem is al je je onsteking te vroeg hebt staan
de bougies wit aan gaan slaan ivm verbrandingshitte
dit is niet goed
de juiste kleur is koffiebruin (met melk)
je kan het altijd proberen een paar graden te vervroegen maar doe het stap voor stap en controleer de bougies
gr kevin
de bougies wit aan gaan slaan ivm verbrandingshitte
dit is niet goed
de juiste kleur is koffiebruin (met melk)
je kan het altijd proberen een paar graden te vervroegen maar doe het stap voor stap en controleer de bougies
gr kevin
i dont drive fast i fly low
wil je iets gestoffeerd hebbe pm me
wil je iets gestoffeerd hebbe pm me
Ook bij de OBD2 wordt de ontsteking terug gezet door de ecu zodra de detonatiegrens wordt overschreden.
Je kan de ontsteking dus iets vroeger zetten maar waarschijnlijk levert het je niets merbaars op.
Je kan de ontsteking dus iets vroeger zetten maar waarschijnlijk levert het je niets merbaars op.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
O, dat is jammer.
Maar dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat ie de ontsteking terug zet.
Maar even kort samen gevat.
Als de ecu merkt dat er detonatie plaats vindt, door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde ontsteking. Dan stelt deze de ontsteking op de een of andere manier terug. Maar als je dan de ontsteking weer "op tijd" zet. Weet de ecu dit dan ook?
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit werkt. Met de moderne ontsteking van tegenwoordig (bobine's recht op de bougies, rechtstreeks aangestuurd door ecu) is het voor mij duidelijk en gemakkelijk te verklaren. Maar bij de ontsteking met verdeler en aparte bobine nog niet.
Ik hoop dat je me hier nog eens bij kunt helpen fullsize.
Mvg. Hans
Maar dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat ie de ontsteking terug zet.
Maar even kort samen gevat.
Als de ecu merkt dat er detonatie plaats vindt, door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde ontsteking. Dan stelt deze de ontsteking op de een of andere manier terug. Maar als je dan de ontsteking weer "op tijd" zet. Weet de ecu dit dan ook?
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit werkt. Met de moderne ontsteking van tegenwoordig (bobine's recht op de bougies, rechtstreeks aangestuurd door ecu) is het voor mij duidelijk en gemakkelijk te verklaren. Maar bij de ontsteking met verdeler en aparte bobine nog niet.
Ik hoop dat je me hier nog eens bij kunt helpen fullsize.
Mvg. Hans
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Hanzzz schreef:O, dat is jammer.
Maar dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat ie de ontsteking terug zet.
Maar even kort samen gevat.
Als de ecu merkt dat er detonatie plaats vindt, door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde ontsteking. Dan stelt deze de ontsteking op de een of andere manier terug. Maar als je dan de ontsteking weer "op tijd" zet. Weet de ecu dit dan ook?
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit werkt. Met de moderne ontsteking van tegenwoordig (bobine's recht op de bougies, rechtstreeks aangestuurd door ecu) is het voor mij duidelijk en gemakkelijk te verklaren. Maar bij de ontsteking met verdeler en aparte bobine nog niet.
Ik hoop dat je me hier nog eens bij kunt helpen fullsize.
Mvg. Hans
Ben ook benieuwd, helemaal icm lachgas
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
De ecu handhaaft de ingestelde voorontsteking. Deze wordt aan de hand van een vast ingestelde map gecorrigeerd. Mocht de ontsteking te vroeg afgesteld zijn of er wordt een (te) laag octaan benzine getankt en als gevolg daarvan ontstaat pingelen/knock, dan registreert de ecu dat aan de hand van de knock sensor en regelt de ontsteking terug tot er weer een acceptabele waarde gemeten wordt.
Er is altijd een gering percentage knock te meten, pas wanneer een door de fabrikant ingestelde waarde overschreden wordt dan onderneemt de ecu actie.
Het is niet de bedoeling om bij wijze van spreken de ontsteking altijd 5 graden vroeger in te stellen omdat je dan denken zou dat je de meeste voorontsteking hebt en het toch wel gecorrigeerd wordt door de ecu.
Ik weet niet wat de maximale correctiefactor is. De correctie zal ook niet lineair zijn dus op het ene toerental heb je geen knock en het andere al te veel.
Wat een mogelijkheid kan zijn is om zelf een knock detector aan te sluiten zodat je kan controleren of het goed gaat. Maar voor de geringe winst zou ik liever andere dingen doen dan hiermee spelen.
Er is altijd een gering percentage knock te meten, pas wanneer een door de fabrikant ingestelde waarde overschreden wordt dan onderneemt de ecu actie.
Het is niet de bedoeling om bij wijze van spreken de ontsteking altijd 5 graden vroeger in te stellen omdat je dan denken zou dat je de meeste voorontsteking hebt en het toch wel gecorrigeerd wordt door de ecu.
Ik weet niet wat de maximale correctiefactor is. De correctie zal ook niet lineair zijn dus op het ene toerental heb je geen knock en het andere al te veel.
Wat een mogelijkheid kan zijn is om zelf een knock detector aan te sluiten zodat je kan controleren of het goed gaat. Maar voor de geringe winst zou ik liever andere dingen doen dan hiermee spelen.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering