mijn V6 heeft een rookverslaving

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

** Kick **

update...

zit even met de handen in het haar mensen..

roken was eindelijk weer beetje minder geworden laatste tijd, echter nu begint ie weer.

een ex collega van mij was vanmiddag even, en die heeft er even naar gekeken.
hij heeft zelf ook een mazda, en heeft ook wel redelijk veel verstand van motorische dingen.

hij draaide de oliedop eraf, terwijl de motor draaide ( dacht zelf dat dit niet goed was) iig, toen sloeg de motor zomaar af. hij deed dit bij zijn eigen auto ook, en die sloeg niet af...

bij een golfje van een vriend van mij deed ie dit ook, en ook daar sloeg de motor niet af... hij had toen direct het idee dat de koppakking lek was.

klopt dit? hij zei dat omdat er dan geen druk oid was de motor afsloeg omdat de pakking lek was.

ik heb zelf geen idee, daarom even ter bevestiging mijn vraag hier nog een keer.

de koelvloeistof is ook een beetje troebel, ruikt naar benzine/olie oid..

hoe kan ik zelf evt concluderen of de koppakking lek is?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Als je je olie dop er af draaid mag hij inderdaad afslaan.
Ik meen dat dit met je vacuum druk te maken heeft...

Maar goed dat klopt dus gewoon wel...

Voor wat betreft het roken, tja ik weet het ook eigenlijk even niet meer...
mischien toch maar langs de dealer, het zal ongetwijveld olie zijn wat je verbrand
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Marcel heeft helemaal gelijk.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Marcel_mx3 schreef:Als je je olie dop er af draaid mag hij inderdaad afslaan.
Ik meen dat dit met je vacuum druk te maken heeft...

Maar goed dat klopt dus gewoon wel...

Voor wat betreft het roken, tja ik weet het ook eigenlijk even niet meer...
mischien toch maar langs de dealer, het zal ongetwijveld olie zijn wat je verbrand


maar waarom sloeg ie bij die van hem niet af dan? in principe zou dat voor elke motor toch hetzelfde moeten zijn?

ik weet het ook niet meer, wil hem wel naar de garage brengen, maar kosten daarvan zijn ook niet echt laag, en wil wel even zeker weten of het de koppakking oid is..

hoe kan ik nu zelf even ondervinden of de koppakking lek is? met andere woorden, wat zijn verschijnselen die horen bij een lekke kopppakking..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Bij een lekke koppakking gat het toerental schommelen.

Of je motor afslaat als je oliedop eraf is, is niet zo spannend.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Hoi Turbulance,
Dat je auto afslaat bij het eraf draaien van de oliedop dat
klopt; het heeft idd met onderdruk te maken.
Dieselmotoren bijven wel draaien wanneer je de dop eraf haalt ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

ho wacht fff


dat je motor afslaat komt als je de op erafdraait komt

omdat wanneer je de oliedop eraf draait via je carterventilatie lucht wordt aangezogen de motor in

die inlaat lucht gaat dan dus niet meet door je luchthoeveelheidsmeter
die zal dus een waarde NUL aangeven waardoor de motor electronica denkt dat er geen lucht meer de motor in stroomt

vrij logsch dus dat die afslaat..dus....

ik was in de veronderstelling dat het een luchtmassa meter was
mar toen ik gisteren aan het opmeten was voor en powerfilter
kwam ik erachter dat er gewoon eeen beweegbare klep in zat....

dat bracht me dus gelijk op dit idee...

maar kort samengevat
dat je motor afslaat bij het losdraaien van de oliedop is VOLKOMEN NORMAAL
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

ok, dus dat verhaal wat hij had met die oliedop is dus pure bull..

hij heeft ook een benzinemotor, maar bij hem loopt ie gewoon door, naja, als het verder niet aan de orde is, dan laat ik dat wel voor wat het is.

ik zal wel eens kijken of de garage mij verder kan helpen, misschien kunnen zij meten ofzo of de kopppakking lek is...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Dat je motor afslaat hangt af van het systeem wat de fabrikant gebruikt...
dat je koppakking lek zou zijn is pure bullshit

Lekke Koppakking komt zowieso niet voor bij mazda...

Als je echt wil weten of het je koppakking is ga dan gewoon even langs bij je garage.

succes ermee
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

crazyarjan schreef:Dat je motor afslaat hangt af van het systeem wat de fabrikant gebruikt...
dat je koppakking lek zou zijn is pure bullshit

Lekke Koppakking komt zowieso niet voor bij mazda...

Als je echt wil weten of het je koppakking is ga dan gewoon even langs bij je garage.

succes ermee


vanmiddag even 2 uurtjes tijd gehad, en heb even vriend van me erbij gehad.

ben tijd ziek geweest, dus ben een tijd niet met de mx3 op pad geweest,

vanmiddag even stuk gereden, en hij rookt nu niet, echter alleen bij goed doortrekken rookt ie wel een beetje..

nu hebben we de bougies er eens uitgedraaid, en het viel me op dat de voorste 3 niet mooi bruinig van kleur waren, alleen dat puntje was wat bruinig, en voor de rest alles eromheen zwartig.

we hebben ze schoongemaakt, en teruggeplaatst, en toen de achterste 3 gepakt..

en die waren gewoon netjes bruin van kleur, geen zwartige meuk erop, hebben ze naast die van hem gelegd, en de voorste waren idd een stuk viezer, terwijl de achterste 3 dezelfde kleur hadden..

wat kan ik hieruit aflezen? heb stukje over bougies wel gelezen, maar waarom zijn de voorste anders van kleur dan de achterste? of maakt dat niks uit...

gisteren ben ook even bij garage geweest, vragen hoe of wat, en die vertelde mij dat het roken op zoveel dingen kan slaan..

probeer zelf even een beetje uit te vogelen en uit te sluiten wat het is, voordat ik hem een paar uur laat nakijken en alleen al een paar 100 euro verder ben zonder dat er ook maar iets aan gedaan is..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie