1.6 -> 1.6 Turbo swap

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco-
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 228
Lid geworden op: 24 aug 2008, 19:37

Bericht door Remco- »

BlackSheep schreef:Zo vandaag dan echt begonnen met de werkzaamheden.

Na een paar uurtjes werken zijn we zover dat het blok uit de auto getakeld kan worden. Morgen heb ik de beschikking over een motortakel en gaan we proberen het blok te lichten.

Hier staan wat foto's
http://picasaweb.google.nl/dem.jacobs/SwapTurbo?authkey=bae0CTyBDuM#


Nu heb ik gelijk een vraagje, de steekassen, wat is de beste manier om deze los te halen? En zijn er verschillen in versnellingsbakken van de 1.6 mx-3 en de '89 323 ??


Mooie foto's, veel succes met de swap!

Even over de versnellingsbak... Wesley heeft er bij de mijne wel een andere bak ingezet. Deze komt ook uit een 323. Ik denk niet dat de MX-3 versnellingbak hem gaat trekken.
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Bij deze weer een kleine update.

Momenteel is het blok eruit en gestript van de onderdelen die wellicht hergebruikt kunnen worden. Alle overige onderdelen ben ik aan het schoon maken en waar nodig of waar ik het leuk vindt worden ze voorzien van een kleurtje.

Denk dat de foto's voor zich spreken.
Hoop morgen of volgend weekend met de opbouw van het nieuwe blok te beginnen, dan kan ik ook zien of de huidige bak past of dat ik op zoek moet naar een andere bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien heeft ook de mx wel eens last van een beetje roest. Vooral op het gedeelte wat over de radiator gaat, eens kijken of ik dat mooi roestvrij krijg anders ff kijken voor een ander.
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

Lekker bezig Dennis 8)
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik ben erg benieuwd hoe ie zal gaan lopen.

Veel succes verder 8)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Zit al aardig schot in de zaak kerel!!

Ben heel benieuwd :)
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

looks good m8..

wanneer gaat ie grommen?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Ok heren na het 'winterproof' maken van de chop chop maar eens aan de versnellingsbak begonnen.

Het idee is om de mx-3 1.6 '98 versnellingsbak op de 323 1.6 '89 te plaatsen. Nu kom ik toch een probleem tegen. Op de volgende foto ligt de bak naast het blok. De rode punten komen overeen en de blauwe zijn extra op de bak en niet op de plaat aanwezig.

Afbeelding


Op de volgende foto is te zien dat de huidige plaat (deze hoort bij het blok) aan de achterzijde, aan de onderkant open is, hierdoor ligt het vliegwiel bloot. Is dit een normaal verschijnsel?? lijkt me niet al te handig.

Afbeelding


Op het orginele mx-3 blok (waar de versnellingsbak vandaan komt) zit een andere achterplaat. Deze is op de laatste foto weergegeven. Hierbij is aan dezelfde onderkant een afdichting op de plaat te zien. Verder zit er nog een groot verschil tussen de 2 blokken, het 323 blok is vrij recht aan de kant van het vliegwiel. Het mx-3 blok is rond en volgt de vorm van de versnellingsbak.

Afbeelding


De vraag is:
1: of iemand weet of een mx-3 1.6 '98 versnellingsbak verschillend is van een mx-3 1.6 pre facelift, en verschillend is ten opzichte van de 323 1.6 '89. ?
2: of een opening (zie foto 2) een probleem is of wel vaker voorkomt?
3. wellicht nog andere maar vragen als ik verder kom :mrgreen:
Gebruikersavatar
Remco-
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 228
Lid geworden op: 24 aug 2008, 19:37

Bericht door Remco- »

Ik zou Wesley even een PM sturen met deze vraag, maar volgens mij heeft hij de MX-3 versnellingsbak aan stront gereden omdat deze het niet trekt.
Kan je geen 332 versnellingsbak vinden?

-edit-
Ik heb nog even zijn thread doorgelezen en hij heeft inderdaad de MX-3 versnellingsbak kapot gereden, er zit nu een Mazda 323 F 1800 GT versnellingsbak in.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

bij de v6 motoren hebben we onder bij de bak ook een stukje open
daar zit dan een beschermings/afdekplaat tegen aan
kan zijn dat dit ook bij jou het geval is als ik het zo zie
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

bramx3 schreef:bij de v6 motoren hebben we onder bij de bak ook een stukje open
daar zit dan een beschermings/afdekplaat tegen aan
kan zijn dat dit ook bij jou het geval is als ik het zo zie


Idd kon het niet beter zeggen :bier:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie