toerental veel te laag
Moderator: Moderators
- Vincent
- Co-Pilot
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30 dec 2007, 13:22
- Locatie: Helenaveen (N-BR)
- Contacteer:
toerental veel te laag
Als ik mijn auto (1.8 V6 uit 1992) start dan klinkt het allemaal heel normaal. redelijk hoog toerental op het begin maar gaat geleidelijk naar benede. heb al op de site gevonden dat dit normaal is. maar als ik een eindje heb gereden en ik sta stil voor bij voorbeeld een verkeerslicht zakt mijn toerental tot onder de 500 toeren. dit lijkt mij niet normaal. ook is het al eens gebeurd dat de motor gewoon afslaat. het toerental zakt dan zover dat hij het niet meer aan kan en afslaat. heb al de ontsteking vervangen en de bougies waren normaal. nu heb ik ook al bij de TPS op de site gekeken maar weet niet of het daar aan ligt. ben ook niet zo technisch dus snapte weinig van het verhaal. iemand een idee??? vooral het uitvallen vond ik erg raar. hoor het graag van jullie.
grs vincent
grs vincent
Volgens mij draait je motor stationair te langzaam. Kijk eens even of je je stationair hoger kan afstellen, zie ook topic hierover. Dan moet je kijken naar de stelschroef op je gasklep. Zit bovenop.
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
xedos schreef:Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.
goed, de v6 loopt rustiger maar mag niet soms afslaan als er meer stroom gevraagd wordt bijvoorbeeld waardoor het stationair dan te ver inzakt.
de stelschroef kan 2 kanten op, eigenlijks is de stelregel dat de auto in diagnostic mode moet staan ( ten en GND verbinden met bijv een paperclip in de diagnostic box achter je accu)
auto op bedrijfstemperatuur brengen, dan uitzetten, in diagnostic mode zetten dan motor starten en dan het toerental afstellen met de stelschroef.
en of het nu links of rechtsom is, je merkt en hoort vanzelf wel als het toerental zakt of daalt
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
turbulence schreef:de stelschroef kan 2 kanten op, eigenlijks is de stelregel dat de auto in diagnostic mode moet staan ( ten en GND verbinden met bijv een paperclip in de diagnostic box achter je accu)
auto op bedrijfstemperatuur brengen, dan uitzetten, in diagnostic mode zetten dan motor starten en dan het toerental afstellen met de stelschroef.
en of het nu links of rechtsom is, je merkt en hoort vanzelf wel als het toerental zakt of daalt
Misschien stomme vraag, maar waarom dien je de auto telkens weer in die diagnose modus te zetten voor enkel het afstellen van je stationair toerental?
Ik heb namelijk bij mij ook het stationair afgesteld, maar zonder diagnose modus. Heb ik nu iets verkeerd gedaan of maakt het weinig uit?
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."