[V6] Schommelend toerental

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

[V6] Schommelend toerental

Bericht door SstennizZ »

Ik merk bij mijn V6 dat hij warm stationair erg in zijn toeren schommeld. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar je hoort het aan de motor. Het geluid "golft". De toerennaald zelf ook wel, maar niet heel erg. Ik zie wel dat hij iets onder die 700 toeren streep blijft.
Zou ik dit op kunnen lossen door het stationair toerental iets op te schroeven?
Met de airco aan valt het me op dat de naald de 700 toeren helemaal niet meer haalt.

Is het trouwens normaal dat de lucht uit de uitlaat echt KOKEND heet is? Bij mijn 323 was het wel heet, maar bij de v6 kun je echt de haartjes van je benen af schoeien als je er voor staat... :lol: Thermostaat enzo werkt wel gewoon goed..
Afbeelding
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

:blink: Niemand?
Afbeelding
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

niet iedereen zit de hele dag op internet... de meeste moeten gewoon werken.. dus heb geduld..
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

inderdaad..

dit soort onnodige kicks heeft geen zin, er zal altijd wel een antwoord komen...

maar goed. stel de TPS eens af om te zien of dit helpt ( zie de FAQ) zolang de toerenteller niet continu op en neer vliegt is er niks loos, motor kan soms even wat zakken in toeren en dan weer bijtrekken is normaal miz zodra ie sprongen gaat maken van 700-1200 toeren en weer terug en weer naar 1200 is er meer aan de hand.

dat ie met de airco minder hoog stationair draait is natuurlijk logisch, denk eens na hoe of wat de airco compressor aandraait? ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Er waren al zat mensen online geweest toen ik de kick gaf hoor...
Pfft..

Maar goed, ik zal eens kijken naar de tps. Het is idd niet zo zeer de naald die op en neer gaat, maar meer dat je het hoort aan de motor. En ik dacht dat de ECU de motor corrigeerd als de airco aan gaat? Dan zou je toch juist verwachten dat het toerental gelijk blijft?
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

SstennizZ schreef:Er waren al zat mensen online geweest toen ik de kick gaf hoor...
Pfft..


maar niet iedereen weet wat het kan zijn.. daarnaast, laatste post onder motorische tuning was van dinsdag week terug, dus je topic stond al gewoon bovenaan, en had ook gewoon bij iedereen in de lijst gestaan onder ''berichten sinds laatste bezoek''

dus hoeft geen ''pffftt'' te zeggen, maar gewoon even net als een ander je geduld opbrengen

als het nu na een dag was maar nu zit er maar paar uurtjes tussen, niet nodig en zo krijg je ook dat anderen die misschien wel een idee hebben denk van '''als we zo ongeduldig gaan doen zoeken we het maar lekker zelf uit'' ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

ook prima.. tis best wennen om op een forum te zitten waar je de vaste posters en het aantal actieve topics op 1 hand kan tellen.. ;) :lol:

Hoe zit het nou trouwens met die bovenbalk? Daar staan vaak veel meer namen online dan onderin..
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

SstennizZ schreef:ook prima.. tis best wennen om op een forum te zitten waar je de vaste posters en het aantal actieve topics op 1 hand kan tellen.. ;) :lol:

Hoe zit het nou trouwens met die bovenbalk? Daar staan vaak veel meer namen online dan onderin..


ach ja, bijkomend voordeel is dat je daardoor bij een uniekere club zit.. ;)

bovenbalk is wel apart ja, daar staan inderdaad namen in die moeten overeen komen met de leden op dat moment online, maar volgens mij zit daar een fout in want sommige leden die daarin staan zijn soms helemaal niet online, of hele dag niet online geweest.. denk ergens foutje in de forumsoftware
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

dat de uitlaat heter is lijkt me ook logisch.

je hebt nu 2 kaboutertjes meer die hitte produceren. En omdat de v6 niet echt veel ruitme in t motorruim heeft voert die veel warmte daarvan ook nog s af via de uitlaat.

Je wilt niet weten hoe heet de uitlaat in korte tijd word met een klze :mrgreen: 8)
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

MarcX3 schreef:dat de uitlaat heter is lijkt me ook logisch.

je hebt nu 2 kaboutertjes meer die hitte produceren. En omdat de v6 niet echt veel ruitme in t motorruim heeft voert die veel warmte daarvan ook nog s af via de uitlaat.

Je wilt niet weten hoe heet de uitlaat in korte tijd word met een klze :mrgreen: 8)


Nou eigenlijk...... ;) Haha maaruh bedankt voor de info!
Afbeelding
Plaats reactie