Koelventilator probleem
Moderator: Moderators
Koelventilator probleem
Beste Clubleden,
Na een overhitting van de motor in Italie ben ik deze week eens op zoek gegaan naar de oorzaak van dit probleem aangezien de radiateur een week
voor mijn vakantie was vervangen en alles is gecontroleerd.
Het viel mij na de vakantie al op dat na een rit de ventilator niet aanging. Dit blijkt bij deze dus ook het probleem te zijn.
Wat gedaan:
- beide temperatuursensoren vervangen
- klemcontacten schoongemaakt.
- koelventilator extern op de 12V gezet en deze werkt ook.
- zekering gecontroleerd en doorgemeten, tevens 12V naar
de zekering toe gecontroleerd. Ook goed.
- proefrit gemaakt na vervangen sensoren en motor laten draaien,
zonder effect.
Nu heb ik de (2P) temperatuurschakelaar/sensor doorverbonden en toen
gemeten op ik 12V krijg op mijn stekker naar de ventilator, dat krijg ik dus niet.
Weet iemand wat ik evt zou kunnen controleren voordat ik mijn luchtfilterhuis en buizen moet verwijderen om de bedrading te controleren.
Het gaat trouwens om 1600 uit '98.
Alvast bedankt voor de reactie.
Gr Rene
Na een overhitting van de motor in Italie ben ik deze week eens op zoek gegaan naar de oorzaak van dit probleem aangezien de radiateur een week
voor mijn vakantie was vervangen en alles is gecontroleerd.
Het viel mij na de vakantie al op dat na een rit de ventilator niet aanging. Dit blijkt bij deze dus ook het probleem te zijn.
Wat gedaan:
- beide temperatuursensoren vervangen
- klemcontacten schoongemaakt.
- koelventilator extern op de 12V gezet en deze werkt ook.
- zekering gecontroleerd en doorgemeten, tevens 12V naar
de zekering toe gecontroleerd. Ook goed.
- proefrit gemaakt na vervangen sensoren en motor laten draaien,
zonder effect.
Nu heb ik de (2P) temperatuurschakelaar/sensor doorverbonden en toen
gemeten op ik 12V krijg op mijn stekker naar de ventilator, dat krijg ik dus niet.
Weet iemand wat ik evt zou kunnen controleren voordat ik mijn luchtfilterhuis en buizen moet verwijderen om de bedrading te controleren.
Het gaat trouwens om 1600 uit '98.
Alvast bedankt voor de reactie.
Gr Rene
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Mmm... als je koelsensoren kapot zijn hoort je motormanagement in noodstand te springen wat betekent dat de ventilator continue draait.
Het lijkt mij dat je ventilator kapot is (dan is het wel weer raar dat ie het wel doet als je er 12v aan hangt)
Misschien moet je het zoeken in een los contact ergens?
Het lijkt mij dat je ventilator kapot is (dan is het wel weer raar dat ie het wel doet als je er 12v aan hangt)
Misschien moet je het zoeken in een los contact ergens?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Le(m)x-3 schreef:gewoon de vin doorlussen dat hij altijd blijf draaien, heb ik ook gedaan en werkt super, altijd goeie koeling ook
als jij het niet irritant vindt dat de fan continu draait... ik zou me er dood aan ergeren.
daarnaast slijt de motor van de fan nu veel meer en denk dat deze niet geschikt is voor continu gebruik
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
WhiteFinish schreef:Le(m)x-3 schreef:gewoon de vin doorlussen dat hij altijd blijf draaien, heb ik ook gedaan en werkt super, altijd goeie koeling ook
krijg je zo geen foutcode van je ecu??
fan is op geen enkele wijze gekoppeld aan de ecu.. alleen via de tempsensor op je vulhals.
als je nu een geschakelde 12V naar de fan zou doorlussen die op je contact aangesloten is dan zou je hem laten draaien zodra de auto op contact staat maar goed het lijkt mij niet bevorderlijk voor de fan/motor
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de fan om het geschakelde contact door te lussen.
Heb echt het vermoeden dat er ergens een klem los zit. Er komt namelijk ook geen 12 V binnen aan de ingangszijde van de temperatuurschakelaar/ 2p sensor.
Gaat morgen het luchtfilter huis + aanverwante maar eens loshalen en meten. Moet tot m'n nieuwe bumper passen
Maar mocht er iemand nog wat binnen schieten, of wat ik nog kan testen PLEASE let me know.
Heb echt het vermoeden dat er ergens een klem los zit. Er komt namelijk ook geen 12 V binnen aan de ingangszijde van de temperatuurschakelaar/ 2p sensor.
Gaat morgen het luchtfilter huis + aanverwante maar eens loshalen en meten. Moet tot m'n nieuwe bumper passen
Maar mocht er iemand nog wat binnen schieten, of wat ik nog kan testen PLEASE let me know.