(how to) thermalspacers intake installeren V6

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

(how to) thermalspacers intake installeren V6

Bericht door turbulence »

DEZE FAQ IS GEMAAKT DOOR: HIWO (editted by turbulence) HEEL ERG BEDANKT DAT JE DEZE INFO MET ONS WIL DELEN!

Wat zijn thermal Spacers en wat doen ze ?

Afbeelding

Thermal spacers zijn pakkingen van een speciaal materiaal; ''Phenolic laminate'' genoemd wat ervoor zorgt dat dat de warmte van je cilinderkop minder makkelijk wordt doorgegeven aan je inlaatspruitstuk.

aangezien er bij een optimale verbranding zoveel mogelijk zuurstof in de lucht moet zitten ( en warme lucht minder zuurstof moleculen bevat dan koude lucht) is dit dus een ideaal iets om je intake iets minder warm te laten worden met als gevolg een betere verbranding en een kleine vermogenstoename.

De spacers zijn speciaal gemaakt voor de mx3 V6.

WAAR TE KOOP???

http://jeroentje.nl/index.php?page=prod ... d=60195050

€ 129,00

** LET OP: er zijn speciale kits voor de k8, KLDE en KLZE, dit omdat de inlaatvorm anders is bij een k8 tov een KL motor.

** LET OP: montage van deze pakkingen op een curved neck KLZE kunnen problemen opleveren met de ruimte tussen de inlaat en de veerpootbrug!


Enkele punten die verbeterd zullen worden zijn:
* Koelere intake behuizing , en lucht doorvoering -> Meer vermogen
* Minder benzine verbruik
* Vervangt standaard pakkingen
* Herbruikbaar


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

op deze afbeeldingen is duidelijk te zien dat de temperatuur van de inlaat aanzienlijk gezakt is tov montage met de oringele pakkingen ( verschil van 16 graden celcius tijdens stationair loop, maar tijdens normaal gebruik (60mph cruisen) valt het mij wel tegen want hier wordt maar een verschil geboekt van 1.5 graad celcius

tijdens de dyno is wel gebleken dat er een kleine winst in vermogen is ( rond de 8PK en koppelwinst van 12.5NM)



INSTALLATIE EN DEMONTAGE INLAATSPRUITSTUK:

goed, nu komt het leuke werk, want natuurlijk moet eerst alles UIT elkaar voor dat we de pakkingen kunnen monteren.

Wat ben je nodig?

Punt bek tang (voor de slang klemmen)
Doppen set
Steeksleutel set
Moment sleutel
Doeken om dingen schoon te maken ( en om het zweet van je hoofd te vegen)
Vloeibare pakking
Intake cleaner


Tip : markeer alles goed , maak desnoods foto’s, het kan altijd helpen


1 Als eerste moet je zorgen dat je druk van de brandstof leidingen haalt.
dit doe je door je brandstof pomp los te koppelen.
de brandstofpomp vind je onder de achterbank. zodra de achterbank eruit is zie je een vierkante plaat zitten, hieronder zit de benzinepomp gemonteerd in de benzinetank hier zie je meteen in het midden de connector zitten voor de brandstof pomp.

Nu start je eerst de auto, daarna trek je de connector los, en de auto zal daarna nog even lopen en van zelf uitvallen.
Zet dan de auto van het contact af.

2 Haal de + pool van je accu af en demonteer de veerpootbrug

4 Verwijder de bougie kabels en bekijk dan meteen alle bougie gaten na op eventuele olie, dit zou kunnen betekenen dat de kleppendeksel pakking kapot is. Vergeet niet de kabels te markeren in overeenstemming met de locatie op de ontsteking en de cilinder waar ze op moeten

5 Haal dan de connectors los van de krukas positiesensor, koelvloeistofsensor en knocksensor (deze vind je bij het linker rondje op onderstaande foto)
Dan haal de stekkertjes los van de TPS, benzine injectoren ( deze vind je bij de rechter rondjes op onderstaande foto)

Afbeelding

6 Verwijder de vacuumslangen van de carterontluchtingvan het blok

Afbeelding


7 Verwijder de gaskabel van het gasklephuis

Afbeelding

8 Verwijder de electrische connectoren van de VRIS kleppen

Afbeelding

9 Verwijder voorzichting de Vacuum slangen en overige slangen , de meeste zitten rond het gasklep huis , de slangen van je vris kleppen kun je laten zitten.

LET OP!!: zorg dat je goed onthoud WAT waar moet anders heb je straks wel een nieuw setje pakkingen er tussen maar een mx die niet of niet goed loopt er voor terug. zoals eerder vermeld ''BIJ TWIJFEL OF FOTOS MAKEN OF LABELEN VAN DE SLANGEN''

Afbeelding

10 Onder het gasklep huis zitten nog een paar connectors die los moeten, 1 zit onder het huis(achteraan) en 1 zit ernaast (stappen motor)
Aan de rechter zijde van het gasklep huis zitten nog 2 connectors, deze moeten ook los.

Afbeelding

Afbeelding

11Goed.. nu zijn alle stekkertjes wel los, tijd om het gasklephuis los te halen. Het gasklephuis heeft een handige werking. door het gasklephuis heen loopt warme koelvloeistof. dit wordt gebruikt om het stationair toerental te regelen. enige nadeel is, wij moeten daar dus bij, dus dat zal ook los moeten. Onder het gasklephuis zit de aansluiting voor het koelvloeistof wat erdoor heen loopt, haal deze er voorzichtig af, bij het verwijderen zal je een klein beetje vloeistof verliezen. Gewoon een doekje eronder houden zodat niet alles vies word.

je kunt de slang nu wegleggen, wat handig is om er even een bout in te draaien zodat er geen vloeistof uit blijft lopen.

Afbeelding

12 verwijder de 2 moeren en de 2 bouten aan de voorkant van het gasklephuis, nu kan je voorzichtig hem naar je toe trekken, als je hem een stuk naar voren heb getrokken zie je nog een slang zitten aan het huis (logisch, want de koelvloeistof gaat er aan de voorkant in, dus het zal er ook weer uit moeten) nadat je deze losgemaakt hebt hier ook even een boutje indraaien zodat er geen koelvloeistof uit blijft lopen en je gasklephuis is klaar om verwijderd te worden.

13 De pcv (carterventilatiepijp die bij het gasklep huis aankomt, zit links achter op het blok vast, deze moet je los koppelen i.v.m het loshalen van de intake.

14 Dan is er de zogenaamde “bitch-bold” die zit net uit het midden aan de bestuurderskant
Het probleem is dat de pcv leiding er langs loopt en je er dus heel moeilijk aankomt.
TIP: zorg voor een korte dop-sleutel , deze krijg je er net achter gestopt en kan je net ver genoeg draaien zodat het boutje loskomt. Gelukkig hoef je het niet meer vast te maken later…

15 Verwijder de brandstof leiding van de injector rail (rechts) en de brandstof retour leiding (rechts ) en de vacuum slang van de fuelpressure regulator (boven de retour leiding).
Hou hier ook wat doeken klaar want er loopt wat benzine uit.
De leidingen zitten goed vast, dus je moet wat kracht zetten.
TIP : markeer de benzine toevoer en retourleiding voordat je ze demonteerd. je zult niet de 1e zijn die niet snapt waarom de mx niet starten wil

16 Verwijder nu alle boutjes van de intake , als het goed is staan er allemaal 8’ten op.
Zijn in totaal 8 bouten en 4 moertjes.

17 Als het goed is is de intake nu los en kan je het eraf halen, het makkelijkste is om het even met 2 man te doen.
controleer voordat je hem er helemaal afpakt of alles goed los is, en dat je nergens blijft haken

18 Voor de veiligheid kan je poets doeken of papier in je intake poorten doen , zo kan er geen vuiligheid inkomen.

Afbeelding

19 Nu kan je beginnen met alles schoonmaken en alle oude pakking resten verwijderen, de pakkingen van je intake zijn gemaakt uit 1 stuk en is dus zo te verwijderen. De pakking van het gasklep huis is ander materiaal en zit waarschijnlijk goed vast gekoekt . maak dit allemaal goed schoon maar pas op dat je geen krassen maakt want dat kan de afdichting tegenwerken

20 Bij de kit zitten nieuwe bouten geleverd, dit omdat de pakking dikker is als origineel, daarom moeten de oude bouten uit de cilinderkop verwijderd worden, het zijn er 4 in totaal.

Afbeelding

TIP: dit gaat het makkelijkste met 2 moertjes erop en dan in tegengestelde richting tegen elkaar vast draaien, en dan kan je ze eruit draaien, hetzelfde doe je met de nieuwe draad einden, deze draai je erin met de KORTE kant , draai ze zo dat ze net de bodem raken , draai ze HANDVAST aan
Doe dat ook alvast op je intake waar je gasklep huis komt, nu heb je de ruimte ervoor.

21 kijk dan of de thermal spacers passen , soms kan het zijn dat ze niet helemaal passen en moet je ze met een Dremel op maat maken. ( LET OP: hierbij kan de GARANTIE vervallen)

22 Leg een pakking op de cilinderkop, gevolgd door een thermoblock en dan weer een pakking. Je krijgt dus een pakketje van 3 delen in totaal. daar tussen in kan je wat vloeibare pakking smeren, zodat deze niet gaan verschuiven als je de intake weer erop zet.

Afbeelding


** MONTAGE EN TERUGPLAATSEN INLAAT

23 Plaats voorzichtig de intake weer erop , en kijk dat hij overal even goed zit en niks raakt.

24 Vervang de standaard boutjes door de nieuwe verlengde bouten.

25Draai de bouten aan met een kracht van 14-18 lb-ft (19-25N*m) , draai ze niet TE vast anders beschadig je het schroefdraad van je blok. Dit is aan te raden om te doen met een momentsleutel

26 Sluit alvast dingen aan waar je makkelijk bij komt, vooral daar waar het gasklep huis straks weer komt.

27zet je gasklep huis weer erop , dit is hetzelfde als stap 25

28 Bij deze stap kan er voor kiezen of je je koelvloeistof door je gasklep huis wil laten lopen of dat je ze met elkaar doorverbindt, ik raad iedereen aan dit gewoon zo te laten, bij het doorlinken buiten het gasklephuis om is er grote kans op onregelmatige stationairloop, maar deze keus is geheel aan jezelf

29 Sluit alle connectors en slangen weer aan. sluit de gaskabel weer terug aan op het gasklephuis en zorg ervoor dat deze niet te slap hangt of te strak staat

30 als alles weer aangesloten is kan je de auto starten, bekijk dan nog even alles goed i.v.m lekkage etc..
Als je auto slecht loopt kan het waarschijnlijk zijn dat een vacuum slang verkeerd zit of kapot is. controleer dan goed waar de fout zit, daarom is het dus handig om foto's en labels te maken zodat je dit probleem niet tegenkomt.

30 je kan er nog voor kiezen om een filter te zetten tussen je PCV leiding die naar je blok loopt , zo komt er minder vuil/olie je intake in, deze zijn online wel te koop voor rond de 10 euro en komen op de 3weg splitsing vlak bij je gasklephuis

32controleer de dagen erna nog of alles goed vast zit en of er niks lekt

DEZE FAQ IS GEMAAKT DOOR: HIWO ( editted by turbulence)

voor toevoegingen op aan/opmerkingen graag een PB







Search tags:

inlaat intake outlaw thermoblock temperatuur intakemanifold
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Kleine toevoeging

Ook bij de klze zijn er zelfs 2 verschillende soorten pakkingen. Curved neck en straight neck.

Vooral de mensen die met een curved neck rijden zou ik aanraden om het gasklephuis eraf te halen en even te kijken naar de vorm van die pakking.


Tevens om de benzinedruk van je leiding af te halen kan je ook je tankdop eraf draaien en je injectorenzekering eruit halen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Nog even een kleine toevoeging van het gasklephuis.

Heb hem ook geinstalleerd en ik rij met een curved neck rond. Daarvoor heb je de pakking nodig op de afbeelding (je ziet hier ook mooi het verschil in dikte)

Afbeelding
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie