Hieronder staan diverse vragen en antwoorden met betrekking tot smeermiddelen. Mocht je toevoegingen of vragen hebben. Neem dan contact met mij of een van de andere moderators op. Dit kan via de PB of Email knop.
Welke taken moeten smeermiddelen vervullen?
Ze moeten wrijving en slijtage van glijdende of draaiende machineonderdelen verminderen en beschermen tegen corrosie. Daarnaast moeten ze koelen, conserveren, afdichten, de motor schoonhouden, het verbuik verminderen en het vermogen verhogen.
Wat verstaat men onder synthetische olies?
De moleculen van synthetische olies worden kunstmatig opgebouwd uit koolwaterstof of andere verbindingen. Uitgangsproduct daarbij is gewoonlijk aardolie.
Wat voor eigenschappen hebben synthetische olies?
Een zeer goed viscociteits-temperatuurgedrag, d.w.z. bij wijze van spreken een ingebouwde multigrade karakteristiek. Daardoor kan een zeer goede afschuifstabiliteit worden bereikt. Bovendien zijn ze erg temperatuursbestendig en hebben ze ook bij koude zeer goede smeereigenschappen.
Wat verstaat men onder de viscositeit van een olie?
Het is de maat voor de traagvloeibaarheid van een olie.
Waardoor wijzigt zich de viscositeit van een olie?
Door temperatuurschommelingen (warm = dunvloeibaar / koud = dikvloeibaar), maar ook door afschuiving en toevoeging van brandstof (dunvloeibaar) of veroudering en doordat er verbrandingsroet bijkomt (dikvloeibaar).
Op welke manier kan men smeerolies aanpassen aan speciale eisen?
Door additieven toe te voegen (bij olies van topkwaliteit zijn tot 25% additieven).
Wat betekent "SAE" bij de indeling van de viscositeitsklasses (b.v. SAE 15W-40)?
SAE is de afkorting voor "Society of Automotive Engineers" (Vereniging van Automobielingenieurs/USA).
Wat betekent de afkorting "HD" bij de benaming van een olie?
"Heavy Duty" - voor zeer zware belasting (gewoonlijk bij dieselmotorolies voor vrachtwagens).
Kan men olies voor vrachtwagens gebruiken voor motoren?
De meeste niet. Bepaalde additieven die nodig zijn in een vrachtwagenmotor, veroorzaken in ottomotoren gloeiontstekingen en leiden zodoende onder bepaalde omstandigheden tot motorschade.
Waardoor wordt motorolie aangetast in zijn werking?
Door ouderdom, stof, metaalslijpsel, slechte brandstof, verbrandingsresten en water, maar ook dor te lage of te hoge olietemperaturen.
Welke viscositeitsbereiken mogen bij moderne motoren worden verwacht?
Ongeveer 5W-30 tot 20W-50. Omwille van afnemende afschuifstabiliteit moet een te grote viscositeitsspreiding (bv 0W-60) worden vermeden.
Hoe bereikt men een multigrade karakteristiek van motorolies?
a) Door het gebruik van olies met een hoge viscositeitsindex, b.v. synthetische olies of
b) door het gebruik van viscositeitsindexverbeteraars of
c) door combinatie van a) en b).
Wat zijn viscositeitsindexverbeteraars?
Zeer grote moleculen die de multigrade eigenschappen van een olie bij hoge temperaturen verbeteren.
Nadelen: door afschuiving verliezen ze hunn werkzaamheid (olie wordt dunner) en leiden ze tot vervuilingen, met name aan de zuiger.
Kan men minerale olie en synthetische olie mengen?
Ja. Dat kan vandaag de dag zonder problemen.
Kan een motor die lang met synthetische olie heeft gelopen zonder problemen overschakelen op minerale olie?
Ja. Men mag echter niet automatisch dezelfde efficiëntie van de olie verwachten, ook niet van het additievenpakket, dat bij synthetische olies meestal is ontworpen voor grotere prestaties.
Kan een motor die lang met minerale olie heeft gelopen zonder problemen worden omgesteld op synthetische olie?
In principe wel, hoewel slijtage niet ongedaan kan worden gemaakt. Door het gebruik van synthetische olie wordt zo'n motor meestal duidelijk gereinigd van verbrandingsresten - met name aan de zuigers -, hetgeen korte tijd kan leiden tot hoger olieverbruik, dat zich daarna echter weer stabiliseert voorzover de motor technisch in orde is.
Kan het aan de olie liggen als een tweetaktmotor olie uit de sterk verkoolde uitlaat gooit?
Ja. Vaak is echter een te rijk gedoseerde afstelling van de oliepomp de oorzaak, wat door de garage kan worden gecontroleerd. Eventueel overstappen op olie van betere kwaliteit.
Wat voor voordelen bieden OW-olies in motoren?
Geen. OW-olies zijn bijvoorbeeld bij alle Japanse modellen niet toegelaten, aangezien er slijtage aan de transmissie kan optreden. Bovendien moet men er bij natkoppelingen rekening mee houden dat de koppeling gaat slippen, omdat er olies ter vermindering van het brandstofverbruik in motoren meestal wrijvingswaardeverminderaars bevatten.
Kan men olie voor motoren ook gebruiken in een automotor?
Olie voor motoren in de automotor: ja, mits de voorgeschreven specificatie klopt
Kan men olie voor een automotor ook gebruiken voor motoren?
Niet altijd. Olies voor motoren zijn meestal duidelijk afschuifstabieler (vanwege geïntegreerde transmissie) en thermisch stabieler ontworpen, maar daarom minder geschikt voor extreem winterbedrijf.
Is synthetische olie schadelijk voor natkopppelingen?
Nee. Alleen het gebruik van synthetische olies voor auto's kan leiden tot koppelingsproblemen, aangezien daaar vaak wrijvingsverminderende additieven worden gebruikt.
Wat voor voordelen heeft ricinusolie?
In tweetaktmotoren heeft ricinusolie in theorie de beste smeereigenschappen. Weliswaar is de motor vaak na één race vervuild en moet hij gereinigd worden. Bij viertaktmotoren wirdt ricinusolie alleen dan gebruikt als er methanolbrandstof wordt ingezet (bvb speedway).
Waarom lijken raceolies vaak dunvloeibaar?
Door de lagere viscositeit kan in de viertaktmotor extra vermogen worden gevonden. Bij een 750cc motor ca. 2 PK. Maar let op: gewoonlijk is zeer dunne raceolie alleen geconcipeerd voor kort gebruik in een race. Daarom zien de teams bijvoorbeeld in endurance-races af van het gebruik van dunne olie om de houdbaarheid van de motor over lange afstand te garanderen.
Bewerken raceolies in principe een verhoging van het vermogen?
Niet per se. Raceolies kunnen ook ontworpen zijn op maximale houdbaarheid, b.v. voor endurance-races.
Is bij hoge belasting van een tweetaktmotor een speciale mengverhouding vereist?
Gewoonlijk is dat niet nodig. In geval van twijfel kan men echter iets meer olie bijvullen.
Hoeft kwaliteit hoogwaardige olie minder vaak te worden vervangen?
Eigenlijk wel, maar de verversingsintervallen worden door de producenten bindend opgegeven.
Wat is er tegen het gebruik van goedkope olies als men de olie ter compensatie vaker ververst?
Aan goedkope olie kan van meet af aan te hoge eisen worden gesteld, waardoor slijtage of vervuiling ontstaat.
Kan men met raceolies een verhoging van het octaangehalte bereiken?
Bij tweetaktmotoren in principe wel, maar zelfs bij hogere oliedosering nauwelijks noemenswaardig en het is bovendien verboden.
Heeft een motor met aparte transmissie en droogkoppeling een speciale motorolie nodig?
Omwille van de betere thermische stabiliteit valt het gebruik van een synthetische motorolie aan te raden.
Hoe hoog mag de olietemperatuur oplopen?
De gewoonlijk in het oliecarter gemeten temperaturen zijn niet doorslaggevend. De hoogste temperaturen ontstaan aan de zuiger (1ste ringgroef) en kunnen tot 300 graden Celcius bedragen. Het punt waarop een motor het begeeft, is zeer verschillend. Sommige motoren verdragen oliecartertemperaturen van 160 graden Celcius, bij andere is 125 graden Celcius al hoogst bedenkelijk.
Kan men ook andere viscositeiten gebruiken dan zijn voorgeschreven?
Ja. De vicositeit alleen zegt niets over de kwaliteit van een olie.
Hoe hoog liggen de typische metaalgehaltes in gebruikte olies?
Na 5.000 km vindt men een ijzergehalte van tot 100 mg/kg in gebruikte olies. Koper, lood en aluminium b.v. liggen veel lager.
Hoe ontstaan emulsies in de carterventilatie?
Door uitcondenseren van olienevel en water. De emulsies verdwijnen als men de motor goed warm laat lopen resp. als de buitentemperaturen stijgen. Geringe hoeveelheden kunnen geen enkel kwaad.
Kan een motor aan vermogen verliezen door slechte of verkeerde olie?
Ja: ten eerste door slijtage, ten tweede door te hoge vicositeit (te dik vloeibaar) en tenslotte door een gebrek aan verbinding door wrijvingskracht aan de natkoppeling (slippende koppeling door olie voor auto's).
Kan men, b.v. op lange toeren in het buitenland, gewoon andere olie bijvullen? In principe wel, hoewel idealiter een speciale, niet al te dunne olie.
Zijn er motoren die niet mogen lopen met synthetische olies?
Ja, namelijk oldtimers resp. klassieke motoren. Daarnaast motoren die erg veel kilometers met uitsluitend minerale olies hebben gemaakt en reeds verhoogd olieverbruik vertonen.
Hebben motoren met een grote cilinderinhoud andere olie nodig dan motoren met een kleine cilinderinhoud? Nee.
Wat voor speciale eigenschappen moet een transmissieolie bezitten?
Zijn smeerfilm moet bijzonder drukbestendig zijn door geschikte additivering, hij mag geen schuim vormen, moet corrosie verhinderen, warmte afleiden en goed dichtingsverdraagbaar zijn. Het is belangrijk altijd de aanbeveling van de producent in acht te nemen (b.v. API GL 4 indien vereist).
Aanbevolen voor de mx-3
MotorolieCompleet droog 4.9 L
Olievervanging ex filter 3.7 L
Olievervanging inc filter 4.0 L
Aanvolen olie: 10W30
Versnellingsbak olie
Capaciteit 2.7 L
Olie (alle seizoenen) SAE 75W-90
Olie (boven 10 graden celcius) SAE 80W-90
Stuurbekrachtigingsolie
Aanbevolen olie: ATF M 3 of Dexron ll
Capaciteit B6 DOHC 0.8 L , K8 1.2 L
Remvloeistof
Aanbevolen: Dot 3 (dot 4 wordt ook vaak gebruikt)
Capaciteit: ??? (2 flesjes?)
Faq Smeermiddelen
Moderator: Moderators
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Faq Smeermiddelen
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences