1.6 -> 1.6 Turbo swap

Plaats hier jouw projecten...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Wel een zeer effectieve gadget!! :wave:
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Vandaag me turboblok weggebracht naar de revisie specialist, die gaat eens ff kijken wat de staat van het blok is en waar nodig ff wat onderhoud plegen. Hoop volgende maand te beginnen met de swap.


Ondertussen ben ik nog eens gaan nadenken over de aanpak wat betreft de snelheidsmeter en toerenteller aangezien me huidige en nieuwe ecu 2 compleet verschillende zijn.

Ik was aan het denken om me huidige ecu 1.6 '98 te behouden maar het hele motormangement af te koppelen en alleen de sneldheidsmeter en toerenteller via de versnellingsbak en ecu te laten lopen. Het turbo blok wordt dan behalve op de 2 punten door de nieuwe 1.6 turbo ecu gerund.

Vraag is, gaat dit werken enzo nee waarom niet ??
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Ok, ik ben nog eens aan het denken geweest over de aansluiting van de toerenteller en de snelheids meter bij de swap van ODB II naar I en de aansluitingen tussen digitaal en analoog.

1e vraag. Kan de versnellingsbak sensor van een oud type (analoog) omzetten op een nieuwe type versnellingsbak? Dus eigenlijk de spoel vervangen door tandwieltjes.

2e vraag past het klokkenhuis van een oude type mx-3 in een nieuw type (volgens mij wel) en past een klokkenhuis van een 323 ook in de mx-3?
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik weet dat ze bv bij een renault twingo ( digitale lcd km teller ) met een swap , ook iets ombouwen
ze leggen er vaak een renault GT 5 turbo blok in
dit is een analoog systeem , en de twingo digitaal

dus het zou ook bij de mx om te bouwen zijn lijkt me

miss eens in america kijken op het forum

swap moet toch vaker gedaan moeten zijn ?
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

het blok heeft natuurlijk al in een mx-3 gedraaid, die van Raymond. Echter die had een oud type, met een analoge bak en tellers net zoals de 323 dat had.

Zelf heb ik het nieuw type. Er zal zeker een oplossing voor zijn.
Dacht in 1e instantie om de huidige ecu, bak en tellers te handhaven en dan alleen de versnellingsbal sensor via de huidige ecu te laten lopen.

De rest van het motormanagement gaat via de nieuwe ecu.


Andere optie is idd de oude bak (of alleen sensor) en oude tellers gebruiken.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Hoihoi,
Je kan idd de oude type teller in het nieuwe dash plaatsen,
(hebben wij ook gedaan bij het dash ombouw ;) )
Maar er zijn wel een aantal kleine aanpassingen nodig...

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Hierbij maar eens een kleine update.

Het blok is terug van het revisiebedrijf waar ze onder andere de kop hebben moeten vlakken, deze was krom getrokken door de hitte, cilinders gehoond, klepzetels geslepen, nieuwe keeringen, nieuwe zuigerveren en alles goed schoongemaakt.

Verder heb ik samen met mijn monteur Gaston (kerel wil ook eens genoemd worden :mrgreen: ) de kop erop gezet en heb ik het blok voorzien van een mooi kleurtje (zie link)
http://picasaweb.google.nl/dem.jacobs/SwapTurbo?authkey=bae0CTyBDuM

Komende tijd het blok verder in orde brengen, nieuwe distributieriem, spanrol en meelooprol gelijk maar een nieuwe waterpomp erop. Daarna ff de wagen APK klaar maken en hopen dat ie met de huidige slechte motor er nog ff doorheen komt, dan kunnen we hem schorsen en richten we ons op de eigenlijke swap.

We houden jullie op de hoogte.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ziet er goed uit joh
gaat al snel de goeie kant op zie ik 8)
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je auto geschorst is, moet je hem dan niet opnieuw apk keuren wanneer je de auto weer aanmeldt?

Anders zou je apk een beetje dubbelop zijn.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

schorsing is in principe altijd voor een jaar.
dus als de auto aan het einde van de rit is zal je em zoiezo opnieuw voor apk moeten laten gaan.
schors je em voor 3 maanden hoeft er volgens mij geen nieuwe apk op.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Plaats reactie