Het eerste gedeelte van het verhaal gaat over de afstelling van je gasklep. Wanneer deze helemaal schoon is moet ie zo dicht mogelijk op je gasklephuis zitten. Is ie dat niet en zit er speling tussen de klep en het huis dan kun je die op de volgende manier aanpassen.
Draai de gemarkeerde schroef op je gasklephuis zoveel mogelijk los, als het goed is komt je klep nu los te zitten en zal tegen je gasklephuis gaan liggen. Als ie daar netjes op rust draai je de schroef weer rustig vast. Zodra je ziet dat de klep weer gaat bewegen zit je op het goede punt. Draai nu de moer die onder de schroefkop zit vast rinchting je gasklephuis. Nu zit je klep weer in de juiste positie.
Nu de afstelling van je TPS (throttle position sensor). Je hebt nodig een voelmaatje en een multimeter. De voelmaatjes die je nodig hebt zijn 0.3 en 0.4 mm zijn, oftewel 0.012 en 0.016 inch.
Op de volgende foto staat je gasklephuis afgebeeld, let op de met rood gemarkeerde punten, dit is gedaan zodat je je gasklephuis op de juiste manier bekijkt, anders neem je dadelijk de verkeerde pinnen. Op dezelfde foto zie je ook de pinnen A en B gemarkeerd.
Volgende stap is de continuïteit te meten tussen de pins A en B. Volgens mij bedoelen ze hiermee dat de 2 pins in verbinding moeten staan, dit kun je met de multimeter meten. (even een aanvulling gevraagd van iemand die precies weet welke functie dit is). Er is een verbinding nodig. Mocht dit er niet zijn, geen paniek, dit kan voorkomen zeker als je van te voren de klep opnieuw hebt gesteld.
De volgende stap is om de voelermaat 0.3mm (zie volgende foto) en maak de 2 schroeven waarmee de TPS vast zit los. Draai de TPS voorzichtig in de juiste plaats, let op hij hoeft maar heel weinig te bewegen. Beweeg de sensor (met de voelermaat 0.3 nog steeds op zijn plaats) totdat je een continue verbinding hebt op pin A en B van je TPS. Wanneer je een continue signaal hebt dan kun je door naar de volgende stap.
Volgende stap is om de 0.3 mm voelermaar te vervangen door de 0.4 mm voelermaat. Als het goed is heb je nu geen verbinding op pin A en B. Mocht dit niet het geval zijn dan zul je de TPS nog een keer moeten afstellen met de 0.3 mm.
Samenvattend moet je zonder voelermaat en met de 0.3 mm voelermaat een continue verbinding hebben op pin A en B. Met een voelermaat van 0.4 moet er geen verbinding zijn. De 0.4 mm zal dus je gasklep iets openen ten opzichte van de ruststand. Het verschil in de 0.3 en 0.4 mm is het punt waarop het signaal op pin A en B veranderd.
Klopt het bovenstaande, dan kun je de TPS weer vast zetten. Let wel op dat je de schroeven om en om vastdraaid zodat je TPS niet verschuift ten opzichte van je afstelling, gebeurt dit wel dan zul je opnieuw moeten beginnen.
Je kunt wanneer je TPS vastzit de boel nog een keer controleren met de 2 voelermaten.
Hiermee is je TPS goed ingesteld, het is natuurlijk wel aan te raden om je pakking tussen gasklephuis en intake te vervangen. Te verkrijgen bij de Mazda dealer maar beetje lastig te vinden op hun tekeningen (spreek uit ervaring, je hebt een overview van de wagen nodig daar staat ie op, niet op het plaatje met de gasklephuis).
Na het terug plaatsen van de je gasklephuis moet je de stationiar weer opnieuw afstellen. Om dit te doen laat je de wagen warm lopen en plaats je een jumper (paperclip) tussen de TEN en GRN van je “zekeringbox”, en stel met je stationiar schroef de motor af op de idle stand. (750 -800 rpm). Verwijder hierna de jumper. Hiermee is het afstellen geregeld. Heb geduld wanneer je wagen nog niet gelijk lekker blijft lopen, geef hem de kans om aan de nieuwe afstelling te wennen.
Suc6 Blacksheep,
translated from mx-3.com user Tunes67
TPS afstellen 1.6
Moderator: Moderators
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
TPS afstellen 1.6
Zoals gevraagt.