Koelslangen zuigen plat

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Koelslangen zuigen plat

Bericht door Raymond »

Hallo,

Had gehoopt dat het nu wel zon beetje alles was, maar nu merk ik als ik de motorkap met koude motor open trek dat de koelslangen zich plat hebben gezogen! Op de afbeelding zijn dit dan de slangen Nummer 1 en nummer 2 (en nummer 2 is de laagste slang die daar onder zit!).

Als ik dan de gele dop open draai hoor ik echt tssss en dan trekken de slangen bij maar dan staat er natuurlijk te weinig water in de slangen. Dit water heeft ie naar het expansievaatje toe gegooit, hij haalt het er echter niet meer uit.

Verder is het zo dat als ik in de slangen knijp dat ik bij nummer 3 op de afbeelding (is iets waar allemaal koelslangen naartoe gaan) daar hoor ik een knarsend geluid, ik neem niet aan dat dit normaal is? Wat is dit en wat zou dit kunnen zijn?

Slang nummer 2 wordt helemaal niet warm, ook dit vind ik vreemd ik weet niet of dat bij jullie ook zo is?

Het is volgens mij niet zo dat hij het water verbrand, want het waterniveau in het expansievatje is beduidend gestegen (geen olie).

Afbeelding

Kan iemand mij helpen? Want het lijkt me niet normaal!

Alvast bedankt
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

thermosstaat miss kapot ?
geen dure grap overigens
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

dat knarsende geluid heb ik ook. is volgens mij normaal hoor.. wat het precies is weet ik niet... aangezien je zegt bij nr 3 zal het ergens bij het thermostaathuis wegkomen.

dat de koelslang plat zuigt zou kunnen komen omdat bij een koude motor er minder ''volume'' in de slangen zit. als het water warmer wordt stijgt de druk en zal de slang ook weer teruguitzetten dus niks om je druk over te maken.

nr2 is de slang van de radiateur naar het overslagventiel welke bij een te hoge druk koelvloestof dumpt in het reservoirtje.

dat die koud is zou kunnen kloppen, aangezien er bij normaal gebruik geen overdruk moet zijn waardoor er alsnog warme koelvloeistof gedumpt wordt.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Met slang 2 bedoel ik de volgende slang:
Afbeelding
(beetje geknoeid!)

Deze zuigt ook plat, en is constant koud. Alleen ik vind het zo vreemd dat de slangen plat zuigen, op het moment dat de motor warm is, staan ze wel weer gewoon goed.. alleen als ik dan de gele vuldop los draai zie ik gewoon dat het water maar voor de helft gevult is?! Dit kan niet normaal zijn..

Het water is bij de vuldop maar half gevult, terwijl ik genoeg water in het expansievatje heb zitten. Dit water zuigt hij dan niet terug het circuit in. Ik vind het zo vreemd dat de slangen zich samen knijpen zodra de motor afkoeld, ik weet niet of jullie dit ook hebben maar lijkt me niet?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

De motor mag de slangen niet plat zuigen, dit duid op te weinig water/koelvloeistof

Vul eerst de koelvloeistof bij (op het blok) met koude motor. Laat daarna je auto warmdraaien, uitzetten VOORZICHTIG de dop eraf draaien (kan heet water inzitten) en weer bijvullen totdat ie tot het bovenste punt is gevuld

Als slang nummer 2 nooit warm wordt betekent het dat je thermostaat kapot is.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Oke, thermostaatje is iets van 20 euro volgens hbase dus dat is goed te doen. Ik denk dat de koelvloeistofdruk dop ook stuk is zoals arjan hier beschrijft:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... ght=vacuum

Ik merk namelijk niet dat hij water uit het expansievatje uit neemt, het vatje vult zich alleen maar meer maar wordt niet minder.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Zet maar een nieuwe vuldop op je radiator. Die werkt niet goed.
Er kan dus wel vloeistof uit het systeem naar het vaatje, echter niet meer terug. Doordat de vloeistof krimpt krijg je onderdruk wat normaliter aangevuld wordt uit het expansievaatje. Bij jou gebeurt dat dus blijkbaar niet.

Je zegt dat die slang no2 niet warm wordt. Als je de koude motor gestart hebt duurt het wel even voordat die warm wordt hoor. Gewoon wachten tot je temp meter in je dash de normale temp weergeeft. Dan pas gaat er meer circuleren doordat de thermostaat gaat werken.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Okee.. ga ik dat eerst proberen...

Ik bel net de mazdadealer... 32,.. EXCL. BTW :shock: Voor zon dopje!? :shock: Die heb ik dus maar even niet besteld :nut: dadelijk even langs de sloop!
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Heb bij een automaterialenzaak bij mij om de hoek ene gehaald voor nog geen 7 euro en hij had hem dus ook nog netjes op voorraad! Nu maar afwachten dan ;)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Klopt, het probleem zit hem in de drukdop, na afkoellen ontstaat er een vacuüm hij moet dus ergens lucht van buiten naar binnen aankunnen zuigen via de drukdop. als deze kapot is of verstopt o.i.d dan zuigen de slangen dus vacuüm.
*Technical service Mazda mx-3.*
Plaats reactie