COLD AIR INTAKE V6

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

MichielB
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2008, 20:24
Locatie: Breda

COLD AIR INTAKE V6

Bericht door MichielB »

Ik heb zojuist het forum afgezocht maar niet echt kunnen vinden wat ik zocht.

De vraag is eigenlijk eenvoudig, ik wil een CAI op mijn V6 maar ik weet niet welke nu goed zijn en of het verstandig is om er eentje te monteren?

Je zit natuurlijk met je luchtmassa meter die er tussen moet, de stationair slang die er op aangesloten dient te worden, en de buis die naar je radiotor gaat moet ook ergens op aangesloten worden lijkt mij.

Wat ik wel weet is dat je op de carter ontluchting een filtertje kan monteren.

Is er iemand die mij kan vertellen welke set of spullen ik allemaal moet hebben en waar ik deze kan halen?!

Bedankt!
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

hey... probeer in de zoekfunctie eens "cai" dan krijg je genoeg topics hierover.
MichielB
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2008, 20:24
Locatie: Breda

Bericht door MichielB »

Daar heb ik al opgezocht maar echt duidelijk wordt het me nog niet. Er zijn er meerdere hier met een CAI op de V6 volgens mij maar echte specificaties en wat je nodig hebt kan ik zo 1,2,3 niet vinden...
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Wat je nodig hebt voor een CAI...

Een rubberen verbindingstuk vanaf het gasklephuis.

Dan eventueel een rvs buis of je kan gelijk de VAF erop aansluiten.

Daar na een 90 graden bocht naar beneden.

Dan een rechte buis met de filter eraan.

http://www.tp-tuning.com/index.php?cPath=44_99
Suc6 ;)

Groeten Dennis.
MichielB
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2008, 20:24
Locatie: Breda

Bericht door MichielB »

De VAF is dus de luchtmassameter (LMM)?

En je slang naar je radiator en je stationairslang kunnen dan ook aangesloten worden?
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Hallo,

Ik heb laatst zelf nog een CAI gemaakt voor vrij weinig geld. Wat je nodig hebt is eigenlijk vrij simpel:

1. Universele CAI set van autostyle:
Afbeelding
Universal DIY IntakeKit 2 Chromed
Bestelnummer: DK P002
Prijs: €49,00

Het mooie aan deze set is, je hebt bijna alles wat je nodig hebt. Je kunt er zelfs je vacium slangetje op aansluiten dat nu op je originele luchtfilterhuis zit. Het blauwe rubber wat bij de set zit, heb ik zelf niet gebruikt. Ik heb gewoon allemaal de zelfde rubbers van het zelfde merk gepakt, ziet gewoon een stuk mooier uit en je hebt ze meteen in de maat waarin je ze moet hebben!

2. Rubbers voor aansluiting van de buizen op de VAF en het gasklephuis.
Afbeelding
Silicon Reducer Blue 76->68mm
Bestelnummer: DK HS6876
Prijs: €5,75

Nu zul je je waarschijnlijk afvragen waarom ik dit formaat rubbers heb gebruikt. Ik heb op het forum hier gelezen dat als je deze rubbers in warm water legt, ze vrij makkelijk over de VAF (89mm) en de CAI buis (76mm) heen te trekken zijn. Je moet natuurlijk wel ene pakken waar al een beetje verschil in zit ( van 76 -> 68 ) omdat je verschil blijft houden ( 89 -> 76 ).

3. Slangenklemmen.
Het is verstandig om een paar slangenklemmen te kopen. Je krijgt standaard 2 klemmen geleverd, het is echter handig om nog 3 of 4 extra klemmen te hebben. Bij de montage kom je er wel achter waarom ;)(De rubbers goed vast zetten op bv de VAF). Neem dan wel ook van die grote verstelbare slangenklemmen die je dicht kunt schroeven, liefst met n diameter van +- 100mm, dan kun je zelf nog altijd een beetje bijstellen.

4. Klein filtertje of oil catch tank.
Je blijft met het probleem zitten dat je de carterontluchting niet op de buizen kunt aansluiten. Ik heb dit even snel opgelost doormiddel van een carterontluchtingsfiltertje, deze is ook via autostyle te bestellen en kost €5,95. Ik weet dat dit niet de beste manier is, ik heb mensen hier op het forum horen praten over een oil catch tank. Echter heb ik me hier nog niet echt in verdiept.

5. De openluchtfilter zelf.
Zorg er in ieder geval voor dat je een goede openluchtfilter koopt. In mijn geval had ik al een en hoefde ik die dus niet meer aan te schaffen. De open luchtfilter wordt uiteindelijk aangesloten op een 76mm buis, dus houd er rekening mee dat je ook een filter koopt die op deze aansluiting past.

6. Beugeltjes om alles te bevestigen
Je krijgt wat beugeltjes cq. plaatje bij de set bij geleverd die je kunt gebruiken ter versteviging van de buis zodat deze niet alle kanten op gaat tijdens het rijden. Waarschijnlijk is dit niet genoeg en zul je zelf nog even met een metalen plaatje een bevestigingsbeugeltje moeten maken.

Al met al ligt het er aan wat je wilt, maar dit is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Mijn totale kosten waren:
1 x 49,95 Set
3 x 5,95 Rubbers
1 x 5,95 Filtertje
----------------------- +
€ 73,95

Dit omdat ik al een open luchtfilter had, en zelf ook nog wel wat slangenklemmen en beugeltjes had liggen. Als je dit niet hebt, moet je even kijken wat de extra kosten zijn (je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt).

Even een plaatje bij het verhaaltje :clown:

Afbeelding

Hoop dat je er wat aan hebt :)
Laatst gewijzigd door Raymond op 15 apr 2008, 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

heel duidelijk !
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

idd goed uitgelegd :)
MichielB
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2008, 20:24
Locatie: Breda

Bericht door MichielB »

Ja inderdaad, super!
Ik heb nog zo'n carteronluchtingsfiltertjes liggen gelukkig.

Maar waaom een oilcatch op de carterontluchting? Komt daar niet enkel lucht uit dan?

Bedankt!!
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Als ik me niet vergis, zou via zo een filtertje ook koude lucht en rotzooi het systeem in kunnen komen wat wederom weer niet super goed zou zijn. Van de andere kant zou het mogelijk moeten zijn om er een 1 weg klep tussen te zetten, hoe en wat :euh:. Er zal verder altijd wat rotzooi mee komen waaronder ook olie naar mijn idee.. maargoed.. zoals ik al zei, ik heb me hier niet niet in verdiept!

Linkje
Plaats reactie