lamda sombre ofzoiets :? ?)
Moderator: Moderators
lamda sombre ofzoiets :? ?)
ey..
mijn broer heeft dus een corrado..
met katvervanger..
nu verbruikt zijn auto ontieglijk veel ( 1:6 ofzo, standaard g60)
het komt waarschijnlijk door zijn lamda sombre of iets wat daar op lijkt :D
waar zit die nu? ik dacht dat ie voor je kat zit, maar mijn broer zei in je katalysator, want daar zat schroefdraad ofzo waar hij dat ding vast kon maken.
maar als je er dan een katvervanger opzet, kan dat apparaatje er nog : wel in/aan vast/hoe het ook moet
mijn broer heeft dus een corrado..
met katvervanger..
nu verbruikt zijn auto ontieglijk veel ( 1:6 ofzo, standaard g60)
het komt waarschijnlijk door zijn lamda sombre of iets wat daar op lijkt :D
waar zit die nu? ik dacht dat ie voor je kat zit, maar mijn broer zei in je katalysator, want daar zat schroefdraad ofzo waar hij dat ding vast kon maken.
maar als je er dan een katvervanger opzet, kan dat apparaatje er nog : wel in/aan vast/hoe het ook moet
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: lamda sombre ofzoiets :? ?)
skielder schreef:ey..
mijn broer heeft dus een corrado..
met katvervanger..
nu verbruikt zijn auto ontieglijk veel ( 1:6 ofzo, standaard g60)
het komt waarschijnlijk door zijn lamda sombre of iets wat daar op lijkt :D
waar zit die nu? ik dacht dat ie voor je kat zit, maar mijn broer zei in je katalysator, want daar zat schroefdraad ofzo waar hij dat ding vast kon maken.
maar als je er dan een katvervanger opzet, kan dat apparaatje er nog : wel in/aan vast/hoe het ook moet
Hij zou zowel voor als in de kat kunnen zitten,
En als hij in de kat zit, en je vervangt deze voor een kat-vervanger.., dan moet je er wel voor zorgen dat hij terug word geplaast.
vaak hebben kat-vervangers inderdaad een speciaal plekkie voor die sensor..
En inderdaad als je sonde stuk is zou je erg duur kunnen gaan rijden
-
- New member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 30 jul 2004, 18:11
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Beste mensen,
Ik stel me even voor,
Ik ben Dominique 21 jaar ben een man of jongen eigenlijk nog....
maar sinds kort heb ik een Mazda mx-3 1.8 v6 uit 1992.
Me mx-3 moest gekeurd worden, 1 aug j.l maar de co uitstoot is veel te hoog.
wie heeft hier verstand van of een wijs antwoord na het onderstaande verhaal gelezen te hebben?
Maar nu moest mijn mx-3 gekeurd worden 1 aug j.l. maar ben nu al maand bezig met garages,
omdat me co uitstoot bij stationair draaien te hoog is.
Deze geeft 3,2% aan, ik heb al nieuwe katalysator geprobeerd maar mocht niet baten,
want de apk keur meester gaf aan dat dit aan me oude kat lag.
maar vanmorgen bij 3e keer bij keur station gaf de meter nog steeds 3,2% aan.
Ik kreeg een bonnetje mee, van de meetmachine,
daar stond het volgende op:
Typegoedk.nr: T 5063
Serienummer: 79111C061
3.20 % vol CO
2.96 % vol CO cor
320 ppm vol HC
13.0 % vol co2
0.13 % vol 02
Lambda 0.906
tpm 0 min-1
olie 20 celsius.
dit waren de gegevens op het bonnetje.
Ik heb al van alles rondgevraagd,
sommige zeggen dat me lambda sensor kapot is, maar ik heb er 1 per spruitstuk zitten.
maar bij de mazda zeggen ze door de meting van 0.906 bij lambda dat ie "Te rijk" staat.
Krijg dan gewoon veelste veel benzine?
Me mx3 zuipt namelijk aardig wat benzine, tussen 250-300 km op volle tank tot lampie brand.
p.s. er zit een sportluchtfilter op. k&n
In ieder geval bedankt voor alle medewerking van iedereen.
groetjes Dominique,
Nickname: Dootjuhmx3
Ik stel me even voor,
Ik ben Dominique 21 jaar ben een man of jongen eigenlijk nog....
maar sinds kort heb ik een Mazda mx-3 1.8 v6 uit 1992.
Me mx-3 moest gekeurd worden, 1 aug j.l maar de co uitstoot is veel te hoog.
wie heeft hier verstand van of een wijs antwoord na het onderstaande verhaal gelezen te hebben?
Maar nu moest mijn mx-3 gekeurd worden 1 aug j.l. maar ben nu al maand bezig met garages,
omdat me co uitstoot bij stationair draaien te hoog is.
Deze geeft 3,2% aan, ik heb al nieuwe katalysator geprobeerd maar mocht niet baten,
want de apk keur meester gaf aan dat dit aan me oude kat lag.
maar vanmorgen bij 3e keer bij keur station gaf de meter nog steeds 3,2% aan.
Ik kreeg een bonnetje mee, van de meetmachine,
daar stond het volgende op:
Typegoedk.nr: T 5063
Serienummer: 79111C061
3.20 % vol CO
2.96 % vol CO cor
320 ppm vol HC
13.0 % vol co2
0.13 % vol 02
Lambda 0.906
tpm 0 min-1
olie 20 celsius.
dit waren de gegevens op het bonnetje.
Ik heb al van alles rondgevraagd,
sommige zeggen dat me lambda sensor kapot is, maar ik heb er 1 per spruitstuk zitten.
maar bij de mazda zeggen ze door de meting van 0.906 bij lambda dat ie "Te rijk" staat.
Krijg dan gewoon veelste veel benzine?
Me mx3 zuipt namelijk aardig wat benzine, tussen 250-300 km op volle tank tot lampie brand.
p.s. er zit een sportluchtfilter op. k&n
In ieder geval bedankt voor alle medewerking van iedereen.
groetjes Dominique,
Nickname: Dootjuhmx3
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
lambdasonde meet in je uitlaat de hoeveelheid zuurstof die nog over is na de verbranding in de motor zelf.
is dit te hoog of laag dan wordt de verhoudingsratio fuel/lucht aangepast. de sonde geeft een signaal door naar je ECU, en deze past dan het mengsel aan om zo tot een optimale verbranding te komen
echter als de lambdasonde kapot is, dan komt er dus geen goed signaal of helemaal geen signaal door, en weet de ECU ook niet of de verbranding wel goed is.
nu heb ik zelf (nog) geen mazda, maar bij mijn ex peugeot 106 was het zo dat er 1 sonde in zit, echter op bijv een honda CRX zitten er weer 2 ( 1 voor en 1 na de kat) dus ik weet niet hoeveel de MX3 heeft...
normaal gesproken zal je motorstoringslampje gaan branden ( mx3 heeft dit wel neem ik aan) en een foutmelding kan uitgelezen worden door de ECU aan de computer te hangen.
wat je evt kan doen is bij Brezan of een andere automaterialenzaak 2 universele sondes halen; rond de 40 euro ( goedkoper als originele, was zelf 160 euro kwijt voor 1tje voor mn fransman)
openluchtfilter kan niet de oorzaak zijn als hij te ''rijk''loopt
er komt meer zuurstof binnen t.o.v een stock filter dus de benzine verhouding zal dan ook aangepast moeten worden, echter als er meer zuurstof is als brandstof dan staat ie te arm en niet te rijk.
laat je auto gewoon eens uitmeten op de computer, misschien geeft de ECU wel ergens een foutmelding
is dit te hoog of laag dan wordt de verhoudingsratio fuel/lucht aangepast. de sonde geeft een signaal door naar je ECU, en deze past dan het mengsel aan om zo tot een optimale verbranding te komen
echter als de lambdasonde kapot is, dan komt er dus geen goed signaal of helemaal geen signaal door, en weet de ECU ook niet of de verbranding wel goed is.
nu heb ik zelf (nog) geen mazda, maar bij mijn ex peugeot 106 was het zo dat er 1 sonde in zit, echter op bijv een honda CRX zitten er weer 2 ( 1 voor en 1 na de kat) dus ik weet niet hoeveel de MX3 heeft...
normaal gesproken zal je motorstoringslampje gaan branden ( mx3 heeft dit wel neem ik aan) en een foutmelding kan uitgelezen worden door de ECU aan de computer te hangen.
wat je evt kan doen is bij Brezan of een andere automaterialenzaak 2 universele sondes halen; rond de 40 euro ( goedkoper als originele, was zelf 160 euro kwijt voor 1tje voor mn fransman)
openluchtfilter kan niet de oorzaak zijn als hij te ''rijk''loopt
er komt meer zuurstof binnen t.o.v een stock filter dus de benzine verhouding zal dan ook aangepast moeten worden, echter als er meer zuurstof is als brandstof dan staat ie te arm en niet te rijk.
laat je auto gewoon eens uitmeten op de computer, misschien geeft de ECU wel ergens een foutmelding
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
- raymond-mx
- Co-Pilot
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 10:30
- Locatie: tiel
-
- New member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 30 jul 2004, 18:11
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hoi allemaal,
Bedankt voor de snelle reacties,
Ben vandaag hele dag bij garage's geweest uit eindelijk bijna eind van de dag toch apk goedgekeurd.
ff paar puntjes,
me lamdba sensoren zijn goed, zijn gemeten hele mik mak, waarschijnlijk is me lucht massa meter kapot, ( die zit na je luchtfilter aan de slang).dus ff ander verhaal.....
maar eindelijk een wijze man van de garage wilde iets proberen, dus bij de mazda v6 lopen boven op de motor zeg maar soort 3 buizen van boven naar beneden kleppendeksel. op de linker"buis"zit een klein rubber dopje die was er afgehaald en tadaa, genoeg valse lucht om even te meten... co van maar 0,10. ipv 3,20%
auto loopt wel ff beroerd maar hoekje om rijden en dopje erop en klaar.
Goedgekeurd!!!.
Nu even terug komen op verhaal vier gassen test.....
Mijn mx-3 is uit 2-92 en op auto's voor 12-93/92 weet niet precies meer maar mag GEEN 4 gassen test gedaan worden....
De CO uitstoot mag alleen bij stationair toerental gemeten worden....
Maar goed iig bedankt voor de antwoorden.
enne hoop dat mensen hier wat mee kunnen met deze info, ik bedoel hiermee we kunnen allemaal van elkaar leren...
Groetjes Dominique, (Dootjuhmx3)
Bedankt voor de snelle reacties,
Ben vandaag hele dag bij garage's geweest uit eindelijk bijna eind van de dag toch apk goedgekeurd.
ff paar puntjes,
me lamdba sensoren zijn goed, zijn gemeten hele mik mak, waarschijnlijk is me lucht massa meter kapot, ( die zit na je luchtfilter aan de slang).dus ff ander verhaal.....
maar eindelijk een wijze man van de garage wilde iets proberen, dus bij de mazda v6 lopen boven op de motor zeg maar soort 3 buizen van boven naar beneden kleppendeksel. op de linker"buis"zit een klein rubber dopje die was er afgehaald en tadaa, genoeg valse lucht om even te meten... co van maar 0,10. ipv 3,20%
auto loopt wel ff beroerd maar hoekje om rijden en dopje erop en klaar.
Goedgekeurd!!!.
Nu even terug komen op verhaal vier gassen test.....
Mijn mx-3 is uit 2-92 en op auto's voor 12-93/92 weet niet precies meer maar mag GEEN 4 gassen test gedaan worden....
De CO uitstoot mag alleen bij stationair toerental gemeten worden....
Maar goed iig bedankt voor de antwoorden.
enne hoop dat mensen hier wat mee kunnen met deze info, ik bedoel hiermee we kunnen allemaal van elkaar leren...
Groetjes Dominique, (Dootjuhmx3)
-
- New member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 30 jul 2004, 18:11
- Locatie: Alphen aan den Rijn
raymond-mx schreef:ten eerste van harte welkom en hopen dat je hier een hoop kan leren
maar even over dat co2 heb je toevallig niet je benzinnedruk verhoogt ?
Oja ff vergeten goeie vraag,
Ik krijg inderdaad teveel benzine aangevoerd maar missc heeft te maken met me luchtmassa meter.....
wie hier het antw op weet graag!!!!
Groetjes Dominique