hoog toerental bij koude motor
Moderator: Moderators
hoog toerental bij koude motor
Hallo,
sinds een tijdje blijft de motor met een koude motor rond de 2000 á 2500 tpm stationair draaien.
Pas na ong. 10min. rijden en als ik dan de koppeling intrap zakt het af naar zo'n 1500tpm en als ik nog wat langer rij en de koppeling intrap dan draait ie mooi ong. 1000tpm.
Maar vooral de eerste 5 á 10 min. draait ie gewoon veel te hard stationair.
Enig idee waar het aan kan liggen en of het ook zelf te verhelpen is?
bvd
sinds een tijdje blijft de motor met een koude motor rond de 2000 á 2500 tpm stationair draaien.
Pas na ong. 10min. rijden en als ik dan de koppeling intrap zakt het af naar zo'n 1500tpm en als ik nog wat langer rij en de koppeling intrap dan draait ie mooi ong. 1000tpm.
Maar vooral de eerste 5 á 10 min. draait ie gewoon veel te hard stationair.
Enig idee waar het aan kan liggen en of het ook zelf te verhelpen is?
bvd
-
- Pilot
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
- Locatie: Geleen
Neem aan dat het over een V6 gaat? Die lopen in het begin idd hoog in toeren, is redelijk normaal. Als de auto warm is (5-10min) zou het toerental stationair ongeveer 800-1000 rpm moeten zijn, althans als je verder niets aan de motor hebt gesleuteld. Mijn toerental is 1200 stationair, ook als ie warm is. Dit omdat de oliedruk hoger moet zijn vanwege een olie koeler. Weet niet of ik daar nog iets aan ga/moet doen.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Kan zijn dat het koelsysteem niet goed geregeld is. Je motor komt dan niet goed en snel op bedrijftemperatuur. Dus vooral als het wat kouder is dan blijft hij langer hoger stationair lopen.
Ga eens een stuk in redelijke hoge toeren rijden. Als hij daarna wel goed stationair loopt denk ik dat je thermostaat kapot is, die sluit dan niet meer goed af.
Ga eens een stuk in redelijke hoge toeren rijden. Als hij daarna wel goed stationair loopt denk ik dat je thermostaat kapot is, die sluit dan niet meer goed af.
Hoe staat de naald na 10 minuten rijden dan? Als de naald goed in het midden staat en hij draait nog hoog(1500 tot 2000) dan kan het iets anders zijn.
Bij de 1.6 is de thermostaat makkelijker te vervangen dan bij de V6, omdat bij de 1.6 meer werkruimte is.
ff een bak onder de radiateur, onderste slang van de radiateur loshalen, en koelvloeistof af laten lopen. Dan thermostaat verwisselen, koeivloestof bijvullen, starten, indien ff bijvullen en klaar.
Bij de 1.6 is de thermostaat makkelijker te vervangen dan bij de V6, omdat bij de 1.6 meer werkruimte is.
ff een bak onder de radiateur, onderste slang van de radiateur loshalen, en koelvloeistof af laten lopen. Dan thermostaat verwisselen, koeivloestof bijvullen, starten, indien ff bijvullen en klaar.
-
- Pilot
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
- Locatie: Geleen
PascalMX3 schreef:ff een bak onder de radiateur, onderste slang van de radiateur loshalen, en koelvloeistof af laten lopen. Dan thermostaat verwisselen, koeivloestof bijvullen, starten, indien ff bijvullen en klaar.
Slang ook weer vast maken anders blijf je bijvullen
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Haha, goede tip Frits
Als de thermostaat niet meer goed dicht gaat door vuil of afzetting, dan duurt het ook veel langer dat de motor op bedrijfstemperatuur is, dus loopt hij ook veel langer in hoger toerental stationair.
Omdat de Tribal schrijft dat hij niks aan de auto heeft gedaan, denk ik eerder aan een slijtage onderdeel, dan aan een probleem na het sleutelen.
Maar misschien heb je ook wel gelijk M3nace, 1000 rpm is best veel. Als hij h'm op 600-700 rmp zet, zal het stationaire toerental bij koude motor ook wel lager worden.
Als de thermostaat niet meer goed dicht gaat door vuil of afzetting, dan duurt het ook veel langer dat de motor op bedrijfstemperatuur is, dus loopt hij ook veel langer in hoger toerental stationair.
Omdat de Tribal schrijft dat hij niks aan de auto heeft gedaan, denk ik eerder aan een slijtage onderdeel, dan aan een probleem na het sleutelen.
Maar misschien heb je ook wel gelijk M3nace, 1000 rpm is best veel. Als hij h'm op 600-700 rmp zet, zal het stationaire toerental bij koude motor ook wel lager worden.