Pagina 1 van 2

zwarte koelvloeistof?

Geplaatst: 25 mei 2009, 09:59
door Bas
Hallo Mx-3 cruisers,

een maat van me heeft een MX-3 gekocht, en sinds pas zag hij dat zijn koelvloeistof erg donker was, en het reservoir was ook 'aangekoekt' van binnen, zag erg ranzig uit..
Ik dacht direct dat het de koppakking was (olie bij water), maar aan de andere kant: er komt geen rook uit de uitlaat, en bij de olievuldop ziet het er BRAND-schoon uit...
Iemand suggesties?
We hebben het hele forum al doorzocht, maar kon niks vinden met iets van 'bijna-zwarte-koelvloeistof' :shock:

Eens kijken wat jullie denken...


Mvg Bas (& Sjef)

Geplaatst: 25 mei 2009, 17:33
door Fullsize
Ik zou het eerst eens (laten) vervangen. En als de vloeistof er uit is is het een mooie kans om de motor en radiateur door te spoelen om eventuele resten kwijt te raken. Er zijn hier wel wat topics op het forum over spoelen van de motor.

Waarschijnlijk is er niet aan de hand en als de boel schoon is met verse koelvloeistof (geen water) dan zal je ook geen vervuiling meer vinden.

Geplaatst: 25 mei 2009, 20:29
door WhiteFinish
Ik ben het eens met Fullsize, probeer eerst eens je oude kvs te vervangen

Geplaatst: 27 mei 2009, 22:47
door turbulence
vast weer zo'n lekkere bus korrels erin gegooid om je koelsysteem af te dichten..

gevolg is smerig overloopvaatje, overal sludge en rommel in je koelsysteem en met een beetje geluk een verstopte kachelradiateur..

GOED doorspoelen is dan het advies ja, evt met een koelvloeistofsysteem reiniger spoelen, dit voeg je toe aan verse koelvloeistof of water, eventjes laten ronddraaien voor een 10-15 min

daarna aftappen, bijvullen met bijvoorbeeld leidingwater of demi water, weer eventjes laten draaien voor een tijdje en opnieuw aftappen en dan pas compleet vullen met koelvloeistof

ik heb het ook wel eens gedaan, en zelfs na 2x doorspoelen met water kwam er nog allemaal rommel uit

Geplaatst: 28 mei 2009, 18:13
door Fullsize
@turbulence: Heb je toen alleen de radiateur leeg laten lopen? Zo ja, dan blijft je blok grotendeels vol staan met de nodige rommel.
Je moet om de motor leeg te halen het rechter slangetje naar je oliekoeler los halen. Dan loopt je blok zo goed als leeg.

Geplaatst: 28 mei 2009, 19:17
door Xtremer
Ik heb er ook last van gehad.

De koelvloeistof zit er dan al veel te lang in.
Ook zat er vuil in bij mij wat de functie van de over/onder druk dop verhinderde en zo doende gooide hij het Koelvloeistof /schuim er uit.

Nu heb ik de koelvloeistof vervangen en alles is weer goed.
Ook de onder / over druk klep goed schoon gemaakt (Die op je radiator)

Motor blok 3 keer doorspoeld met water, toen de laatste keer de radiator even afgekoppeld en helemaal leeg laten lopen & ook het resevoir even los gemaakt en even een half uur ontkalker er in en even daarna met de Hoge druk reiniger er door heen.Toen de nieuwe koelvloeistof er in

Je radiator kan je er zelf heel makkelijk uit halen. 6 boutjes en 2 slangen klemmen en 1 overdruk klemmetje.

Geplaatst: 29 mei 2009, 16:26
door WhiteFinish
Fullsize schreef:Je moet om de motor leeg te halen het rechter slangetje naar je oliekoeler los halen. Dan loopt je blok zo goed als leeg.


Bedoel jij oliekoeler of oliehuis waaraan je filter vastzit??
Volgens mij hebben wij geen oliekoeler std

Geplaatst: 30 mei 2009, 11:03
door Fullsize
Ja hoor, alle K8 en KL modellen hebben fabrieks af een oliekoeler.
De olie wordt daardoor gekoeld door de koelvloeistof.
Een bijkomend voordeel van dit principe is dat je olie sneller warm is na een koude start. Dus na een koude start is het een olieverwarmer, daarna wordt het een oliekoeler.

Geplaatst: 30 mei 2009, 11:06
door Fullsize
@Xtremer: Als jij je blok niet leeg hebt laten lopen dan staat het blok nog vol. Als je daarna alleen maar de radiator bijvult met koelvloeistof dan is het resultaat een mengeling van koelvloeistof en wat er nog in je blok zat.
Misschien heb je het zo gedaan, maar uit je tekst blijkt dat niet.

Geplaatst: 30 mei 2009, 16:45
door Xtremer
Fullsize schreef:@Xtremer: Als jij je blok niet leeg hebt laten lopen dan staat het blok nog vol. Als je daarna alleen maar de radiator bijvult met koelvloeistof dan is het resultaat een mengeling van koelvloeistof en wat er nog in je blok zat.
Misschien heb je het zo gedaan, maar uit je tekst blijkt dat niet.


Nee dat klopt, Ik wou het nog helemaal vervangen maar dan moest ik nog wat extra informatie :)

En die heb ik nu :)

Hoeveel liter gaat er totaal in een K8 ??

Maar je olie koeler ? waar zit hij ergens ? Bij je oliefilter links naast je voorste uitlaat header ?