Xenon verlichting verboden van af 1 mei 2009.....

Alles over Optische Tuning of vragen hier over

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Xenon verlichting verboden van af 1 mei 2009.....

Bericht door zilverbird »

Hallo Allemaal

weet iemand of dit waar is mensen monteurs of apk mensen

dit las ik op de site van automaxx



Slechts nieuws voor autorijders met aftermarket xenon. Per 1 mei 2009 is het bekende Voertuigreglement komen te vervallen. Er is een nieuwe, aangepaste wetgeving voor voertuigen opgesteld onder de naam "Regeling Voertuigen". Daarin zijn onder meer een aantal nieuwe regels opgenomen omtrent verlichting die je als automobilist mag hebben. De belangrijkste verandering op dat gebied is dat xenonlampen (High Intensity Discharge of HID) alleen nog maar mogen worden gemonteerd in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Behuizingen waarin xenon gemonteerd mag worden, dragen een speciale codering op de koplamp. Helaas is het op dit moment zo dat deze codering alleen terug te vinden is op lichtarmaturen waarin vanuit de fabriek al xenon is gemonteerd.
Wij vinden het bijzonder jammer dat deze regeling is ingevoerd. Beter zou zijn om streng te controleren op een juiste afstelling en onnodig strooilicht, ook bij de APK. Het is immers niet de bedoeling dat tegenliggers worden verblind. Desondanks zijn wij van mening dat er ook veel goede xenon conversiesets op de markt zijn die bovendien professioneel zijn ingebouwd. Hierdoor is de "verblinding" niet meer of minder dan bij OEM xenonverlichting. De veiligheid moet voorop staan en bij juist gemonteerde xenon neemt die toe. Helaas ziet de overheid dat anders en heeft besloten alles over één kortzichtige kam te scheren.

Het volgende is afkomstig van de website van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat:

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?
De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.

Waar staan de regels voor verlichting van auto's?
De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's zijn opgenomen in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 tot en met 5.2.65.

Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?
Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

Ik heb een auto besteld die na 1 mei geleverd wordt. Moet ik de verlichting dan ook laten aanpassen?
Als u een nieuwe auto heeft besteld en deze wordt na 1 mei 2009 geleverd, voldoet de auto gewoon aan de daarvoor geldende regels. Het gaat dan om een bestaand type auto, voorzien van een geldige en geldig blijvende typegoedkeuring. Er is dan niets aan de hand en u hoeft de verlichting niet aan te passen.
Gaat het om een tweedehands auto (bijvoorbeeld import), dan moet u erop letten dat de auto aan de voorschriften voldoet.

Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?
Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.
Gebruikersavatar
Mx3 maniac
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 apr 2008, 22:01
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1995
Locatie: spaubeek
Contacteer:

Bericht door Mx3 maniac »

is al een geplaats check dit maar

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=9422
Mazda Mx3 klZE 2.5 V6 24V 95 white/black kameleon flaked
Afbeelding
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

idd repost ;)
maar ik vraag me vooral af wat de hoogte van de bekeuring is....
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

ik word er niet goed van al die aanpassingen .
probeer zo goed en kwaad een auto te bouwen die nét aan de eisen voldoet .
gaan ze de regels aanscherpen.
nu kreeg ik mee van een monteur die ik kende , dat shaved doors ook niet meer mag :nut:
heb ik net een jaar of zo me klinken er uit laten gummen .
kan ik telkens met de keuring er andere deuren in gaan hangen als dit klopt.

ben er al mee bezig , hoop dat er een maas in de wet voor zit.
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
mazdamaster
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 27 jul 2004, 17:09
Locatie: prof groningen

Bericht door mazdamaster »

RichMX-3 schreef:idd repost ;)
maar ik vraag me vooral af wat de hoogte van de bekeuring is....


Verkeerde verlichting voeren is volgens mij 90 euro. dus dit zal daar ook wel onder vallen
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Ik ben echt super blij met die aanpassing!! :bier:
Wat een k.. licht is dat nep xenon het verblind echt iedereen :nut:
Ja idd je ziet er zelf veel meer door, maar de rest niets meer!

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
mazdamaster
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 27 jul 2004, 17:09
Locatie: prof groningen

Bericht door mazdamaster »

martinenijenhuis schreef:Ik ben echt super blij met die aanpassing!! :bier:
Wat een k.. licht is dat nep xenon het verblind echt iedereen :nut:
Ja idd je ziet er zelf veel meer door, maar de rest niets meer!

Groetjes M&M


Volledig mee eens , nix aan toe te voegen :bier:
Gebruikersavatar
Xtremer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jan 2007, 20:31
Type Mazda: Anders
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Xtremer »

Met mijn apk hadden ze niks te klagen over de Xenon, Zover ik weet geld dit voor auto's van 2006 en jonger.

Quote uit startpost :

De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Ook de locale politie wist hiervan niks te melden en hoeven ze niet te controleren op Xenon
Rondzwervende ex-lid, zonder mx3, maar nog wel aanwezig op dit gezellige forum.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

Eens en oneens, je hebt idd hele slechte xenon maar 99 % van de gevallen zijn die mensjes die het plaatsen en niet af laten stellen.
Ik heb felle xenon maar staat compleet op de weg gericht en geen hond die er last van heeft.
Mijn zicht snachts is gewoon vele malen beter.
Zolang je het maar aflaat stellen daar moeten ze op letten.
En niet opeens alles weer afschaffen.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Wel daar sluit ik mij ook bij aan ja dat ze de controle maar eens beter doen op lampen die niet goed zijn afgesteld ook gewone lampen
is gewoon erg hoor .

en een goed afgestelde koplamp met of zonder xenon verlichting verblind niet hoor M&M je kunt wel boos zijn hoor maar het komt er gewoon weg op neer dat een ieder zijn of haar koplampen moet laten controleren..

maar ja helaas is de werkelijkheid anders


maar ik laat ze zitten ik zie wel wat er van komt


zilverbird
Plaats reactie