Teveel motorolie... probleem of niet?
Moderator: Moderators
Teveel motorolie... probleem of niet?
Gister had ik mijn olie gepeild en hij zat net op het minimum.
Heb er een halve liter bij gedaan, ff gewacht en weer gepeild.
Toen stond hij iets boven het minimum, dus heb er nog een halve liter bijgegooid, moest ff snel btje stom...
Nu staat hij een halve cm boven het maximum.
Kan dit kwaad?
Heb er een halve liter bij gedaan, ff gewacht en weer gepeild.
Toen stond hij iets boven het minimum, dus heb er nog een halve liter bijgegooid, moest ff snel btje stom...
Nu staat hij een halve cm boven het maximum.
Kan dit kwaad?
Re: Teveel motorolie... probleem of niet?
StefanV6 schreef:Gister had ik mijn olie gepeild en hij zat net op het minimum.
Heb er een halve liter bij gedaan, ff gewacht en weer gepeild.
Toen stond hij iets boven het minimum, dus heb er nog een halve liter bijgegooid, moest ff snel btje stom...
Nu staat hij een halve cm boven het maximum.
Kan dit kwaad?
Ik had hier laatst ook al even wat over opgezocht... toen kwam ik deze post tegen:
Te veel olie kan zeker en vast schadelijk zijn voor de motor. Maar de eerste vraag die je moet stellen is of er wel werkelijk te veel olie in zit. Het oliepeil bij koude motor wanneer de auto horizontaal geplaatst is, moet tussen de MIN en de MAX liggen. Een prutske erover kan geen kwaad. Dus je kunt geen betrouwbare aflezing van het oliepeil doen, wanneer de motor nog warm is of wanneer hij op een helling staat.
Maar wanneer je het oliepeil in de juiste omstandigheden nameet en deze zit meer als 1 cm over zijn max niceau, dan zul toch al iets voorzichtiger met de motor moeten omspringen. De gevolgen van een te hoog oliepeil hangen een beetje af van motor tot motor. Maar wat meestal wel gebeurt is dat de krukas nu grotere hopen olie richting de cilinders begint op te spatten. Dit verhoogt het olieverbruik en zorgt voor een extra belasting van de krukas. Om dit binnen de perken te houden is het aan te raden niet hoog in toeren te gaan.
Een ander nadeel is dat de carterventilatie overspoeld wordt met olie. Deze olie komt dan in de inlaat van de motor terrecht, waardoor er zich op de inlaatbuizen en inlaatkleppen geleidelijk aan een brei gaat vormen.
Als je over een dieselmotor beschikt heeft dit ook als gevolg dat door de grotere hoeveelheid olie die de cilinder binnenkomt, de olie ook aan de verbranding begint deel te nemen. Dit stuurt de gasregeling in de war en kan in het extreemste geval er voor zorgen dat de motor op hol begint te slaan, aangezien de motor geen vat heeft op de 'ingespoten' olie die verbrandt wordt. Een ander nadeel is dat de cilindertemperatuur te hoog oploopt, hetgeen schade veroorzaakt aan zuigerkop, kleppen en eventueel ook de injectors. Daarenboven doet dit het milieu en uw katalysatoren, roetfilters enz geen goed.
Bron: vtm.be
Lijkt erop dat een halve cm niet veel kwaad kan...
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer: