Meters van de groupbuy

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Meters van de groupbuy

Bericht door woytek »

Hallo jongens,

Ik heb problemen met de meters die ik een tijd (flinke tijd) gekocht heb via de groupbuy. Het gaat om twee smoke meters met blauwe verlichting, merk weet ik niet.

Ik heb overal gezocht maar ik kan nergens vinden wie deze groupbuy (volgens mij een sponsor) heeft georganiseerd. Ik weet dus ook geen merk van de meters. Ik zou graag even contact opnemen met de verkoper over mogelijke problemen en oorzaken hiervan.

Omdat sommige van jullie misschien ook problemen hebben (gehad) met meters, leg ik ze hier even uit:

Olie temperatuur: stijgt netjes als de motor warm wordt maar geeft een lage temperatuur aan van 70/80 graden max. Deze ga ik nog even testen met water als ik de afdichtingsmoertjes heb gevonden. Dit kan overigens ook aan de thermostaat liggen.

Olie druk: Geeft rare waardes aan van 3 tot 9.5 bar, wat dus niet kan. Springt ook heel erg op en neer.

Alle info is welkom! :bier:
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Misschien anders even een foto posten van je meters?

Je olie zou ong 90-105 graden moeten zijn. Dit duurt wel zeker 20-30minuten voordat deze temperatuur bereikt is.

Wat betreft de oliedruk. Op het moment dat ik mijn auto start en hij is nog koud is de druk 5,5bar... als ik op de snelweg rij met warme motor op120km/u is het ong 4 bar.

Je bar hangt dan af van de snelheid en toeren die je maakt.


Kijk dus eerst even of je alles juist hebt aangesloten, check even je vloeistoffen (olie,koelvloeistofpeil) en rij hem goed warm.
Kijk vervolgens hoe het dan is en maak desnoods een filmpje van hoe het gaat.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Misschien heb ik de problemen samen met mijn pa opgelost :?

Temperatuurmeter in een bak met water van 90 graden gedaan, en gaf 85 aan, dus dat zit wel goed. Waarschijnlijk de thermostaat kapot.

Het punt waarop de sensors de aarde kregen was niet helemaal optimaal, na een beetje bijschuren zat de oliedruk op 5 bar stationair! Lijkt erop dat deze het nu wel goed doet.

Wat zeggen ze ook al weer? Don't blame the tools, blame the person using them? :clown: :bier:
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

die GB is toen georganiseerd door RBcartuning, misschien hem even een mailtje doen als de problemen blijven bestaan..

maar waarom zou de thermostaat de schuldige zijn? alleen als ie constant open blijft staan zou dit een optie zijn, normaal werkt het zelfs zo dat de koelvloeistof ervoor zorgt dat de olie sneller op temperatuur is omdat die immers boven je oliefilterhuis langs loopt
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Ik zal even een update geven, de meters doen het! Zoals al gezegd was de aarde niet goed genoeg opgeschuurd zodat het contact slecht was. Ik voel me een beetje stom nu, vooral ook omdat ik er gister zelfs een nieuw topic voor heb gemaakt en diezelfde dag los ik het zelf op! :oops: :shock:

Gister een stukje gereden:

De temperatuurmeter doe het nu iets beter, hij geeft constant 75 graden aan als de motor warm is. Deze temperatuur is als het goed is iets te laag, zoals whitefinish aangaf. Lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak een thermostaat die inderdaad altijd iets open staat of op een te lage temperatuur opengaat. Ik zou hem eerst nog kunnen testen in heet water, maar ik weet niet hoe lastig het is deze te demonteren?

De drukmeter geeft koud stationair rond de 5/5.5 bar aan, dit klopt dus met de waarde die whitefinish opgaf. Bij een warme motor stationair is de druk rond 0.5 bar, en bij gewoon rijden tussen de 3/4 bar. Hij lijkt het nu perfect te doen.

Heel stom dat deze problemen een gevolg zijn van een slechte aarde, en ook stom dat dit mijn eigen fout is! De meters werken gewoon perfect en ben ook enorm blij dat ze nu goed werken! :mrgreen: Vind ze namelijk ook super mooi staan. :bier:

@turb: De olie wordt misschien verwarmd door de koelvloeistof tijdens het opwarmen van de motor, maar ik dacht dat de olie gekoeld werd door de koelvloeistof als de motor eenmaal op temperatuur is. Omdat de olie een uiteindelijke temperatuur van 'maar' 75 graden bereikt, doet mij dit leiden tot de conclusie dat de watertemperatuur iets te laag is, en dat dus de radiateur te veel koelt. Dit kan toch duiden op een kapotte thermostaat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als jou olie en koelvloeistof bij elkaar zitten heb je een groter probleem.

Beide hebben namelijk aparte kanalen in je blok. De olie zorgt gedeeltelijk maar voor koeling maar het meeste voor smering van allerlei bewegende delen.
Doordat koelvloeistof door het blok stroomt neemt deze warmte van het blok op, dat weer wordt afgegeven op het moment dat de vloeistof door de radiateur stroomt.

Ze staan dus nooit met elkaar in verbinding.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Het kan ook met het aarden van de sensor te maken hebben. Met name bij gebruik van de adapterplaat is het raadzaam om de sensor te verbinden met het motorblok. Dus de behuizing van de sensor zelf. Dat probleem heb ik ook al twee keer gehad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

SstennizZ schreef:Het kan ook met het aarden van de sensor te maken hebben. Met name bij gebruik van de adapterplaat is het raadzaam om de sensor te verbinden met het motorblok. Dus de behuizing van de sensor zelf. Dat probleem heb ik ook al twee keer gehad.


Dat klopt! Maar mijn sensors hebben geen geaarde behuizing. Deze hebben een aparte aarde draad, die ik dus niet goed had geaard op de carrosserie.

@whitefinish

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat mijn koelvloeistof en olie gemengd zijn, dat zou inderdaad foute boel zijn! :clown:

De koelvloeistof koelt het motorblok en wanneer deze 82 graden is, gaat de thermostaat open om de koelvloeistof via de radiateur te koelen.

De motorolie smeert het blok en warmt daarbij ook op. De motorolie heeft geen radiateur maar wordt gekoeld door de koelvloeistof.

Als de thermostaat te vroeg open gaat, bereikt de koelvloeistof niet de voorgeschreven temperatuur en wordt daarmee de olie ook teveel gekoeld. Dit resulteert in een lage olie temperatuur.

Oplossing: thermostaat testen / vervangen. Of snap ik nu iets niet? ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

turbulence schreef:alleen als ie constant open blijft staan zou dit een optie zijn


like i said ;)

alleen als de thermostaat constant open blijft staan zou dat dus inderdaad het euvel kunnen zijn...

thermostaat vervangen zal zowieso geen kwaad kunnen, zeker als je niet weet ( als er een onderhoudshistorie bijzit) wanneer deze voor het laatst is vervangen

is redelijk goed te doen, middagje werk en dan heb je hem al vervangen, meeste werk gaat vond ik zitten in het eruit halen van de luchtbubbels uit het systeem
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie