Pagina 1 van 2
C02 uitstoot
Geplaatst: 03 jan 2009, 21:02
door Riskion
Weet iemand, in de omgeving Zwolle een bedrijf die de Co2 uitstoot kan maken of na kan kijken?
Gegroet Alex
Geplaatst: 03 jan 2009, 21:32
door turbulence
je uitstoot is te hoog met de APK oid dan???
wat is het bouwjaar van je mx dan?
CO waarde valt soms te verdoezelen door de stationairschroef naar beneden te draaien.. auto loopt dan beroerd stationair, maar heeft wel een lagere uitstoot
vervangen van je lambdasonde kan ook zorgen voor een verbeterde uitstoot, als deze kapot is kun je ook verhoogde waardes krijgen met de APK
je hebt geen katvervanger geplaatst neem ik aan?
Geplaatst: 04 jan 2009, 13:07
door Riskion
Hij moet inderdaad voor de APK en hij was daar al te hoog de eerste keer.
Deze Mazda komt uit de jaren 1994.
En nee ik heb geen kat vervanger.
Maar ik heb ook geen idee hoe je stationairsschroef naar beneden kan draaien.
Enige sugesstie?
Geplaatst: 04 jan 2009, 19:37
door WhiteFinish
Ik vind het persoonlijk maar niks dat je de stationair schroef naar beneden stelt. Je CO is blijkbaar te hoog doordat er wat mis is.
Kijk eerst of niet een van je sensoren kapot is
-temp sensor
- lambda sensor
Geplaatst: 04 jan 2009, 20:39
door martinenijenhuis
WhiteFinish schreef:Ik vind het persoonlijk maar niks dat je de stationair schroef naar beneden stelt.
Idd helemaal mee eens!
Wat ook helpt, is met WARME motor even flink trappen
zodat de motor goed los komt, wanneer je hem gelijk daarna zal co meten, zal het co zeker een stuk lager zijn
Groetjes M&M
Geplaatst: 04 jan 2009, 21:22
door turbulence
martinenijenhuis schreef:WhiteFinish schreef:Ik vind het persoonlijk maar niks dat je de stationair schroef naar beneden stelt.
Idd helemaal mee eens!
Wat ook helpt, is met WARME motor even flink trappen
zodat de motor goed los komt, wanneer je hem gelijk daarna zal co meten, zal het co zeker een stuk lager zijn
Groetjes M&M
tegenstrijdig antwoord niet
je bent het met robert eens dat het geen goeie oplossing is, maar draagt zelf ook een oplossing aan die niet bijdraagt aan een oplossing voor het probleem
CO waarde problemen heb ik vaak genoeg hier op het forum zien langskomen als een APK probleem. nu is de vraag, is dat inherent aan de mx3 zelf, of is elke mx die niet door de APK heen komt kapot omdat de uitstoot te hoog is??
Geplaatst: 05 jan 2009, 08:06
door WhiteFinish
Nou, het is een halve tegenspraak
Het kan namelijk dat door flink gas geven je katalysator goed opwarmt waardoor ie meer filtert.
Maar, ook zoals Turbulence zegt. Het is al erg vaak voorbij gekomen (heb ook zelf het probleem gehad).
Zoek eens op "uitstoot" of "apk" met behulp van onze zoekfunctie. Hier hebben we door de jaren heen hele handige tips verzameld
Geplaatst: 05 jan 2009, 17:04
door Fullsize
Het komt bij alle merken voor. Niet alleen mx3.
Het is van vele factoren afhankelijk. Die kan je allemaal op gaan zoeken en er veel uren aan gaan besteden maar dan kies ik liever voor wat handigheden om de waarde voldoende naar beneden te krijgen.
Als de waarde echt heel ver weg zit bij wat hij hoort te zijn zou ik pas gaan zoeken naar waar het probleem ligt. Dan is er ook iets te verhelpen.
Redenen: afnemende benzinedruk, vervuilde injector(en), lekke uitlaat kortom de dingen waardoor je een rijkere verhouding hebt bij stationair (ouder dan '93) of 3000tpm (jonger dan '92).
Verhogen van het stationair toeren tal werkt, meestal werkt verlagen niet.
Een slangetje van het vacuumsysteem los trekken (tijdelijk) werkt ook want de motor krijgt meer zuurstof binnen wat weer bij draagt aan een armere verbranding. Armer is beter in het geval van een te hoog CO-getal.
Er zullen natuurlijk wel mensen zijn die andere dingen hebben gezien. Die zijn er altijd
Bovenstaande geld dus ook
niet voor
alle gevallen.
Geplaatst: 05 jan 2009, 21:04
door martinenijenhuis
@ Turbulence
Ik schreef idd dat ik het met Robert eens ben, en als je mijn
verhaaltje nog eens goed leest, zie je dat ik daarna een mogelijke oplossing gaf

En geen tweestrijd...
Groejes M&M
Geplaatst: 05 jan 2009, 21:16
door turbulence
martinenijenhuis schreef:@ Turbulence
Ik schreef idd dat ik het met Robert eens ben, en als je mijn
verhaaltje nog eens goed leest, zie je dat ik daarna een mogelijke oplossing gaf

En geen tweestrijd...
Groejes M&M
begrijpend lezen kan ik zeer goed
mijn ''oplossing'' is een noodoplossing om in iedergeval de APK uitstoot te omzeilen.. het heetstoken van de motor om zo de CO waarde omlaag te krijgen is miz ook een noodoplossing, daarom zie ik niet in waarom je het niet ziet zitten om wat te fiedelen met de stationairschroef omdat dit een tijdelijke oplossing is, maar het heetstoken wel ziet zitten
naja bakkeleien schieten we ook niks mee op
@ riskion:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... t=uitstoot
dat is een topic van een jaar terug, toen had je ook al hetzelfde probleem.. wat heb je toen gedaan om de APK te halen?